Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En bra annons får folk att snacka

"The test of a great advertisement: Is it worth talking about? If your ad is so boring that no one will tell a friend, then you need to try harder."
Andy Sernovitz, word-of-mouth-expert och författare till Word of Mouth Marketing

Andy har brutalrätt; folk blir engagerade om du säger någonting som engagerar dem. Inte annars. Inte alls.

När pratade du om en annons senast?

Läs mer
Please copy me: Släpp in konsumenten
Springtime: It’s the conversation stupid
Åkestam Holst: Är word-of-mouth överskattat?

Läs ännu mer


Människor påverkar människor (Göran Thorstensson)
213 kronor hos Adlibris

Word of Mouth Marketing (Andy Sernovitz)
173 kronor hos Adlibris

Via What would dad say



3 svar till “En bra annons får folk att snacka”

  1. Icke skriver:

    Folk skrattar om man säger något roligt. Inte annars. Inte alls. Var i ligger relevansen?

    Att måttstocken huruvida annonsen är värd att berätta vidare om för en vän endast beror på om den är trist eller inte låter inte särskilt troligt. Om målgruppen är människor i reklambranschen som på denna blogg stämmer det troligen.

    Vill reklam alltid engagera till att föra vidare budskapet i andra led?

  2. Mattias skriver:

    Icke: Kul att du inte håller med. Tråkigt däremot att du väljer att använda en något raljerande ton. Och att du verkar ha missuppfattat poängen. För det handlar inte om att få folk att skratta. Det handlar om att älska, bli intresserad, engagerad och kittlad av det som sägs. Eller att hata det. Åtminstone inte vara likgiltig (”so boring that no one will tell a friend ”). Då måste reklamen vara relevant (svara tokja på frågan Vänder sig reklamen till mig?). Och anledningen till att man välja att föra budskapet kan vara – minst sagt – multipla.

    Vill reklam alltid engagera till att föra vidare budskapet? Mitt spontana svar: ja. När och varför skulle reklamen någonsin INTE vilja det?

    Jag läste förresten att bara 14 % tror på annonser, medan 78 % tror på rekommendationer från andra konsumenter. Om en annons kan föda snack är mycket vunnet.

    Källa: http://www.slideshare.net/mzkagan/what-the-fk-social-media

  3. Fredo skriver:

    Jag gillar Tele 2's annons: "Vad gör dina föräldrar när du är utomlands?". Den har jag pratat om för att den känns nyskapande i sin enkelhet. Den är snabb och effektiv i sin kommunikation.

Kommentera