Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Är det någon idé att krångla till det?

Vad är en idékreatör? Therese Olofsson, reklamstudent och lovande copywriter, undrade om jag visste. Jag ryckte på axlarna och undrade tillbaka. Idékreatör. En ny yrkesroll? Eller ett retoriskt knep? I min bok är det självskrivet att en kreatör älskar idéer. De är vad spikarna och brädorna är för snickaren. Och vem skulle krångla till det genom att skilja mellan snickare och hantverkande snickare? Visst är vissa kreatörer är mer idésnabba och idéstarka än andra, men att knåda, klia och klämma fram idé på idé hör oundvikligen till varje kreatörs dagliga gärning. Då blir titeln idékreatör en halvfånig kaka-på-tårta. Som en ogift ungkarl. Som en skövlat kalhygge. Eller någonting annat självklart.

På senare tid har också en och annan byrå – Sturm&Drang, The Fan Club och Jung von Matt för att nämna tre – valt att kalla sig för idébyrå istället för ”traditionell” reklambyrå. Det är en annan femma. Där handlar det istället om att betona vikten av en fantastisk idé, och öppna alla dörrar för den att ta sig uttryck. Det tankesättet är med och sträcker ut, vrider på och jäser vår uppfattning om vad som är reklam. Var börjar och slutar det vi kallar reklam? Kan ett kafferep var reklam? Kan en väggmålning? Kan hundar? Det är frågor som varje reklambyrå (eller idébyrå) med minsta gnutta överlevnadsinstinkt omgående behöver fundera på. För en byrå som vill framåt behöver idéer som får hjärtat att pumpa snabbare. Och för det krävs kreatörer. Kreatörer med idéer.

Håller du med? Eller har jag dubbelfel?



11 svar till “Är det någon idé att krångla till det?”

  1. Jocke skriver:

    som den student jag fortfarande är kanske min bild är helt fel men jag får för mig att idékreatören inte levererar hela vägen fram utan bara tar fram idéer som sen en mer utgörande än kreativ copy/ad formger till slutprodukt. Det låter alltså som ett nytt och extra slackigt reklamjobb baserat på vad folk arbetade med under IT boomen.

  2. Johan Wahlberg skriver:

    Jag håller med dig Mattias. Idébyrå är en sak men idékreatör blir kaka på kaka. Däremot, som Jocke skriver, är det möjligt att det kan vara en titel för den kreatör som bara jobbar med idéstadiet, fast då tycker jag nog att man borde hitta något bättre namn på denna titel. Jag kan inte komma på något just nu.

  3. Therese skriver:

    Nog luktar det dubbelkaka alltid. Jag misstänker att det är ett föga genomtänkt försök att särskilja sig som kreatör… Men vilken kreatör vill harva på utan idéerna? De är ju sylten på gröten.

    Välkommen tillbaka från semstern Mattias. Hoppas den var allt du önskade.

  4. lord Fredruk skriver:

    Tautologi brukar det väl kallas. Ungefär som när man har känsla för feeling.

    Jag tror att släktet kreatörer är jävligt illa ute om det behövs en sorts idékreatörer. Då känns det som att någon är överflödig. Fast i vår bransch tillhör väl ändå hälften av nickedockorna den senare kategorin.

  5. Fredric skriver:

    En reklambyrå bör som sagt arbeta med idéer, men om man vill understryka vikten av dem, kan det vara bra. Eller inte.

    Jag har erfarenhet av DM, RM, DR och CRM och hundra andra förkortningar för de som jobbar med direktkommunikation, som snarare förvirrar än förtydligar för marknaden vad det är man gör. Och det är väl lite samma sak med idébyrå.

    Jag vet inte om man kan dra paralleller till byte av logotype (eller symbol) men det finns ett släktskap.

  6. Jimmy skriver:

    Jösses, idékreatör. Låter som en blandning mellan den romantiskt analoga fotokopierande AD:n och den hugade fabrikscopyn. Eller som en cocktail av lika delar Oppfinnar-Jocke och Von Holstaein. Men främst låter det som "reklamen är viktigare än produkten". Nej, reklambyrå låter bra. Och ärligt. Behöver man öht ha prefixet "idé" för att visa att man de facto anstränger sig för att skapa något nytt och fräscht?

  7. Fredrik H skriver:

    Runt milleniumskiftet var det många reklambyråer som växte sig stora och började kalla sig kommunikationsbyråer. Det fick inget större genomslag, de flesta reklambyråer kallar sig fortfarande reklambyråer och det var länge sedan jag såg någon skryta om att är en kommunikationsbyrå.

    Nu ska man tydligen kalla sig idébyrå. Jag kan förstå varför. Det börjar växa fram en tydlig skiljelinje mellan byråer som levererar bra idéer och byråer som är bra på produktion. (Mitt tips är att du söker jobb på en byrå som är bra på idéer; det är roligare och det finns länder som producerar saker och ting billigare än Sverige vilket gör att sådana byråer riskerar att försvinna upp i rök).

    Visst, på kort sikt kan det nog funka att kalla sig idébyrå, som en innegrej, men kunderna lär nog fortfarande säga reklambyrå. Och det är vad kunderna säger som styr i slutändan.

    Jag tror grundproblemet är att det är så svårt att differentiera en reklambyrå, och då blir det lätt att man tar till det som är grunden med reklam: att skapa bra idéer som säljer. Samtidigt är ju differentiering just vad byråer tar (bra) betalt för att hjälpa sina kunder med …

  8. Eric Lindesvärd skriver:

    Fredrik H: Jag håller med dig i ditt resonemang här. Det är svårt att differentiera en reklambyrå som jobbar med alla medieslag. (Annars blir kanalen skillnaden, typ dm-byrå, webbyrå.)

    Jag känner igen den här problematiken så väl, eftersom jag upplevt den på flera av mina arbetsplatser. Man försöker köra samma process med sig själv, som man gör med kunderna, och går bet varje gång.

    Varför? Jo, jag tror att en bra reklambyrå fungerar ungefär som en förstärkare. En skicklig reklambyrå förstärker sina uppdragsgivares affärsidéer och erbjudanden. Gör dem levande och intressanta. Fångar upp en svag signal och drar på volymen till max.

    Problemet är att man inte kan göra det med sig själv. En reklambyrå är aldrig mer än de jobb den gjort.

    Min erfarenhet är att diskussioner om byråns affärsidé alltid kommer upp när man tycker att man inte har tillräckligt bra jobb att visa.

    Sen kan man förstås ha lite olika sätt att presentera sig. Någon säger "allt kretsar kring idén". Någon annan säger "konsumentinsikten är nummer ett". En tredje säger "reklam är försäljning" medan den fjärde ropar "reklam säljer inte utan skapar köplust".

    Men det är ändå på jobben man visar vem man är.

  9. lord Fredruk skriver:

    Det är väl helt enkelt så att man är den byrå ens kunder tycker att man är.

  10. Eric Lindesvärd skriver:

    Fredruk: Ja, så kan man också se det. Även om man säkert skulle få en del konstiga svar om man frågade.

  11. Tim skriver:

    Kreatör är i vissa sammanhang synonymt med modeskapare. Jag gillar idékreatör som ord och som förtydligande. Glass på glass är ibland riktigt gott.

Kommentera