What we need is a spjutspets!

image359

För 30 år sedan fanns Leon Nordin och tio till. För 20 år sedan fanns Bosse Rönnberg och fem till. Och för 10 år sedan fanns Joakim Jonasson och ytterligare tre – på sin höjd. I dag finns ingen. Den svenska reklambranschen verkar sakna någon att se ut till, någon som vågar vara förebild. Känner du likadant?

Jag ser det såhär:
Hockeyn har sin Foppa, och fotbollen sin Zlatan. De gör det andra drömmer om att göra. De ger unga mål att sträva efter. Och de ger motståndarna skäl att träna sig än svettigare. De sporrar till stordåd. Därför behöver varje sport och varje bransch sin spjutspets, sin Foppa, sin Zlatan.

Tänk lag
Bra reklam är frukten av ett fungerande lagarbete. Det kräver ett kollektiv med människor som spelar för och till och med varandra. Men det kräver också individuella prestationer, med människor som står ut genom att göra det extra. Därför behövs spjutspetsar. Men var är ni? Finns ni? Kom fram.

Jag ser upp till Anna Qvennerstedt, Lotta Lundgren, Johan Olivero och Olle Nordell. Och ett par andra såklart. Men jag önskar att de vore ännu spjutspetsigare. Vilka är dina förebilder i den svenska reklambranschen?

***

Rubriken är väldigt lånad från boken Ona fyr (Ingebrigt Steen Jensen, Dinamo Förlag, 2002), som handlar om reklam, varumärken och ledarskap. Och jag vill rikta ett tack till Per Öhlin, som fick mig att sätta ord på de här tankarna.