Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Kenneth Adenskog: "Att bli duktig tar tid"

image396
"Att bli duktig tar tid. Unga kreatörer måste jobba hårt och länge innan de lär sig var de kan gena över gräsmattan och de måste överinvestera i tid för att kompensera sin orutin."

Kenneth Adenskog, projektledare på Åkestam Holst, berättar för Cap&Design om villkoren för 80-talisterna i reklambranschen. Han menar att de "är ivriga att komma iväg snabbt och vill gärna bli världsberömda på ett halvår".

Läs mer
Cap&Design: Så hanterar byråerna 80-talist-egoisterna



11 svar till “Kenneth Adenskog: "Att bli duktig tar tid"”

  1. ADF skriver:

    En liten förfrågan; rss-flöde? Tack på förhand.

  2. Mattias skriver:

    ADF: Är det den här du letar efter? http://pleasecopyme.blogg.se/index.rss

  3. Danne skriver:

    haha! Det där om att vi är självförverkligande och egocentriska hör man lite varstans. Sant är väl iaf att vi byter jobb rätt ofta och jag kan känna igen mig i att det viktigaste är att jag trivs på jobbet. Men jag kan å andra sidan tycka att just det citat du lyfter fram här inte bara gäller oss 80-talister, det gäller ALLA som börjar i reklambranschen… Då fanns det kanske intressantare saker att reflektera över i artikeln. Men Mattias, känner du igen dig i den beskrivningen?

  4. Mattias skriver:

    Danne: Jag håller mig dig; det viktigaste är att man trivs på jobbet, oavsett vad reklambyrån heter. Att man får möjlighet att göra bra jobb är också viktigt.

    Jag har väldigt svårt att uttala mig om huruvida det här draget att ha våldsamt bråttom till världsberömmelse är ett drag hos oss 80-talister eller genomgående för de som börjar i reklambranschen. Det viktiga i citatet tycker jag är att det tar tid och mycket kraft att bli duktig – också efter det att man fått in den berömda foten.

    Och nej, jag känner inte igen mig i beskrivningen. Jag inser att det tar tid att bli duktig. Men runt omkring mig ser och hör jag om unga kreatörer som önskar göra raketkarriär i branschen. Hur känner du? Och vad i artikeln hade du velat lyfta istället?

  5. Pontus skriver:

    Jag håller med dig Mattias.
    Kan inte säga att jag riktigt känner igen mig i beskrivningen.
    Ivrig är jag. Jag vill verkligen sättas i arbete och få visa mina kunskaper.
    Men ”världsberömdhet” är knappast något jag satsar på just nu.
    Att få arbeta med ett kreativt yrke är gott nog.

  6. Danne skriver:

    Att söka en raketkarriär ligger väl inte överst på listan om man säger så… Jag tror nog att vi alla är medvetna om att en gedigen grund att stå på är ett måste. Men det är klart man är ivrig, som alla andra redan sagt här…

    Mattias vad jag hade lyft fram är kanske att vi 80-talister inte skiljer oss från andra i reklambranschen. Det framkommer rätt tydligt att vi inte är ensamma om det 😉 imånga branscher kanske vår attityd är mer framträdande – men inte i reklambranschen…

  7. lord Fredruk skriver:

    Jag vet inte om man kan plocka ut en generation på det viset och utmåla dem som sävliga i både tanke och handling. Har personligen träffat många drivna 80-talister och jag tycker inte att bilden stämmer. I reklambranschen för övrigt finns det gott om åsnor. 40-talisterna är exempelvis välrepresenterade.

  8. Mattias skriver:

    lord Fredruk: jag tolkar inte uttalandet som att Adenskog menar att 80-talisterna är sävliga. Istället ser jag det ett råd om hur de/vi borde tänka. Jag tolkar hans två ”måste” som ”bör”.

    Danne: jag tyckte att citatet var uppmanande på ett bra sätt, och valde att lägga större vikt vid det än vid det faktum att 80-talisternas inställning inte utmärker sig i reklambranschen.

  9. Danne skriver:

    Mattias: hehe ja vi försöker ju säga samma sak, men på två olika sätt…

  10. lord Fredruk skriver:

    Nja. Med ”sävlig” menade jag lat. Inser att det kanske inte var den bästa synonymen. Men den som vill bli världsmästare utan att jobba för det är tveklöst lat.

  11. lord Fredruk skriver:

    Analfabet också. Jag förstår inte hur jag fick till mitt förra inlägg.

Kommentera