Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En av fem går hem vid fem – och hur går det i Cannes?

”Jag jobbar aldrig över”. Det svaret gav var femte copywriter i undersökningen på Please copy me. De flesta (40 procent) jobbar över 1-5 timmar under en vecka, medan 31 procent stannar kvar på kontoret i någonstans mellan 6 och 10 timmar. Betydligt färre jobbar ännu mer; endast tre procent överjobbar mer än 20 timmar i veckan. Copypanelen diskuterar i senaste omgången frågan om att gå hem vid fem.

Under den här veckan är det reklam-VM i Cannes på Franska rivieran. Det blir workshops, seminarier och utställningar för reklamfolk från hela världen. Och prisutdelning till de bästa bidrag. Please copy me frågar Copypanelen om det verkligen går att tävla i reklam. Och om Cannes begränsar kreativiteten. Vad Hanna Björk, Linda Börjesson, Johan Brink, Pontus Caresten och Ulrika Good tycker och tänker läser du på torsdag.



Kommentera