Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Paul Arden (1940-2008): ”Det är rätt att tänka fel”

Det är svårt att hitta en bok som är mer lättläst än den här. Men få böcker är svårare att läsa än Whatever you think, think the opposite (Penguin Books, 2006). Efter succén* med It’s not how good you are, it’s how good you want to be har reklammannen Paul Arden skrivit ännu en smartbok. Den är svår att läsa eftersom den – om inte vänder upp-och-ner – så åtminstone skakar om min tankevärld. Varje sida i boken viskar ”tänk inte som alla andra tänker – tänk tvärtom.” Med sina ord utmanar Paul Arden till att bli den du vill vara, att våga risk och sätta upp skyhöga mål. Han pratar om tråkiga möten, dåliga idéer och varför du till varje pris bör undvika universitetet. Varje sida är ett litet konstverk och ett tankefrö. Bland alla favoriter väljer jag att stjäla denna:

Steal.
Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination.
Devour films, music, books, paintings, poems, photographs, conversations, dreams, trees, architecture, street signs, clouds, light and shadows.
Select only things to steal from that speak directly to your soul. If you do this, your work (and theft) will be authentic.
Authenticity is invalueable.
Originality is non-existent.
Don’t bother concealing your thievery – celebrate it if you feel like it.
Remember what Jean-Luc Godard said: ”It’s not where you take things from – it’s where you taket them to.”

Och Paul Arden gör det klart för mig att allting – jo, faktiskt – handlar om inställning. Han avslutar sin inspirationsbok med orden: ”The world is what you think of it. So think of it differently and your life will change.” Jag är på vippen att säga “Amen”.

Paul Arden avled, 67 år gammal, i en hjärtattack den 2 april 2008. Han kom att tillhöra de stora inom den engelska reklambranschen; under decennier arbetade han som creative director och writer för Saatchi & Saatchi. Hans tre böcker lever vidare, och finns alla översatta till svenska. Läs dem för din egen, Pauls och för Guds skull. Hans sista bok förklarar nämligen Gud inom loppet av en taxiresa. Den ska jag läsa nu.


Lägg vantarna på Paul Arden-trilogin

Inte hur bra du är utan hur bra du vill bli
It’s not how good you are, it’s how good you want to be
Vad du än tänker, tänk tvärtom
Whatever you think, think the opposite
Gud förklarad under en taxiresa
God explained in a taxi ride

* Boken har sålt i över en halv miljon exemplar världen över.

Läs också
The Independent: Paul Arden: Saatchi & Saatchi creative director behind many of the firm’s best-known advertising campaigns



5 svar till “Paul Arden (1940-2008): ”Det är rätt att tänka fel””

  1. Janne skriver:

    Mattias!

    Du får säkert mängder av uppmuntrande mail för din blogg, men det kan aldrig bli ett för mycket. Jag tycker du gör ett lysande arbete och du bidrar definitivt till att lyfta mina jobb och min vardag. Tack för all inspiration och fortsätt så länge du orkar.

    Tack / Janne W

  2. Patrick skriver:

    Peppande bok. (It´s not how good you are…) Kul också att den går utanför kreativiteten och tar upp utmaningar och problem på reklambyråer och i reklambranschen. Men det kanske är lite väl mycket floskler också; ser du glaset som halvtomt, osv.

  3. andy skriver:

    Jag håller med Patrick. Däremot håller jag inte med Arden om stjälande. I mitt arbete utgår jag från att varje kund har något nytt att erbjuda sina blivande konsumenter. Och när man finner det som särskiljer, som också är relevant för konsumenten, borde inga jobb lika ut. Tyck gärna annorlunda.

  4. Mattias skriver:

    Janne: Jag kan inte påstå att jag drunknar i mejl, men jag blir definitivt alltid lika glad. Det är verkligen roligt att höra att jag tillför en smula nytta till andras vardag. Jag fortsätter. Tack till alla er som är med på resan.

    Patrick: Jag håller bitvis med dig, men tycker att Arden förvånansvärt ofta lyckas undvika det förargliga floskelträsket.

    andy: Jag tror att du har missuppfattat Arden en aning. Eller så tolkar jag honom fel. Jag ser det som att han med med stöld menar inspiration. Jag tror på att sno från höger och vänster, och skapa någonting nytt utav det som blir relevant för uppdragsgivaren och mottagaren. Jag tror på stöld, men inte på plagiat. Vad säger du? Och vad säger ni andra?

  5. xtian skriver:

    2 böcker beställda. Har stått o gluttat på dem innan, men med ditt inlägg kom jag över köp-tröskeln. Och jag stämmer upp i hyllningskören naturligtvis. Gillar mycket att titta in och läsa.

    Ang. stöld/inspiration – I’m all for it så länge det är med hedern i behåll. En idé är ju en ny kombination av gamla komponenter (en parafrasering av Jack Fosters ”How to get ideas”, något av en favoritbok: http://www.amazon.com/How-Get-Ideas-Jack-Foster/dp/157675006X)

    och blir däför svårt att hävda som ”egen”. Så inspiration japp, plagiat – nej.

Kommentera