Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nä, Garmin presenterar inte Lost

Ikväll sparkar TV4 igång den fjärde säsongen av Lost. Gps-tillverkaren Garmin vill självklart slippa bli förknippade med den omåttligt populära dramaserien, och väljer därför att göra inte-reklam. Reklambyrån heter Valentin&Byhr.

Voice-over
Lost presenteras inte av Garmin gps-navigatorer, men av [sponsrade företag].

Visst är det här en strålande idé?



12 svar till “Nä, Garmin presenterar inte Lost”

  1. Leif Kajrup skriver:

    Fullständigt brilljant idé. I love it.

  2. Jonas skriver:

    fyndigt.

  3. Patrick skriver:

    Jag tror inte att så många hinner förstå vitsen. Men det är likväl en riktigt bra idé. Jag lyfter på hatten.

  4. lord Fredruk skriver:

    Det är en riktigt bra idé. Lite förväntad eftersom Hitta redan varit sponsor, men det gör ingenting. Att vända på situationen funkar minst lika bra. Bra jobbat.

  5. Olle Olleson (anonym) skriver:

    Jättebra. Problemet är bara att ALMAP DDBO gjorde exakt samma idé i samband med första säsongen. Osis.

  6. Mattias skriver:

    Olle Olleson (anonym): Det-där-är-redan-gjort är garanterat landets tristaste invändning (och alldeles för vanligt förekommande i den här branschen). Vaddå problemet? Och varför osis?

  7. Daniel skriver:

    Rolig idé, men jag tror inte att den fungerar så jättebra i praktiken. Fick spola tillbaka för att höra vad de sa (såg Lost nu precis).

  8. Hasse Carlsson skriver:

    Kan någon förklara varför TV4 alltid har "den rösten".

    Vet inte om jag fastnat i en kronisk "häxan-surtant-fas" men jag tycker den är pinsam och töntig.

    Eller finns någon studie som visar "att röster i bla bla bla frekvensområdet drar till sig fler lyssnare"?

    PS förlåt Mattias, lite off-topic DS

  9. Jimmy skriver:

    Håller med Daniel. Jag fick också spola tillbaks för att jag missade det. Det är kul idé men som sagt, många missar det nog. Kanske ändå skulle ha slängt in sin logotyp så folk fick blicken på det?

  10. L80 skriver:

    Kalasidé och går visst fram. Har en 13-åring som tyckte det var hysteriskt kul.

  11. Mathias skriver:

    Det är en schysst idé.

  12. Putte skriver:

    Det var väldigt uppmärksammande enligt mig, SMART

Kommentera