Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

HBT GBG: Här kommer göteborgarna ut

Snart är det HBT-festival i Göteborg – en tredagars kulturfest för alla homo-, bi- och transsexuella. Reklambyrån Dragster har tagit på sig att berätta det för alla och envar. Alltihop går under parollen ”Kom ut på festival!”. Förutom en fräsch grafisk profil har man tagit fram en kampanj med annonser, affischer och spårvagnsreklam. Och det är nog just reklamen på spårvagnen som nu får folk att lyfta på ögonbrynen eller dra på mungiporna.

Copyn
Här kommer göteborgarna ut –>

Korta reflektion
En fyndig lösning som träffar den som låter sig träffas.

Dan Stendahl, Anna Axelsson, Catja Björklund och Martin Johansson på Dragster har tagit fram den grafiska profilen och kampanjen.

Vad tycker du?



8 svar till “HBT GBG: Här kommer göteborgarna ut”

  1. Fredrik R skriver:

    Tycker att det här är riktigt bra. Faktiskt bland det bästa jag sett från Dragster. Och det tyckte jag redan innan jag visste att det var mina gamla klasskompisar som låg bakom.

    Bra jobbat, Dan och Anna!

  2. Buteo Buteo skriver:

    Bra – lustigt nog går det samtidigt en annan kampanj om att den som vill rädda miljön går på i en annan dörr. Intressant.

  3. Mattias skriver:

    Buteo Buteo: Uppmärksamt. Det är Västtrafik som också pekar på dörren.

  4. David skriver:

    En fråga som inte gäller detta, men som jag gärna skulle höra lite olika åsikter om är hur de mer erfarna copys gör när de ställs inför en brief. Vilken är den vanligaste arbetsmetoden. En fråga som självklart har lika många svar som utövare. Men för mig som är färsk går det åt onödig energi och tid att ta olika infallsvinklar inför olika upprdag. Så, när man får en brief eller ett problem att lösa. Hur gör ni då?

  5. Mattias skriver:

    David: Det är – som du påpekar – en ordentligt stor fråga. En fråga för Copypanelen. Mejla mig gärna frågor som du tycker att Copypanelen borde ge svar på.

  6. lord Fredruk skriver:

    Instämmer. Något av det bästa man sett från Dragster. Bra jobbat kids.

  7. The Dollar skriver:

    Jag är imponerad av den. Det är fyndig utan att gå för långt på fyndigheten. När jag såg den drog jag på smilbanden när jag gjorde kopplingen (vilket tog lagom lång tid för att jag själv ska känna mig smart).

    Tummen upp!

  8. Nina skriver:

    Känner mig kluven. Logan är strålande men det här med att komma ut känns lite trist. Samtidigt som det är bra. Kanske har jag lyssnat för mycket på mina HBT vänner som för det mesta är trött på "komma ut" vinklingen. Men samtidigt är festivalen till för dom. Som sagt jag är kluven men det drar mest åt ros till Dragster. Elelr ris. Får jag vara neutral?

Kommentera