Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Willys: Malmös billigaste matkasse

När Willys har vunnit en prisjämförelse brukar Magnus Tengby och Maria Hilmersson ropa på mig. ’Mattias, du kan väl skriva?’. Jag tackar för förtroendet och skriver. Den här gången har det visat sig att Willys har det plånboksvänligaste matkvittot i Malmö. Den som läser Metro Skåne såg annonsen redan i morse.

Copyn
Rubrik: Nu kan vi presentera en gammal nyhet:
Vi säljer Malmös billigaste matkasse.

Nu har vi slagit konkurrenterna på fingrarna igen. Prisjämförelsen* som Metro Malmö gjorde häromdagen visar vad vi redan visste: att det är hos Willys – och ingen annanstans – som du hittar den billigaste matkassen. Vi visste det eftersom vi varje månad gör egna prisgranskningar (med över 1200 varor!). Allt för att du ska kunna vara 110 procent säker på i vilken matbutik du får pengar över till annat. Givetvis har vi samma låga priser i alla våra butiker – över hela landet. Välkommen in till din närmaste Willys-butik!

* Metro Skåne (23/4) undersökte priset på 31 basvaror av kända märken hos sju av stans mataffärer.
Willys visade sig ha den billigaste matkassen.

Du är mottagaren. Vad tycker du?

***

Läs också
Willys: Tack för väckarklockan, NT!
Willys: Det här är väl inga nyheter?
Willys: Du vet vilken
Willys: Någon som är förvånad?



7 svar till “Willys: Malmös billigaste matkasse”

  1. Stefan skriver:

    Jag tycker att den funkar. Den håller ihop bra och du får ordning på texten med hjälp av ”vad vi redan visste” och ”vi visste det eftersom”. Trevlig övergång och solklar röd tråd. Jag gillar även meningen med i vilken matbutik du får pengar över till annat. Gillar att svaret kommer upp i huvudet och inte i texten, även om du redan svarat på det tidigare. Bra att inte skriva på näsan i alla fall. Dock är jag lite tveksam till ”110 procent”. Det funkar i talspråk, men det stör mig i skrift. Liten överdrift liksom. Och för att vara petig… får man verkligen pengar över? En liten floskel som inte går hem hos mig längre. Jag får inte ett öre för att handla där. Dock sparar jag kanske, men om man är så fattig som jag är så får man inget över ändå. Tankarna börjar flyga iväg till min egna totalt miserabla monetära situation och vips!, så blev annonsen förknippad med negativa tankar. Men, det kanske bara är jag. Hur som helst så tycker jag att argumentet ”att få pengar över till annat” är ett ganska dåligt argument. Du säljer dina egna produkter genom att förespråka köp av andras produkter. Märkligt det där. Varför inte göra det lite konkret och roligt: ”Så har du råd med glass till hela familjen också”, eller nåt. Lägg dina överblivna slantar hos Willys för bövelen! Handla mer hos oss, det är ju så billigt! Ett paket makaroner till ha du råd med! Jag bara flummar på. Det är ju fredag… Bra jobbat i alla fall. Trevlig helg allihop!

  2. Mathias skriver:

    Jag hänger mest upp mig på 110 procent. Varför inte 100 procent? Om man nu ska anstränga sig mer än 100 procent, så känns tio procent mer lite futtigt.

  3. lord Fredruk skriver:

    Ursäkta mitt osminkade svar. Jag tycker att annonsen suger. Det har inte något med ett bristande hantverk att göra, utan att angreppssättet är fel. Visst, det är jättekul att Willys har låga priser. Men skillnaden är ofta marginell.

    Jag hävdar att Willys verkliga styrka ligger i att de har bra EMV till anständiga priser. Taglinen ”Mat du gillar till priser du älskar” är äckligt defensiv och säger ungefär ”om du nöjer dig med taskig kvalitet kan du komma undan nästan gratis. Och jag tycker inte att det stämmer.

    Jag gillar Jante-Willys och handlar ofta där. Men de förtjänar mycket mer än att bara kunna konkurrera med priset.

    Tyvärr verkar det som att ledningen får skrämselhicka så fort ett litet steg ifrån ”billigast” föreslås. Dags att vakna och inse att ordet ”billig” sällan associeras med något positivt.

  4. Buteo skriver:

    Njae… Jag tycker att det här inte riktigt håller. Den känns för lång och sen kan jag tycka att sista meningen ger en känsla av att det var överraskande att Willys hade billigaste kassen.

    Jag hade också strukit – och ingen annanstans – den biten tillför ingenting, tycker jag.

  5. Cissi H skriver:

    Men vad ni var neggiga då. Det var kanske inte den mest spännande annons jag sett men hur kul kan det egentligen bli med de här förutsättningarna?

    Bakgrunden till annonsen är ju att Willys har lägst priser. Och den trista sanningen är att deras enda konkurrensfördel är just priset. Det jag gillar mest med annonsen är att den är saklig och grundar sig på fakta. Påståendet ”110 procent” är dock ett litet avsteg från det.

  6. lord Fredruk skriver:

    Cissi. Jobbar du på Willys eller?

    Det är bara de själva och du som tror att priset är deras enda konkurrensfördel.

    Och vadå förutsättningar? Jag har chockerande nyheter till dig: Det finns inga osexiga produkter.

  7. Mattias skriver:

    lord Fredruk: Sansa dig. Det finns ingen anledning att hoppa på folk – Willys-medarbetare eller inte. Jag håller med dig om att Willys har fler konkurrensfördelar än priset, men i det här fallet handlade det – som Cissi H påpekade – just om att betona priset.

    ”Det finns inga osexiga produkter.” = Det finns bara sexiga produkter?

Kommentera