Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Reklamens hemska sanning

"Reklamens hemska sanning är att ingen med säkerhet känner dess innersta hemlighet."
Lars Falk spänner, siktar – och sätter pilen mitt i prick

Läs också
Please copy me: "Ingen vet hur reklam fungerar"



3 svar till “Reklamens hemska sanning”

  1. Oddjob skriver:

    Tja, när gör man det? Känner till någontings innersta hemlighet?

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    När förebilder som Falk och Cederquist säger att någon inte vet hur det fungerar, så tror jag att de gått varvet runt. När kunskapens klot växer, så växer också ytan mot det okända. Dom är kloka gubbar som man kan lära sig mycket av.

    Samtidigt är jag inte där än. Jag drivs fortfarande, precis som du Mattias beskriver, av vetgirighet och vilja att förstå samband och sammanhang. Det fyller min vardag med mening. (Relevans?)

    Men som jag tidigare varit inne på, så tror jag att det är när man tror att man vet allt, som det avstannar. Kunskap har då blivit dogm. Och då kan bara ytterligare nya perspektiv slå hål på dogmerna.

    Forskningssamhället vet ju exempelvis inte exakt hur hjärnan fungerar. De vet inte var kreativiteten sitter i hjärnan. Den sitter överallt och ingenstans. Ingen vet var en idé kommer ifrån. Bara att dom kommer under vissa förutsättningar. Och då är det inte så bra att vara alltför tvärsäker på hur världen är beskaffad, kanske.

    Däremot finns det en hel del kunskap samlad om vad som påverkar människor, och hur det går till att forcera informationsspärrarna.

  3. Oddjob skriver:

    Eric: Det är bra att du tror…fortsätt med det

Kommentera