Kama Sutra-pappa säljer färdigrätter

Familjen Dafgård har i en evighet serverat panpizza, piroger och färdigrätter på svenska köksbord. Nu lanserar man tio nya rätter med kött, kyckling och fisk. Och serverar en reklamfilm som är genomtänkt, välproducerad och garnerad med en näve humor. Jag kan sätta min hatt på den kommer att gå hem i stugorna. På jobbet idag har vi tittat igen och igen och på nytt – och skrattat lika mycket varje gång. Det är ett gott betyg. Reklamare är ju inte kända för att vara lättflörtade. När någon utbrister ”Det är Lotto-Åke-varning på den här” och någon annan säger ”Den här lär vi se i Guldägget nästa år”, då vet man: det här är en vinnare.


Copyn
Pojken: Pappa?
Pappan: Ja.
Pojken: Vad är Kama Sutra?
(tystnad)
Pojken: Men pappa, vad fasiken är det här?
(tystnad)
Pojken: Är det din bok, pappa?
Pappan: Jadu, jag kan inte se det härifrån du.
Pojken: Varför är hon naken tanten?
Pappan: Du förstår att du hon blev sjuker. Hon fick feber, så bryr dig inte om det, du.
Pojken: Har hon fastnat?
Pappan: Maten är klar.
Voice-over: Nu finns tio nya rätter från Familjen Dafgård i Källby. Öh… hoppas det smakar.
Pojken: Pappa, i den där boken…
Pappan: Ma-ma.. man pratar inte med mat i mun.

Och här är uppföljaren

Arbetsgrupp
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Creative director: Filip Nilsson
Copywriter: Björn Engström
Art director: Andreas Malm, Staffan Forsman

Korta reflektioner
Den här reklamfilmen har någonting som gör det omöjligt att slita sig. Den har spänning och dramatik. Den har pinsamhet och fumlighet och en klockren dialog. Den är rolig – och relevant. Klart att man vill att maten ska bli klar bums om sonen har hittat Kama Sutra-boken. Och med Dafgårds produkter går det undan. Kort sagt: hatten av. Det svänger om den här reklamfilmen.

Är det här en vinnare?