Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

What we need is a spjutspets!

image359

För 30 år sedan fanns Leon Nordin och tio till. För 20 år sedan fanns Bosse Rönnberg och fem till. Och för 10 år sedan fanns Joakim Jonasson och ytterligare tre – på sin höjd. I dag finns ingen. Den svenska reklambranschen verkar sakna någon att se ut till, någon som vågar vara förebild. Känner du likadant?

Jag ser det såhär:
Hockeyn har sin Foppa, och fotbollen sin Zlatan. De gör det andra drömmer om att göra. De ger unga mål att sträva efter. Och de ger motståndarna skäl att träna sig än svettigare. De sporrar till stordåd. Därför behöver varje sport och varje bransch sin spjutspets, sin Foppa, sin Zlatan.

Tänk lag
Bra reklam är frukten av ett fungerande lagarbete. Det kräver ett kollektiv med människor som spelar för och till och med varandra. Men det kräver också individuella prestationer, med människor som står ut genom att göra det extra. Därför behövs spjutspetsar. Men var är ni? Finns ni? Kom fram.

Jag ser upp till Anna Qvennerstedt, Lotta Lundgren, Johan Olivero och Olle Nordell. Och ett par andra såklart. Men jag önskar att de vore ännu spjutspetsigare. Vilka är dina förebilder i den svenska reklambranschen?

***

Rubriken är väldigt lånad från boken Ona fyr (Ingebrigt Steen Jensen, Dinamo Förlag, 2002), som handlar om reklam, varumärken och ledarskap. Och jag vill rikta ett tack till Per Öhlin, som fick mig att sätta ord på de här tankarna.



13 svar till “What we need is a spjutspets!”

  1. Patrick skriver:

    Kanske befinner vi oss i en tid av många ganska bra byråer och många ganska bra kampanjer? En jämn nivå bland Guldäggsbidragen, men utan någon eller några som verkligen sticker ut och försöker revolutionera liksom Leon och Jocke gjorde på sin tid?

  2. Jonas Berling skriver:

    Ikoniserandet av gamla reklamrävar är motsatsen till kreativitet och ger en orättvis bild av det som händer i reklamsverige idag. Kolla på det McDonald´s gör
    t ex. Det ÄR revolutionerande reklam. Och i synnerhet för ett av världens absolut största varumärken. För mig är det riktigt bra reklam. Vidare så skulle varken Leon (god bless his heart) eller Bosse ens klara sig in på en byrå i dagens konkurrens. Gnälligt och tillbakasträvande, tycker jag.

  3. Mattias skriver:

    Jonas Berling: Jag försöker inte ikonisera några gamla rävar, men tror att deras kunskap och kompetens kan vara bra att ha i det berömda bagaget.

    Vad menar du är gnälligt och tillbakasträvande?
    Och vilka McDonald’s-kampanjer anser du är revolutionerande?

  4. Jonas Berling skriver:

    Nej, men ikoniserandet leder till stillastånd. Jag har all respekt för dessa människor, men tror inte att man kommer framåt i branschen av att bara titta bakåt.
    Ja, personligen tycker jag att nya Vakna kampanjen för McDonald´s kaffe är det. I viss mån även den där Midsommarannonsen som är nominerad. Som förknippar Donalds med sprit och bakfylla.

  5. Mattias skriver:

    Jonas Berling: Du har rätt – att bara titta bakåt leder till att man står stilla. Christer Wiklander gav mig en gång det goda rådet att ha både rötter och vingar. Det tror jag fortfarande på. Med mitt inlägg vill jag visa att det har funnits många reklamförebilder genom åren, men att det nu bli glesare i leden. Jag kan ha fel i den frågan. Men jag har aldrig menat att enbart sträva bakåt.

  6. Magnus skriver:

    En intressant sak är att Bosse Rönnberg faktiskt är 100% aktiv i branschen idag, och givetvis lite sur på att han inte längre vinner några priser, då han inte håller sig ajour längre. Men det är ju en helt annan diskussion.

  7. Fredrik H skriver:

    Jag håller med dig Mattias, det finns få riktiga förebilder i dag. Samtidigt funderar jag på om Leon med flera var lika stora förebilder under sin verksamma tid i reklambranschen. Kanske är det så att historieskrivningen har bidragit till att pumpa upp deras stjärnstatus till högre nivåer än ”när det begav sig”.

    Sedan ogillar jag djupt synpunkten att man ska strunta i historien och bara blicka framåt. Det är ju genom historien man lär sig. Tänk vad mycket inspiration man kan hämta ur 1960-talets kampanjer för Volkswagen och Avis. Förmodligen tillräckligt för att vara hyggligt framgångsrik ett helt yrkesliv i reklambranschen …

  8. Danne skriver:

    Jag hade ett samtal med anna qvennerstedt för inte så länge sen och jag måste hålla med henne på en hel del punkter: det känns ibland som att svenskar gärna skryter om hur bra vi är på reklam, fast det inte är hela sanningen. är vi verkligen så bra? sen vore det kul om vi gemensamt kunde ta nåra kliv framåt och bli mindre traditionella.

    Jag håller med det Fredrik H säger: vi måste ha koll på det förflutna. Utan det skulle vi stå still. Historien är full av inspiration vi kan hämta nytt material ifrån. Men visst, man ska inte fastna med blicken där – men snegla gärna och ofta bakåt så vi kan gå framåt!

  9. Hasse Carlsson skriver:

    När någon med mycket kunskap och ändå mycket hjärta ser till ”de mindre ansedda” då ser jag upp till den personen.
    Som min mentor Rune Rennemark.
    Sedan kan man ju givetvis se upp till en person bara pga dess prestationer.

  10. lord Fredruk skriver:

    Instämmer i att det inte finns någon att ikonisera. Majoriteten av reklamskörden är på alarmerande låg nivå. Det värsta är att etablissemanget hyllar två-tummar-i-luften-reklamen näst intill helt okritiskt.

  11. Mattias skriver:

    Roligt att höra skilda åsikter i frågan. Trots det har ingen ännu svarat på huvudfrågan: Vilka är dina förebilder i den svenska reklambranschen? (Eller har du inga?)

  12. Buteo skriver:

    Filip Nilsson. Läste en artikel om honom i Två Dagar (GP:s lördagsbilaga) för en räcka år sedan. Den var fantastisk och hans syn på saker och ting gillar jag skarpt.

  13. LL skriver:

    Matias Palm-Jensen !

Kommentera