Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En lagom text om måttligt spelande

Svenska Spel är spelarnas systembolag. Det kommunikativa uppdraget är dubbelt; det statligt ägda företaget gör vinst på att människor spelar, men arbetar aktivt för att ingen ska spela för mycket. Därför finns Spela lagom! Nu gör Garbergs reklamfilmer, annonser och kampanjsajt för att väcka frågan om vad som faktiskt är lagom. Copywriter är Jöns Hellsing. Art director är Sebastian Smedberg. Och här är annonsen:

image394

Copyn
Rubrik: Forskare övertygad
Exakt så här mycket är lagom:

Sverige har miljoner olika lagom. I alla fall enligt Mark Griffiths, en av världens ledande spelforskare som slår fast att vårt ursvenska begrepp är både fågel, fisk och mittemellan. Helt beroende på vem du är.
Översatt till spel om pengar lyder hans råd: klarar du av att spela för så mycket som du tänkt dig från början – ja då spelar du precis lagom. Kärnan i hans resonemang är att egna gränser är de enda vi riktigt respekterar, medan rebellen i oss gör allt för att bryta gränser som andra bestämt.
På Svenska Spel nickar vi instämmande och utvecklar ständigt nya, frivilliga verktyg i hans anda. Som hjälper dig att hålla den gräns du satt upp på din nivå. En säkerhetsreflex som 98 % av våra spelare har i ryggmärgen. Men som andra, djupt inne i spelet, har svårt att aktivera vilket kan kräva en påminnelse ibland.
Så att spelet förblir ett nöje och glaset inte svämmar över.
Du vet väl förresten att vi kraftsamlat all vår kunskap och alla våra hjälpverktyg på ett och samma ställe? På en sajt som maximerar tryggheten för dig som nöjesspelar och gör livet enklare för dig i riskzonen. Välkommen dygnet runt till spelalagom.se

Vågskålen
+ intresseväckande samspel mellan rubrik och bild
+ bra problematisering av lagom-begreppet
+ ta-in-en-expert-knepet funkar bra här
+ ordet "kraftsamla" känns befriande nytt

– bitvis blir texten närmast akademiskt (bland annat genom att använda konjunktionen "vilket")
– att berätta att de "utvecklar ständigt" gör att Svenska Spel känns som det stora, trista bolaget istället omtänksamma och personliga
– de upphuggna meningarna stör min läsrytm
– texten känns utdragen snarare än komprimerad; den hade säkert tjänat på att ha färre tecken

Vad tycker du: fågel, fisk och mittemellan?



10 svar till “En lagom text om måttligt spelande”

  1. Fredrik R skriver:

    Jag måste tyvärr säga fisk. Kontrasten mellan rubrik och bild finns där, visst, men rubriken är alldeles för innehållslös för att väcka mitt intresse. Och om man missar det lilla ”spel” i första stycket, så dröjer det ett bra tag innan man förstår vad annonsen handlar om. Vid det laget har läsaren tröttnat för längesedan.

    Dessutom tycker jag att annonsen har fel fokus. Att det inte finns någon generell gräns för vad som är sunt spelande känns ganska självklart. Då är det betydligt mer intressant med verktygen man kan använda för att begränsa sitt spelande. Tyvärr tycker jag att de försvinner i en ganska förvirrad brödtext.

  2. Buteo skriver:

    Fisk. Jag tycker att Svenska Spel har många bra verktyg på sin sajt, men här går de bort sig rejält.

    Jag tycker inte att den blir akademisk, däremot blir annonsen mest ett saftigt jaha…

  3. Gäääsp.

    Sen en inte så liten typografisk detalj: irriterande långa rader. Borde ha varit två spalter (eller annan layout. Långa rader är tyvärr en ovanligt envis trend.)

  4. lord Fredruk skriver:

    Djuphavsfisk. Utan att kommentera annonsexemplet i detalj tycker jag att Spela lagomkampanjen är svag i sin helhet. Dels för att jag tycker att spelmonopolet är befängt och att den underliggande tonen är arrogant och raljerande. Dels för att trovärdigheten saknas. Minns att SS gick ut med ett pressmeddelande och skröt om sin lyckade kampanj för att minska spelandet. Vad hade man åstadkommit? En flik med texten ”Spela lagom” på. Känns som ett slag i luften och ett halvhjärtat ansvarstagande oceaner ifrån exempelvis F&B:s Systemetkampanjer.

  5. Stefan skriver:

    Jag student och inte copystudent och jävligt trött för tillfället och har inte läst de övriga kommentarerna. Men.. The Economist redan gjort idén/illustrationen av glasen med ”optimist” ”pesimist” ”the economist”. Tycker att copykonceptet är bra och lägger fram problematiken om vad lagomt spelande är men att det kunde ha illustrerats smartare. Samspelet mellan bild och Copy är alltså inte bra.

  6. Fredrik H skriver:

    Jag går mot strömmen och säger fågel.

    Inte för att jag tycker det är en lysande annons, men i går morse när jag såg den så stannade jag till, skummade igenom texten och fick i mig budskapet. Den gjorde med andra ord sitt jobb.

    Däremot gick jag inte in på spelalagom.se. Skrapar man en trisslott var tredje år känns det inte som om man är fast hos speldjävulen…

  7. Fredrik R skriver:

    Fredrik H: Det kanske är precis där gränsen går för dig? Börjar du köpa dem vartannat år så är det kört …

  8. Glasen i bilden för ju onekligen tankarna till att dricka lagom, inte spela lagom. Kunde man inte ha använt spelsymbolik istället: Någon som spelar lagom genom att bara gnugga fyra fält på Trisslotten, eller drar ner spaken på enarmade banditen till hälften. Oh, jag känner idéerna komma rasande…

  9. Fredo skriver:

    Som jag alltid tjatar om – kapa till hälften. Början är bra men sen tenderar texten att skapa fraktaler av nonsensblaj. Jag gillar den som helhet och sympatin den förmedlar. Men, som sagt, korta ner. Bra med glas, en bild man kommer ihåg.

  10. Magnus skriver:

    Tror Svenska Spel verkligen att de individer som skulle behöva "spela lagom" kommer att göra det, bara för att de blir påminda om det? Kampanjen får nog bäst resultat hos de som inte har problem. "Titta, Bosse! Så trevliga Svenska Spel är. De hjälper dom som har det svårt. Förresten, glöm inte att köpa en Trisslott på ICA när du handlar." Absolution när nog bland det bästa vi vet i Sverige.

Kommentera