Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Så håller du kreativiteten i trim

image393

Efter intervjun med Per Öhlin kom frågan om jag hade några egna kreativitetstips att komma med. Det har jag såklart. Kanske tycker du att de är värdefulla. Eller att du hört dem alla förut (då kanske du behöver höra dem igen). De fem överlappar varandra här och var. Det skadar inte. Det enda viktiga är att du bär med dig någonting bra ur tipsen.

image388Var på tårna. Alla människor är kreativa. Ditt jobb är att jobba hårdare än andra för att få ut mer kreativitet ur kroppen, hjärnan och händerna. Kreativitet är ofta resultatet av hårt jobb (men aldrig av rädsla och mental kramp). Ha roligt.

image389Släpp reklamen (åtminstone för en stund). Sannolikheten är stor att idén du jagar finns att hitta i filosofiska tankar, i biomedicinska experiment eller musik från Mali. Leta där, och du kommer att finna redskap att skapa fantastisk och intressant reklam med.

image390Var nyfiken. Också på sådant som inte omedelbart intresserar dig. Du kommer att bli förvånad hur snart du kommer att få nytta av dina nyvunna kunskaper. För egentligen är ingenting här i världen särskilt ointressant. Världen blir större när du inser det.

image391Öppna ögon och öron. Se mycket film, läs många tidningar (inte bara de som du tycker om och är intresserad av), följ tv-serier, gå på konst- och fotoutställningar, gå på konserter, rör dig ute på krogen, och cykla eller promenera i skogen.

image392Ta det lugnt. Försök att ta saker och ting med ro. Jobba inte jämt. Ta inte bara in. Ge din hjärna tid att tänka. Den kommer att tacka dig med smärtsamma bra idéer.

Jag vet, jag vet; det finns minst fjorton andra vassa tips för att få kreativiteten i form. Vilka sitter du på? Dela med dig, vettja.

Läs också
Please copy me: Plocka fram Nicke Nyfiken (och se himlen)



7 svar till “Så håller du kreativiteten i trim”

  1. Ida skriver:

    Det här var skitbra.

  2. Läs på, spåna fritt, gallra och forma till. Kreativiteten är dock bara ett problem, man ska dessutom lyckas sälja in idéerna inom arbetsgrupp, byrå och hos kund m fl. Det som slutligen kommer ut kan ofta bli någonting helt annat. Eller som Leon sa: ”5% kreativitet och 95% införsäljning.”

  3. Mattias skriver:

    ”5% kreativitet och 95% införsäljning” – om det är sant är det en tragisk sanning.

  4. lord Fredruk skriver:

    5% kreativitet och 95% politik är en annan ack så tragisk verklighet.

  5. Mattias Andersson skriver:

    Ställ bra frågor är en teknik att använda. Sen att avgränsa ett problem och tänka baklänges eller tvärtom det brukar fungera för mig. Finns naturligtvis en massa olika tankevurpor man kan göra. Själv gillar jag naturligtvis DeBono men även Bröderna Härén och sen ska man alltid ta tillfället i akt att fråga små människor mellan 5-9 år. Det brukar ha rätt kloka funderingar över tillvaron. Mvh. Mattias.

  6. Ida skriver:

    Näää. 95% kreativitet och 5% införsäljning.

  7. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tycker Ernst Billgren, en av
    Sveriges mest kreativa talanger, har en intressant vinkel på det hela. ”Jag har ingen som helst självkritik”, säger han. ”Bra intresserar mig inte. Det är ett meningslöst omdöme.”

    Det han säger är besläktat med den gamla sanningen (och kanske plattityden) att man måste våga göra fel för att göra något rätt. Han säger det bara på ett roligare sätt. Och det verkar fungera bra för honom.

    (Citaten ovan kommer från en artikel i SvD, 2006.)

Kommentera