Visa Roger Åberg hur fel han har

Roger Åberg är grundare av och skribent på bloggnätverket Feber.se. Han verkar – precis som du – uppskatta bra reklamtexter. Men samtidigt som han hyllar världens alla ordhantverkare delar han ut en snyting till oss svenska reklamskribenter. ”Vi har knappt någon [copywriter] i Sverige som är riktigt bra” skriver han. Och om det nu finns det "får de inte komma fram ordentligt". Han berömmer Apple och "deras" skribenter på TBWA/Chiat/Day. Och det arbete som copywriters på Crispin Porter & Bogusky gör för Mini Cooper. Och kanske har Roger rätt. Kanske är det klasskillnad. Men visst har han fel när han hävdar att Sverige är dränerat på människor som kan skriva reklam som känns i hjärtat och är en fröjd att läsa. Låt oss visa att Roger har fel.

Vilka svenska skribenter sätter du ditt hopp till? Vilka bör lyftas fram ordentligt?

Föreslå namn och koppla till minst en kampanj som har mindre än tre år på nacken. Jag sammanställer och ser till att Roger Åberg – och alla vi andra – får se att det finns copywriters i Sverige som är "riktigt bra".