Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Reklam som får mitt hjärta att smälta

Anna Qvennerstedt och Forsman & Bodenfors har gjort det igen: skrivit reklam som gör mitt hjärta mjukt. Den här gången är det Apoteket som är uppdragsgivare. Och uppdraget är att få folk att skydda sina barn mot solens strålar. Anna Qvennerstedt vänder på kuttingen – och plötsligt framstår lösningen som så barnsligt självklar. Det här skolexemplet på reklam som tycker om människor. Varför ser vi inte sådan lite oftare?

Copyn
Rubrik: Skydda solstrålarna
Vi hjälper dig att hitta rätt solskydd till alla i familjen.



15 svar till “Reklam som får mitt hjärta att smälta”

  1. lord Fredruk skriver:

    Bra. Riktigt bra. Som du skriver lika enkelt som självklart. Såg fönstertavlorna häromdan och blev alldeles varm. Och det säger inte lite för den som känner mig.

  2. Fredo skriver:

    Kutting, litet laggkärl i tunnform för bl.a. salt sill (ca 10 kg) eller brännvin.

    Jag var bara tvungen att publicera den där eftersom jag varit förföljd av ordet de senaste dagarna. Och jag tror att folk i allmänhet inte vet vad det betyder, inte ens de som använder det. Och trots att vi nu fått en förklaring är jag inte riktigt säker på dess betydelse. :)

  3. Mattias skriver:

    Fredo: Lugn. Jag har ringt Språkrådet och frågat. De återkommer med svar, och då ser jag till att fler får veta.

  4. Fia skriver:

    Samma känsla slog mig när jag gick in på Apotekets hemsida. Mysemys i hela kroppen!

  5. peter a skriver:

    Jättetråkigt, tycker jag personligen. Faller på fel sida buskis. Solstrålarna….pleaaase…

    jaja smaken är som baken.

  6. Fredrik R skriver:

    Jisses, vad alla myser här då. Bra kampanj men inte fantastisk, om ni frågar mig.

  7. Eric Lindesvärd skriver:

    Snyggt och enkelt utan att vara medicintekniskt. Det enda jag funderar över nu är vilken som är Apotekets röst. Den varma eller den lite mer rådgivande. Eller så tillåter Apotekets särställning båda två. Båda tilltalar men på olika sätt.

  8. Buteo Buteo skriver:

    Jag gillar det här. Oerhört bra och enkel lösning.

  9. Fredrik H skriver:

    Jag tycker rubriken är okej men inte mer. Och då har jag ändå en liten solstråle på nio månader därhemma.

    En fundering: Hade vi varit lika imponerade om en tjej i sina bästa år på en Karlstad-byrå hade skrivit rubriken?

  10. Mattias skriver:

    Fredrik H: Det jag tycker om med den korta rubriken är det oväntade momenten när jag måste tänka om på ordet "solstråle".

    Jag tycker att din fundering är vettig och befogad. Och jag tror att det hade varit ännu mer imponerande om det vore en Karlstadsbyrå-tjej (till exempel) som skrivit. Jag blir inte imponerad av den anledningen att det är Forsman, men däremot imponerad av att de ofta är Forsman som står för reklam man önskar att man själv hade gjort. Vad säger ni andra?

  11. lord Fredruk skriver:

    Om vi inte blir minst lika imponerade av att Karlstadbyråtjejen skrivit rubriken, kan vi nog ta till repet på studs.

    Finns det verkligen någon som blir impad av att en viss byrå gjort något? Låter otroligt pinsamt i mina öron.

  12. Fredo skriver:

    Bra point där. Vi som jobbar med reklam blir nog lätt påverkade av att vi vet vem som gjort vad. F&B är tryggt. Som en Volvo eller som Björn Borg. Och lite tråkigt. Men det får man på köpet.

    Jag tror också att det är olika med vilken reklam man tycker är så bra att man själv skulle ha velat gjort den. Om man tittar på t ex Åkestam Holst tenderar mycket att bara vara snyggt och rätt. En flod rinner sin vana väg tills stormen kommer, då den tvingas ta en ny. Det är sån reklam jag gillar.

    Var det någon som hängde med i det pratiga resonemanget?

  13. Mattias skriver:

    Fredo: "Det är sån reklam jag gillar." – Hurdan då?

  14. Fredrik H skriver:

    Jag håller med dig Mattias att det är den oväntade vändningen som gör rubriken. För mig handlar det mer om att jag inte riktigt känner något intresse att läsa vidare.

    Min fundering var på förekommen anledning. Jag hör ofta snack som "har du sett Forsmans senaste annons för Volvo?". Pinsamt att tänka så? Jag vet inte. Egentligen handlar det ju om något så enkelt som att man litar mer på ett starkt varumärke, i det här fallet F & B.

  15. Fredo skriver:

    Kreativ, I guess 😉

Kommentera