Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vet du vem som skriver Please copy me?

Jag vet. Och jag inser att jag aldrig riktigt presenterat mig ordentligt. Jag gillar inte att prata om mig själv. Ändå tänkte jag göra det nu.

Jag heter Mattias Åkerberg, är 25 år och arbetar som copywriter på Valentin&Byhr på Vallgatan i Göteborg. (Äsch, det där vet de flesta redan). Det jobb jag har är mitt första i reklambranschen, och jag är tacksam mot de människor som vågat satsa sina pengar, sin tid och sitt tålamod på en gröngöling som mig. Idag arbetar jag med kunder som Skanska, Volvo Lastvagnar, Handelshögskolan, Chalmers, Business Region Göteborg och Världskulturmuseet.

Fem år av så kallade eftergymnasiala studier har tagit mig hit. Först läste jag medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) vid Högskolan i Jönköping. Det blev nog slags teoretiskt grund. Jag började långsamt inse att jag vill syssla med reklam. Jag skrev uppsatser om varumärken, webbinteraktion och produktdesign. Jag praktiserade två månader på reklambyrån Vardag i Umeå. Och jag hade en av landets bästa lärare i Photoshop. Men undan för undan tröttnade jag på den akademiska världen, tog min examen och flyttade hem till Göteborg. Jag var på intervju på Forsman & Bodenfors – som ateljéassistent. Jag fick inte jobbet.

Och jag minns att jag ringde till några av stadens reklambyråer, däribland Hundra och Trigger och Goss. "Jag vill jobba hos er – för en löjligt låg lön." Överallt blev svaret nej. Att bli antagen till Reklam & marknadsföringKY-Akademien skulle komma att bli min väg in i branschen. Om högskolan var den teoretiska grunden var reklamutbildningen den praktiska toppen. Där lärde jag mig vad reklam handlar om. Och att det kan vara lika roligt som fruktansvärt plågsamt att skapa den. Hösten 2006 fick jag praktisera som copywriter på Valentin&Byhr. Där föddes tanken på att skriva en blogg om att skriva reklam.

Jag har aldrig velat skriva en blogg. Ändå gör jag det. En blogg för mig är ett ögonblicksverk – hastigt formulerad, omedelbart bortglömd. Därför vill jag inte att Please copy me ska vara en blogg, utan hellre och bara ett sätt för mig att publicera det jag skriver. Det bästa med en blogg är att också du och många andra får komma till tals.
En analys av mina texter ger vid handen att jag är idealist – en sådan människa som "mår som allra bäst när han får möjlighet att hjälpa andra människor utvecklas".

Jag ogillar att stå i centrum och att prata inför folk. Men jag gillar när jag klarar det. Jag är gärna ensam, men är inte folkskygg. Jag har lätt för att brinna, men tyvärr lika lätt för att svalna. Jag har aldrig varit full. Och har jag har aldrig snusat eller rökt. Däremot har jag varit i Kapstaden. Och jag kallar mig kristen, men är långt ifrån tvärsäker. Jag gillar människor, och tror att vi kan och vill göra fantastisk reklam. Det är därför jag vill jobba i den här branschen. Jag skriver här för att bli bättre. Om det också kan göra att du utvecklas en tum eller meter är det värt varenda timme jag lägger ner på att skriva. Tack för uppmärksamheten.



19 svar till “Vet du vem som skriver Please copy me?”

  1. david skriver:

    WOW! Det här stämmer in på mig (nästan) och jag är också copy. Ren tur (eller otur) eller copydrag? Hoppas på det senare.

    Jag ogillar att stå i centrum och att prata inför folk. Men jag gillar när jag klarar det. Jag är gärna ensam, men är inte folkskygg. Jag har lätt för att brinna, men tyvärr lika lätt för att svalna.

    Här kommer mina nästan in …

    Jag har
    varit full (rejält). Och har jag har
    snusat (slav i 17 år, numera fri) och rökt. Däremot har jag aldrig varit i Kapstaden. Och jag kallar mig kristen, och är tvärsäker.

    (Dessutom gillar jag paranteser.)

  2. Samuel skriver:

    Kul att läsa!

  3. Fredo skriver:

    Kul att höra lite mer från en som vet hur man vårdar, inte bara varumärken utan även det kommunicerande språket mellan företag och kund.

    Keep up the good work önskar Fredo.

  4. Nathalie skriver:

    Trevlig läsning

    Känner också igen mig på din beskrivning. Är dock inte copy än, men snart så! 😀

  5. Oddjob skriver:

    Aldrig varit full? Hur kommer det sig? (ursäkta min nyfikenhet). Eller, jag menar, hur har du burit dig åt? Din karaktärsstyrka är utomjordisk, det är vad jag tänker?l8ter

  6. Hasse Carlsson skriver:

    Värmande att läsa!
    Väldigt få människor som vågar lätta på ridån, många vill ju upprätthålla en viss fasad.
    Sträck på dig.
    Hoppas du är stolt men aldrig nöjd.
    Koolt att du aldrig varit full, vi är några stycken men ändå är många chockade.
    Vill du känna dig starkare när du pratar inför folk så är du välkommen att höra av dig.
    Tricket är (bla) att du inte skall stå i centrum, well kanske har jag något att bidraga med.
    Fortsätt njut av livet nära dina talanger.

  7. Berg skriver:

    Alltid kul att få lite insikt i människan bakom orden. Tack för det.

    Och tack för tipset om ”Ord till salu”. Lyckades hitta ett välbläddrat exemplar i det lokala biblioteksmagasinet.

  8. Balbert Beinstein skriver:

    Ta en snus, drick en stöl och släpp sargen. Ingen blir 340 år. Och vi är alla människoapor.

  9. Roger W skriver:

    Sällar mig till tack-skaran.
    Kan skriva under på mycket av det du beskriver också.

    Kapstaden. Snuset. Fyllan. Kristen. Osv.
    Men din blogg är så oändligt mycket bättre än min.
    En fröjd att läsa.

  10. Fredrik H skriver:

    Till Mattias: Tack för en personlig och utelämnande beskrivning. Det var modigt gjort.

    Till Oddjob: Det är inte bara Mattias som aldrig har varit full. Det har inte jag heller.

    Jag tycker din fråga ”Hur kommer det sig?” är väldigt märklig. Kan inte du förklara i stället: Vad är det som är så fantastiskt med att inte minnas dagen efter vad man gjort och sagt, kräkas hejdlöst på muggen och ha ont i huvudet en hel dag efteråt?

    Tycker inte det kräver någon större karaktär för att avstå från det ”nöjet”.

  11. Mattias skriver:

    Roligt att många av er uppskattade att få lära känna mig lite närmare.

    Däremot tror jag inte att man behöver vara kristen nykterist som ogillar att stå i centrum för att bli en duktig copywriter. Raka motsatsen går också bra. Eller någonstans där mittemellan.

    Oddjob: Din nyfikenhet är ursäktad och välkommen. Jag bestämde mig i tidiga tonåren att berusad inte tillhörde de saker som jag ville bli. Aldrig har jag ångrat det (å andra sidan vet jag inte vad jag missat). Ju äldre man blir, desto mognare hanterar folk den självvalda nykterheten. Tack och lov.

    Men jag minns första dagen på min praktik. Jag satt ny och nervös vid frukosten. Min handledare slog sig ner bredvid mig, och frågade:
    ”Jaha, har du varit full i helgen, då?”
    ”Nä”, sa jag artigt.
    ”Inte?”
    ”Nä, jag dricker inte.”
    (kort tystnad)
    ”Åh fan, men hur ska du då komma in i reklambranschen?”
    (kort tystnad)
    ”Jag hoppas att det finns andra sätt.”

  12. ButeoButeo skriver:

    Kul läsning. Gjorde förresten testet med textanalys på min blogg. Jag blev en praktiker, konkret, en som ogillar flummiga ord etc. Hmm… Det stämmer inget vidare, kan jag väl säga 😉

  13. Oddjob skriver:

    Fredrik h: Inte allt handlar om att bli drängfull…

  14. Hasse Carlsson skriver:

    ”Jag hoppas att det finns andra sätt.”

    Världsklass! Hahahaha…

    ps testade en analys på min blogg och antingen stämmer det nästan eller så behöver jag lära känna mig själv lite bättre 😉 ds

  15. lord Fredruk skriver:

    ”Raka motsatsen går också bra”. Tack för att du tror på mig Mattias.

    Jag skulle vilja nominera din handläggares kommentar till reklambranschens dummaste 2007. Skulle nästan kunna tro att den kom ifrån en viss brännvinskran på tjugo22.

  16. Mattias skriver:

    lord Fredruk: Inte handläggare, Fredrik. Handledare! Till hans försvar: kommentaren var uppblandad med en dos ironi och ögonglimt.

  17. Linda skriver:

    Har du testat fler texter, sådana som du skriver för uppdragsgivare? Jag upptäckte att jag (enligt testet) var analytiker i min egen bloggtext, men i uppdragstexter har jag blivit både idealist (som jag är om jag kör vanliga Myers-Briggs) och praktiker. Kul grej, och kul med en personlig presentation. Har följt dig ganska länge och gillar det jag läser – tack för det du ger!

  18. m skriver:

    du glömde ett "värt" på näst sista raden.

  19. Mattias skriver:

    m: Tack för att du är uppmärksam. Jag har fixat dit ett "värt" nu.

Kommentera