Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ingenting är omöjligt för Sean Thompson (Guldskriftseminariet 2008)

Sean Thompson är creative director på reklambyrån 180 Amsterdam. Igår var han i Stockholm för årets Guldskriftseminarium, där han berättade om Adidas och det kreativa arbetet med reklamkonceptet Impossible is nothing. Han visade de grova skisser som ledde fram till de prisbelönade reklamfilmerna med bland andra David Beckham, Jelena Isinbajeva och Tyson Gay.

I kampanjen, som Sean Thompson beskriver som "a hell of an impossible journey", har reklambyrån försökt att fånga sportsliga med- och motgångar och betona vikten av att ta ett steg i taget på vägen mot målet. Sean Thompson summerar arbetet med uppmaningen:

"Think, then think some more,
always tell the truth
and don’t forget to entertain"
.

Nu kan du som missade Guldskriftseminariet se det i sin helhet här på Please copy me. Föreläsningen är 77 minuter lång. Ta dig den tiden – det här är lika inspirerande som bra.

Läs också
Please copy me: Kriterier för guldägg
Please copy me: De tre vet vem som får årets Guldskrift

***

image369Stort tack till Samuel Nilsson som har filmat seminariet. Samuel går första året på Beckmans Designhögskola, och är redan en strålande grafisk formgivare. Hans minutfilm You make me feel like dancing visades på SVT:s Kobra i höstas – den är värd varenda sekund. Här kan du se fler jobb som Samuel har gjort.



Kommentera