Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Snabbdejting när radio går i tv



"Radion är världens modernaste medium. Den underhåller och ökar din kunskap samtidigt som du snickrar, cyklar eller joggar. Dessa egenskaper gör radion oöverträffad."

Kerstin Brunnberg (bilden), vd på Sveriges Radio, om varför man ska lyssna på radio (Filter #2/2008)

För ett par år sedan var radion mitt liv. Jag arbetade på plocklager och lyssnade på P3 konstant mellan 05.30 och 14.45 (då det var tid att stämpla ut). Först Morgonpasset följt av Pop Non Stop. Sedan eftermiddagen med en blandning av Kjelleman, Doris, Pippirull, Christer och – på fredagar – Så funkar det (med den obligatoriska kvart-i-två-dansen). Och däremellan en massa musik.

Idag lyssnar jag mer sällan – ja, nästan aldrig om sanningen ska fram – på radio. Tyvärr. För jag skriver under på vartenda ord när Kerstin Brunnberg säger: "… det är sinnesutvidgande att lyssna på radio, just för att du inte kan bestämma själv. Jag tror att många människor bli intelligentare av det. Jag trodde aldrig jag skulle intressera mig för häckklippning, men häromdagen hörde jag ett program med någon som pratade om att beskära träd och det var oerhört fascinerande. Dagens människor är så vana vid att göra som de vill: ‘Trädbeskärning? Far åt helvete! Jag vill lyssna på Rufus Wainwright.’ Med tablåer tvingas man leva i nuet." (Filter #2/2008)

Tillsammans med Forsman & Bodenfors går Sveriges Radio nu ut i en rikstäckande webbkampanj. Syftet med Programhittaren är att "få folk att hitta program som de inte lyssnat på tidigare". För att driva trafik till kampanjsajten har SR, för första gången sedan i början på 1990-talet, gjort reklamfilm, som går på bio och på SVT. Och man väljer att visa sin bredd i en snabbdejting-session, där självaste Kerstin Brunnberg plingar i roteringsklockan. Vid borden sitter Annika Lantz, Pontus Enhörning, Bosse Bildoktor, Kitty Jutbring och andra välkända radioprofiler. Kolla själv:

Copyn
Annika Lantz: Jag vet inte om du får det, men jag får så himla mycket mejl om min penis! Om att den är för liten…
Kerstin Brunnberg: Rotera!
Bromée: Om en stund då träffar vi förbundskaptenen i fotboll, och precis som vanligt är det så att du kan…
Papa Dee: Come feel the rhythm dancing from your toe up to your head P3 Rhythm I don’t know…
Göran Gabrielsson: Som representant för Sverige måste jag ha grälla kavajer.
Väderpresentatör: Skagerrack – väst 5 meter i sekunden.
Pontus Enhörning: Det var en man, en plastanka och en belgare som kan in på en bar…
Bosse Bildoktor: … balansaxlar, stödrullar, åtta kamaxlar…
Annika Lantz: …och hade jag nån, då skulle jag väl ge den en egen mejladress…
Papa Dee: P3 Rhythm in my body take control…
Väderpresentatör: … måttlig till god sikt…
Bosse Bildoktor: … en sprillans ny bil från Japan, Amerika, varsomhelst så kan du hitta…

Vi sänder 400 radioprogram i 45 olika kanaler.
Nu finns det ett snabbt sätt att välja dina favoriter.
Programhittaren på sr.se
Sveriges Radio

Kreativt gäng hos F&B
Copywriter: Robert Lund
Art director: Silla Levin

Korta reflektioner
Jag blir glad av den här reklamfilmen. Den är genomarbetad, genomtänkt och gjord med finess. Dessutom är den rolig. Och relevant. Den uttråkade tonårstjejens blick mot Kitty i slutscenen är vackert sublim. Heja radion!

Håller du med? Och hur ofta lyssnar du på radio?

Läs också
Resumé: SR kör reklam på bio för F&B:s programhittare



12 svar till “Snabbdejting när radio går i tv”

  1. åke. skriver:

    Jag håller absolut med dig.

    Själv kan jag inte jobba över huvud taget om det inte står en radio och mumlar nånstans i bakgrunden. Och filmen är absolut helt underbar!

  2. Emil skriver:

    Radio är bra, och för oss som fortfarande vill bestämma över vår mediekonsumtion finns ju podcasts.

    Filmen är toppen.

    Men själva programhittaren är inget vidare. Kul idé, men det blir oklart och godytckligt. "Eftersom han drar ner volymen för livehårdrock så är han inte intresserad av P3 live" verkade den resonera när jag testade igår kväll.

  3. Lars Carlén skriver:

    Visst är filmen kul. Fast att en statlig verksamhet som Sveriges Radio lägger pengar på reklam för sig själva är osmakligt. Licenspengarna som vi tvingas betala borde läggas på att göra program och inget annat.

  4. Malin skriver:

    jag blev oxå glad av filmen. är för tillfället lite nykär i P1's alla smala, smarta program.

  5. Cissi H skriver:

    Det som är bra med radio är att man tvingas lyssna färdigt, även om det r en dipp i programmet. Podcast är förvisso en fantastisk uppfinning med tanke på att alla bra P1-program sänds när man är upptagen med annat men jag har märkt att tålamodet är lägre, man zappar vidare när man tappar intresset.

  6. Per T skriver:

    Tycker det är en riktigt bra film, och gillar radio. Hör det dock bara i bilen, äger ingen vanlig radio och glömmer det framför datorn.

    Filmen igen: idén tycker jag är riktigt bra, detta med det icke fria valet är jätteviktigt och en styrka. Samma gäller Brunnbergs kommentar om att man kan lyssna medan man gör annat.

    Risken med reklamfilmen är att det räcker att se den en gång. Papa Dee kan jag höra flera gånger, för att jag undrar vad han säger, men de flesta andra kommer ju inte att vara överraskningar den andra gången jag ser filmen. Och jag vill bli överraskad.

    Så jag hoppas innerligt att F&B har gjort många filmer som växlar, då håller det länge.

    En fråga också: vem skulle DU som läser detta vilja se som dateare i filmen?

  7. Therese skriver:

    Mycket trevlig film som lyfter fram hur många olika profiler som finns samlade i SR:s stall. Visar att alla kan hitta sin favorit. Tyvärr får jag hålla med Emil att programväljaren var en massiv besvikelse. En bra idé som faller platt.

  8. Karl skriver:

    Siktet inställt på jobb hos Forsman? hahaha…hyllningarna fortsätter.

  9. Mattias skriver:

    Karl: (skratt) Jo, jag vet att det kan framstå så, men faktum är att det är fråga om tillfälligheter. Och snart kommer en till.

    Vilka andra kampanjer är riktigt bra just nu, tycker du? Jag hävdar bestämt att Forsman fortfarande gör många av de bästa kampanjerna i det här landet. Trots att jag trivs bra på jobbet.

  10. Buteo skriver:

    Mattias > Jag håller med om FB, trots att jag också trivs på jobbet :-)

    Den här filmen är en skön pärla, men också en film du inte vill se så många gånger – jag är helt inne på Per T:s linje om flera filmer.

  11. Eric Lindesvärd skriver:

    Det blir ju lite ointressant att enbart hålla med. Fast det måste man ju, för det är en kul film. Särskilt väderpresentatören med den lilla pausen före. Jag gillar också att Pappsen Dee gör myten om sig själv på något vis. Bra gjort!

Kommentera