Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Göteborgs-Posten: "Gör inte reklam här"

image397

På min morgonpromenad längs Kungstorget slår orden emot mig. "GÖR INTE REKLAM HÄR." Det är Göteborgs-Posten och Forsman & Bodenfors som vill berätta att många svenskar är mer positivt inställda till annonser i morgontidningen än till reklam i andra medier. Och att det därför är en god idé att annonsera just där. Björn Engström har skrivit.

Copyn
Rubrik: Gör inte reklam här.
Ny forskning: Dubbelt så många vill läsa annonser i morgontidningen*.
* Källa: Marie Grusell, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet 2008.

I kampanjen, som vänder sig till annonsörer, reklambyråer och mediebyråer, ingår också banners på webben (bilden) med samma hejdande budskap. På Göteborgs-Postens hemsida får du en djupare förklaring.

image395

Kort reflektion

Smart kampanj till smal målgrupp.

Håller du med? Jack Hansen gör det inte.

***

Läs mer
Marie Grusell: Ja till reklam – men bara när jag själv får välja! (pdf)
Please copy me: Nja till reklam

***

GP-kampanjen är inte helt olik senaste Folksam-kampanjen Titta inte här (bilden). Reklambyrå: ANR BBDO. Copywriter: Olle Nordell. Funkar tvärtom-om-budskap?

image400



7 svar till “Göteborgs-Posten: "Gör inte reklam här"”

  1. Pontus skriver:

    Trevligt. Som vanligt när det handlar om GP’s kommunikation, tycker jag.
    Men jag är tveksam till det lilla brödet på stortavlan.
    Känns på något sätt lite lätt onödig. Dom flesta Göteborgare vet ju va GP är för något. Och jag tycker budskapet går fram utan att läsa brödet.
    Sen handlar det ju i och för sig om att ny forskning har tagits fram. Men jag kan inte undvika att känna att texten känns som om den kom ifrån någon slags hudcreméreklam. ”Ny forskning” är två ord som jag inte riktigt är bekväm med. Hade funkat lika bra utan dom två orden tror jag.

  2. Skitbra. Naturligtvis är det så. I morgontidningarna stör reklamen minst. Det som inte är intressant upptäcks liksom inte eftersom det sällan når medvetandenivå, till skillnad från reklam som tränger sig på och kränker det personliga utrymmet.

  3. lord Fredruk skriver:

    Jag är lite kluven. Dels gillar jag tilltaget för att det är väldigt smack på i sin enkelhet. Antitesen retar till att söka mer information. Samtidigt tycker jag att den är jävligt mallig och nästan lite nedlåtande. Men det brukar ju det mesta GP gör bli av bara farten.
    Slutligen undrar jag hur de resonerade på JCDecaux? Har de ingen som helst stolthet? Är de så desperata att kränga en serie att de ställer sig bredbent och bara ber om en spark?

  4. Mattias skriver:

    Ja, vi är nog många som hade velat förstå hur JCDecaux har tänkt. Och visst har väl GP själva gått utomhus både en och tre gånger?

  5. Jay skriver:

    ”Titta inte här”-copyn var ju lysande!

    Vad gäller GP-reklamen så tycker jag att den bara funkar om den dyker up i flera andra sammanhang och inte bara på uteskyltar.

  6. Mattias skriver:

    Jay: GP-kampanjen går utomhus och på webben. Och i morse dök veckans mest väntade annons upp på sidan 3 i Göteborgs-Posten. Rubriken? ”Gör reklam här.”

  7. lord Fredruk skriver:

    Mattias: Jo, GP har gjort sina största mest belönade och uppskattade kampanjer utomhus.
    Jag fick dessutom ett mejl i fredags om att man inte skulle göra reklam på det viset. Fredrik Dobber over killing it, skulle jag säga. Det räcker nu. Dra ur kontakten och somna om.

Kommentera