Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Staffan Ryberg vann Guldskrift 2008

image386Staffan Ryberg (bilden) är ansvarig för diplomutbildningen i reklam på Berghs School of Communication. Nu belönas han med Guldskrift – det specialpris inom ramen för Guldägget som premierar årets bästa reklamtext. Guldskrift är tänkt att uppmuntra det skrivna ordet, och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk reklam. Bakom priset står Sveriges Reklamförbund och Citypaketet.

Staffan Ryberg har tidigare arbetat som copywriter på Lowe Brindfors och Publicis, och skrivit för bland andra Tiger, Silja Line och Coop Konsum.

Uppdaterat 2008-04-12: Staffan Ryberg tilldelas Guldskrift för sitt arbete med Berghs Brand Book. Här följer inledningen i boken:

image407

Juryns motivering
Ur kören av samstämda röster är där en som skiljer ut sig. Som sjunger mot istället för med. På egen text i en helt annan tonart. Vingligt, spretigt och med absolut gehör. Applåder från Guldskriftsjuryn!

Please copy me säger grattis såklart.

***

image387

Se vinnarintervjun: "Det känns som Truman Show"
Staffan Ryberg berättar att han lärt ungefär 83 procent av reklambranschen att skriva. Och att hans förebilder är Johan Olivero, Olle Nordell, Anna Qvennerstedt, Björn Rietz, Leon Nordin och Jan Cederquist.



2 svar till “Staffan Ryberg vann Guldskrift 2008”

  1. Steve skriver:

    Det var för Berghs Brandbook Staffan vann priset. En fantastisk skrift må jag säga!

  2. Mattias skriver:

    Steve: Tack för upplysningen. Jag har uppdaterat med den nya informationen. Vet du hur man får tag i boken?

Kommentera