Reklamen är trött. Länge leve reklamen!


Goodbye Advertising. Copywriter: Andy Shortt, Mark Tawse-Smith.

Huxley Quayle von Bismark är en nystartad reklambyrå i Toronto. De säger vad vi andra börjat ana: att den reklam vi dag ut och dag in skapar för våra uppdragsgivare börjar se trött ut. Och att det kanske rent av är tid att göra slut.

Morgondagens reklam är en lika stor som intressant diskussion att ge sig in i. En del röster vill omkullkasta allt, andra kniper tyst och tågar vidare på den inslagna vägen. En sak är säker: reklamen kommer att förändras. Mycket har redan börjat. Ännu mer är på väg. Mycket och ännu mer kommer oundvikligen att ställa nya krav på världens alla reklambyråer. Vissa har förstått det, andra inte. Ytterligare några låtsas som att de inte förstår.

Huxley Quayle von Bismark hör till dem som har förstått. Och det har gjort en annons (!) för att förklara hur det ser på saker och ting. De använder orden för att göra slut med den traditionella reklamen.

Copyn
Rubriken: Goodbye advertising.

It’s not you. It’s us. We’ve changed, you haven’t.
Maybe we’re shallow, but you’re starting to look a bit tired, a little old.
Set in your ways.
It’s not that we think you can’t still be sexy in that little 30-second TV number you like to wear, over and over again.
It’s just that we know there’s more out there for us.
Once we began to embrace new technology and new thinking (we know that this is hard for you to hear) we began to see the endless possibilities in this 2.0 world.
We’ve grown apart.
You see, we’ve fallen in love with ideas that go beyond disruption and interruption to involvement.
We want to take people from being spectators of advertising, to becoming participants in larger brand ideas. It’s just way too sexy for us to pass up.
Don’t hate us.

(Klicka på annonsen för att läsa resten)

Korta reflektioner
Det är befriande att läsa den här annonsen. Den blandar allvar och humor på ett träffsäkert sätt. Den hackar hål i asfalten. Och förhoppningsvis växer orden upp till mer än bara vackra ord.

Vad tror du om morgondagens reklam? Vilka andra reklambyråer vågar tänka nytt och annorlunda?

Läs också
Mine goes to eleven: Vad händer med reklamen i framtiden?
Walter Naeslund: Why advertising sucks

***

Uppdaterad 24 april 07.38: Walter Naeslund har också skrivit om den här kampanjen. Och Andy Shortt, copywriter på Huxley Quayle von Bismark, är snabb i repliken: "It’s not just talk. We live what we say every day. And we’re in several new pitches right now, so I’m sure we’ll do fine. We have stirred the pot here in Canada. We’ve had lots of support, and perhaps even more naysayers. I think having lots of naysayers means you’re onto something. We’ll let you know."