Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Svensk reklam när den är som allra bäst

Please copy me efterlyste de bästa kampanjerna från de bästa svenska reklamskribenterna under de senaste tre åren. Delvis för att det är en inspirerande samling, men också för att visa att Feber-skribenten Roger Åberg har tokfel när han hävdar att det inte finns någon duktig svensk copywriter. Så här är till dig, Roger. Och också till dig som inte heter Roger. Läs, se och inspireras.

Systembolaget
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Johan Olivero


Klicka på bilderna för att kunna läsa texterna.

Wasabröd
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Filip Nilsson

Delicato
Reklambyrå: Ogilvy
Copywriter: Mikael Ström

Skoda
Reklambyrå: DDB Stockholm
Copywriter: Stefan Gustafsson



Weight Watchers

Reklambyrå: Konovalenko
Copywriter: Ola Byström

Copyn
Rubrik: Smalmat.
Sveriges fettsnålaste pommes frites har landat.

Copyn
Rubrik: God färdigmat. Finns i frysdisken.

SPP
Reklambyrå: Lowe Brindfors
Copywriter: Kalle Håkansson

Copyn
Rubrik: God morgon, vad sägs om lite dåtidsorientering?

Ursäkta att vi stör dig så här på söndagsmorgonen. Vi ville bara passa på att poängtera en sak. Varje generation har sina minnen. Och sin PPM-fond. Vet du bara vilken generation du tillhör kan du lösa ditt PPM-val för resten av livet. (Om testet inte hjälpte får du titta i ditt pass.)
SPP Generationsfonder är framtagna just för den ålder du är i och anpassar automatiskt risknivån i dina värdepapper efter hur långt du har kvar till pension.

Gå in på www.sppgenerationsfonder.se så visar vi hur man gör. Sedan behöver du aldrig mer tillbringa en söndagsmorgon med att tänka på PPM.

RA International
Reklambyrå: Glenn Reklambyrå
Copywriter: Ivan Matanovic (frilans)

Copyn
Rubrik: Sometimes the best intentions are not good enough.

The best of maps are useless, if you ignore the signs. Native tongues still won’t communicate, if you address the wrong people. And thousands of words cannot relate the writing that’s already on the wall. All the good will in the world won’t save a homework poorly done. Nor will it make up for lax attention to details. Especially in post-conflict areas, where you just might not get a second chance. Are you ready to take that risk? If not, contact us now.

Reconstruction assistance in post-conflict areas – www.raints.com



Copyn
Rubrik: The weather forecast said rain. In Tokyo.

They say there is no bad weather. Only bad clothing. On the other hand, there is a surprising amount of poor preparation, poor judgement, and poor understanding of local conditions in many relief operations over the world.
All the good will in the world won’t save a homework poorly done. Nor will it make up for lax attention to details. Especially in post-conflict areas, where you just might not get a second chance. Are you ready to take that risk? If not, contact us now.

Reconstruction assistance in post-conflict areas – www.raints.com

Apoteket
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Anna Qvennerstedt

< br />

Västtrafik
Reklambyrå: Jerlov
Copywriter: Patrik Spång / Anders Gustafsson (Robbie Williams-annonsen)

Copyn
Rubrik: Robbie Williams på Ullevi.
Klart det finns biljetter kvar.

Det är mycket Robbie nu. Ska han börja med Let Me Entertain You? Kör han Come Undone som extranummer? Och framför allt – finns det biljetter kvar till Ullevi? Ur vårt perspektiv: Ja, självklart! En dag som denna säljer vi enkelbiljetter som aldrig förr (de flesta är kloka nog att inte ta bilen till ett slutsålt Ullevi). Och det brukar faktiskt vara ganska hög stämning redan på bussarna och vagnarna till den här typen av evenemang. Så vi kan varmt rekommendera att du åker med oss, både till och från konserten. Trevlig konsert och resa.

Copyn
Rubrik: Ikväll kan det vara knepigt att ta sig fram i stan. Såvida du inte har gått minst ett år på Chalmers.

På grund av Cortègen kör vi ingen trafik på Avenyn och Vasaplatsen mellan 17.45–21.00. För mer information gå in på www.vasttrafik.se

IQ
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Copywriter: Anna Qvennerstedt

GP TV
Reklambyrå/webbyrå: Daddy
Copywriter: Anders Gustafsson

Kampanjsajt: GP TV

Reklamiska – doktorsavhandling om reklamspråk
Copywriter: Einar Korpus (frilans)
www.reklamiska.se

Vad gillar du bäst? Och visar detta att Roger Åberg är ute och cyklar?



12 svar till “Svensk reklam när den är som allra bäst”

  1. jessica skriver:

    Hej! vad ska man söka på på youtube för att hitta skodafilmen? bara undrar. Vad inspirerande med så mycket bra copy!

  2. Mattias skriver:

    jessica: Sök på "Skoda Fabia Greenline". Eller dubbelklicka på filmen häruppe. Kul att få servera inspiration. Landets reklamskribenter ska ha allt tack.

  3. Fredrik skriver:

    Delicato-kampanjen är grymt charmig, även om det känns som om det har gjorts förr.

    Men det som överraskar här tycker jag är Spp-kampanjen som är helt fantastisk. Den är mycket väl anpassad för ändamålet, och sättet den angriper det "tråkiga" ämnet på känns helt rätt. En reklam som gör en glad helt enkelt.

  4. Mattias skriver:

    Fredrik: Se inte detta som en personlig attack, utan mer som en generell reflektion. Jag tycker att "det känns som om det har gjorts förr" är branschens tristaste och mest hämmande uttryck. Det är ängslighet fångad i åtta ord. Och det verkar vara okej att slänga ur sig det i parti och minut. I det här exemplet kan åtminstone inte jag komma på en kampanj som skulle visa att Delicato "har gjorts förr". Säg gärna emot mig. Och vad tycker ni andra?

  5. Anonym skriver:

    Tack för tipset, nu har jag filmen sparad i inspirationsmappen! Och jag håller med om att det är trist att man alltid säger att saker har gjorts förr. Efter delicato-kampanjen har många saker gjorts på samma tema men när den kom kändes den nyskapande och kaxig. En kampanj värdig sitt guldägg.

  6. Roger Åberg skriver:

    Jag är ledsen, men jag är verkligen inte imponerad. En hel del bra reklam ovan men inte alltid på grund av bra copy.

    Systembolaget:

    Skön rubbe på det första exemplet, men som reklam tilltalar den mig inte. Gillar den kampanj som rullar nu bättre. Den med tonåringarna alltså.

    Bonusklassiker:

    http://www.youtube.com/watch?v=7gBKQ0pI1Fg

    http://www.youtube.com/watch?v=gTXXvSqiM-A

    Wasabröd:

    Inte så imponerad.

    Delicato:

    Fyndigt och bra.

    Skoda Fabia:

    Copyn i filmen är riktigt bra.

    Viktväktarna:

    Nej. "Sveriges fettsnålaste pommes frites har landat." är inte bra copy. Rätt usel kampanj över huvud taget.

    SPP:

    Ursäkta, men det kunde man väl fått fram på betydligt mindre text? Reklamidéen är skön och man får folk att fastna i dåtidsorienteringen men allt förstörs av den långa och trista texten. Den ursäktar sig och förklarar att är man så dum att man inte klarar testet så får man kolla i passet hur gammal man är, för det vet man tydligen inte.

    Varför inte bara nöja sig med det här?

    "Varje generation har sina minnen. Och sin PPM-fond.

    Du hittar din på http://www.sppgenerationsfonder.se&quot;

    RA:

    Engelska = fusk 😉

    Apoteket:

    Hemleverans: Fantastisk reklam! Fantastisk musik! Fantastisk idé! Och fantastisk copy.

    Rökningen: Nej.

    Solstrategi: Ok idé, ok copy.

    Västtrafik:

    Patrik Spång är lätt bäst hittills. Bra text som fångar in till att läsa det finstilta. Applåder!

    IQ:

    Svinbra.

    GPTV:

    Eh va?

    Reklamiska:

    I sig ingen bra copy – men omslaget visar ju tre bra exempel till. IKEA-reklamen för sängarna är verkligen top notch.

    Men nä, det här var inte så upplyftande. Bättre kan copy-Sverige. Får jag hoppas.

  7. Ingo skriver:

    Eller varför inte en svensk copy som skriver en "ganska" bra annons på engelska? Jag tycker den är helt otrolig. Men det är kanske bara jag. Länk:

    energybarlongcopy?size=original” rel=”nofollow”>http://adsoftheworld.com/media/print/gainomaxenergybarlongcopy?size=original

  8. Mattias skriver:

    Ingo (och ni andra): Den här länken funkar bättre:

    http://adsoftheworld.com/files/images/GainomaxEnergyBar.jpg

  9. Mitt efternamn stavas med f, men på tiden jag skrev Robbie-rubben som Spång får cred för här, så kallades jag El Guapo. Trevlig midsommar på er, copybloggare!

  10. Mattias skriver:

    Anders Gustafsson: Jag har ändrat. Nu får du kredd för Robbie Williams-annonsen också. Trevlig midsommar!

  11. Limpan skriver:

    Favorit i det här gänget får för min del helt klart bli Västtrafik med Patrik Spång och Anders Gustafsson! Riktigt svängigt. :-)

  12. Fredo skriver:

    Det finns två läger. De som går i fronten och får något gjort. Och de som kommer efter och gnäller. De senare är överrepresenterade på kommentatorsbakgården.

Kommentera