Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Kriterier för guldägg (om du frågar Sören Blanking)

image362
Det är tid för Guldägget och bokslut för det svenska reklamåret. Många gnäller, andra jublar. Jag nöjer mig med att konstatera att svensk reklam kan bättre (och att mycket är bra, somligt är enastående bra och det mesta är fullständigt urusel). I boken Guldägg & beska droppar skriver copyrwitern Sören Blanking (f. 1936) om vad som krävs för att vinna guldägg. Hans text tillåter sig inte att kvickt sammanfattas, varför jag här publicerar vartenda ord i den. De är värda att läsas.

Guldägget är reklambranschens högsta utmärkelse och utdelas årligen till den eller de reklamköpare som haft det goda omdömet att köpa reklam av hög, nyskapande kvalitet. Så var det från början. Tanken var och är fortfarande god: genom att belöna de kunder/annonsörer som vågat köpa djärv, nyskapande reklam skulle man stimulera alla andra fegisar att ta sig i kragen så att de nästa år också satsar på djärv, nyskapande reklam.

Denna tanke har med tiden blivit sekundär och snarast en ursäkt för att belöna sig själv; guldägget är idag reklambranschens belöning till sina egna. Guldägget är prestige. Guldägget är pengar. För kreatören och för reklambyrån. Och själva guldäggsfesten är reklambranschens julafton.

image363

Det är inget fel i att det har blivit så. Motsvarigheten finns i de flesta länder i världen. Problemet är, som i alla tävlingar och prisbelöningar, att så många jurymisstag begås. Om jag säger: T. Mommsen, G. Carducci, P. Heyse, K. Gjellerup, C. Spitteler, W. Reymont, G. Deledda – vad säger du då?
De var alla Nobelpristagare i litteratur! Vem minns en rad av vad de skrev?

Så är det också, utan alla andra jämförelser, med guldägget. Jag har roat mig med att gå igenom några årgångar av Guldäggsboken och frågar mig: – Hur många av dessa ägg har betytt något för reklamens utveckling, hur många är i verklig mening nyskapande? Var de, så här några år efteråt, värda branschens finaste utmärkelse?

Jag har själv suttit ett antal gånger i guldäggsjuryn, en gång som ordförande. Jag tror jag har förklaringen, eller i varje fall en del av den, till varför så många i mina ögon ovärdiga reklambidrag slinker igenom och belönas.

Det finns, har jag lärt mig under juryarbetet, mer eller mindre outtalade kriterier för guldägg. Här är de, utan inbördes ordning:
– Reklamkampanjen bör ha haft rikstäckning.
– Den bör ha publicerats på helsidor.
– Den bör ha publicerats utomhus och i Stockholms T-bana.
– Avsändaren är viktig: annonsören bör vara rikskänd.
– Good citizen-budskap, typ hälsa, miljö är en fördel.
– Kampanjen bör stryka tidsandan medhårs.
– Reklambyrån bakom kampanjen bör tillhöra eliten.
– Kampanjen bör vara estetiskt korrekt.

image364

Själv tillhör jag ju långt ifrån de största guldäggsvinnarna i landet; jag har kanske fått en handfull och glatt mig åt det när det var aktuellt. De flesta annonser jag skriver om i den här boken har inte fått guldägg. De har kanske inte uppfyllt kriterierna när de var aktuellt. För mig har ändå innehållet, det skrivna ordet, varit meningen och glädjen.

Tack till Sören Blanking, som gett mig tillstånd att publicera texten i sin helhet. Jag hoppas att du också kommer gilla bloggen i övrigt.

***

Håller du med?

***

Läs också
Please copy me: En bok att springa långt för
Please copy me: Annonskampanjen som förnyade svensk reklam
Please copy me: Boken: Guldägg & beska droppar



3 svar till “Kriterier för guldägg (om du frågar Sören Blanking)”

  1. Leif Kajrup skriver:

    Jag håller med! Vi som inte uppfyllt de fint listade kriterierna har sedan länge slutat att bry oss.

  2. Fredo skriver:

    Visst, men jag tror aldrig vi får en Guldäggstävling som enbart innehåller sjukt bra och banbrytande bidrag. Därmed inte sagt att det är ok att dåliga bidrag ska belönas.

    Men vem säger att vad är hur bra? Alla tycker något och gör det olika. Och det är alltid lättare att befinna sig i det dömande sällskapet än i det hyllande.

    Gud, vad ostrukturerat det där blev. Se det som hjärtats mening.

  3. Johan Olsson skriver:

    Så länge det inte blir som på 80-talets dagistänk, med medalj, saft och bulle för vem som helst så kan detta ”semi-politiska” spel få fortsätta. Jag kommer dock tappa respekten för branschen den dag som personerna som gjort Mobiltelefonsignalsbeställnings-reklamerna mottar för kreation mm!

    Hatten av!

Kommentera