Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Försvarsmakten: ”Det är nog inte dig vi söker”

2008 är året för DDB Stockholm. Och för deras kunder såklart. Som Försvarsmakten. Sedan 2005 har reklambyrån på Torsgatan jobbat med att ompositionera och stärka varumärket Försvarsmakten genom både interna och externa kampanjer. Under året har man gjort en omfattande rekryteringskampanj för framtidens officerare. En kampanj som juryn i Guldägget belönade med den finaste valören i klassen Integrerad kampanj. Nu följer kampanjen för att jaga morgondagens specialistofficerare till Aspirantutbildningen. Annonser pekar med hela handen mot kampanjsajten aspirant.nu, där du får lösa kluriga tetrisövningar och får mer information om den krävande utbildningen.

Copyn
Rubrik: DET ÄR NOG INTE DIG VI SÖKER. MEN VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN.
Har du det som krävs för nya Aspirantutbildningen? Sista ansökningsdag 7:e september. Värnplikt inget krav. Gå in på aspirant.nu för mer information.

Korta reflektioner
Det verkar vara tufft i den militära världen. Svårt att komma in. Själv vapenvägrade jag och blev hemskickad innan jag ens hann in till psykologen. Men jag fattar grejen; det här är tufft och passar inte vem som helst. Och med en annons i Metro skjuter (ursäkta!) Försvarsmakten säkert över huvudet (puh) på var och varann som läser den här annonsen. Men den som är tänkt att träffas (ah!) hajar säkert och går igång på utmaningen. Därför blir detta en fullträff i det lilla formatet. Om budskapet är sympatiskt? Inte särskilt. Utestängande? Alla gånger. Bra jobbat? Oh yes, Officer.

Vad tycker du? Fruktansvärt osympatiskt eller fruktansvärt träffsäkert?

***

Läs också
Dagens Media: Ny kampanj ska locka praktiskt lagda till Försvarsmakten



34 svar till “Försvarsmakten: ”Det är nog inte dig vi söker””

  1. Pontus skriver:

    Jag gillar annonsen i Metro väldigt mycket.

    Tidigare har jag varit lite kluven till vad jag tyckt om kampanjen, men med denna annonsen så e jag såld.

    Tummen upp.

    Men i en fredligare värld så hade ju inte sådan här reklam behövts. Hoppas vi kommer dit snart.

  2. Typen skriver:

    "…innan jag ens hann inte till psykologen?"

    En ordvrängare som vränger till det lite för mycket. Humor.

  3. Mattias skriver:

    Typen: Ibland går det undan. "In till psykologen" ska det såklart vara. Har ändrat nu.

  4. R skriver:

    Min spontana tanke är att oavsett om det är bra reklam eller ej, så kan jag inte ge annat betyg än uselt. Eftersom allt med krig, militär, försvar och vapen bara är elände. Jag skulle verkligen vägra, om min byrå ville att jag skulle ta mig ann en liknande kund.

    Men tänker jag rent reklammässigt så gillar jag copyn, men tycker att det grafiska utförandet är platt.

  5. Mattias skriver:

    R: Det där – som du påpekar – en mycket större (och kanske intressantare) diskussion. Vad kan vi tänka oss att göra reklam för? Vad som helst?

    Själv är jag som sagt vapenvägrare och var som liten vrålförbannad på min pappa som sålde svetsmaskiner till Bofors, som i sin tur sålde pjäser för att döda folk i Indien. "Om inte vi gör det finns det någon annan som säljer svetsmaskinerna till Bofors", sa han klokt. "Men låt någon annan göra det då!", skrek jag.

    Som sagt: det är en stor diskussion. Fortsätt den gärna här:

  6. Hank skriver:

    Jag läste annonsen i morse och instämmer med föregående talare (plural) i det mesta. Men. Jag kan inte hjälpa att jag hänger upp mig på ordvalen "söker" och ansökan". Bara jag som känner att det inte flyter? Att det blir en klassisk upprepning. Andemeningen är fin, men som sagt, en synonym kanske hade varit på sin plats?

  7. lord Fredruk skriver:

    En förbrytare har alltså rätt till en advokat (eller rättsligt ombud, whatever) och försvar efter bästa förmåga.

    Men ett företag har inte rätt till en reklambyrå.

    Är det så man ska tolka det?

  8. p skriver:

    söker och ansökan är ingen upprepning.

    Ansökan och ansökan är däremot det.

  9. Fredrik R skriver:

    Ska vi börja peta i språkfrågor, så borde det stå "7 september" och inget annat.

    Annonsen som helhet är jag ganska kluven till. Smart tänkt, men kanske drygt och osympatiskt i överkant. Å andra sidan tillhör jag ju inte målgruppen.

  10. Eric skriver:

    Fantastisk kampanj, och strålande insikt i målgruppen. Osympatiskt kanske för de som ändå inte har en tanke på att söka.

    Det blir högsta betyg till DDB. Igen.

  11. R skriver:

    <i>"Om inte vi gör det finns det någon annan som säljer svetsmaskinerna till Bofors", sa han klokt. "Men låt någon annan göra det då!", skrek jag.</i>

    …och hur pubertlat ovan utbrott kanske låter vid första läsningen, så är det – om man tänker efter en smula – ett väldigt bra sätt att förhålla sig till dessa saker.

    "Det finns alltid någon annan som tjänar pengar på krig om inte vi gör det" är inte ett argument som håller, i min värld. Hellre färre pengar och kanoner än mer pengar och mer kanoner.

  12. Hank skriver:

    P:

    Ja, men du fattar la vad jag menar. Läs rubriken högt. Orden går in i varandra. Åtminstone för mig. Nuff said.

  13. p skriver:

    Hank:

    Jag tycker snarare att det är en smidig alliteration. Ok. Hej.

  14. Mattias skriver:

    lord Fredruk: I mina ögon har inget företag "rätt" till en reklambyrå. Det är någonting man förtjänar. Hur ser du på saken?

    R: Nä, det där argumentet håller inte i min värld heller. Inte då och inte nu. Men verkligheten är ovanligt krass på den här punkten. Tyvärr.

  15. lord Fredruk skriver:

    Ungefär såhär Mattias: Moralfilosofiska och småborgerliga dubier bör hållas på det personliga planet. Annars blir det lätt hyckleri.

    Hur ser du på det?

  16. Mattias skriver:

    lord Fredruk: Varje reklambyrå bör bestämma sin gräns, vilka uppdragsgivare de säljer sin kompetens till. Vissa säger kanske nej till kampanjer för officerrekrytering, andra säger nej till läskedrycker med socker. Men att få arbeta med en reklambyrå är aldrig någon rättighet. Håller du inte med?

  17. M skriver:

    Zzzzz…….ursäkta att jag snarkar i brallan av er moraliska högtravande diskussion…Försvaret per se är inte mördare / Tar inte livet av folk. Det är en hjälporganisation, mer eller mindre. Man hjälper utsatta länder att bevara fred. Sverige har ingen annan typ av försvar egentligen.

  18. Själv totalvägrade jag och satt i finkan. Trots att jag sen dess (det glada 80-talet) både har blivit folkpartist och stöttepelare i samhället skulle jag fortfarande göra samma sak igen.

    När det gäller vad man kan tänka sig att göra reklam för, är det lite svårare. Jag skrev nyligen en positivt hållen text om ett kärnkraftverk, vilket jag borde ha våndats över. men icke. Och jag skulle inte göra reklam för cigaretter, men gärna för snus. Heroin? Kanske, om det var ekologiskt.

  19. Jakobsson skriver:

    Jag skulle göra reklam för en maskin som tar livet av allt på planeten på 4.2 sekunder. Hit med briefen så kör vi. Ingen blir 300 år. De moraliska pretentionerna överlämnar jag till sockersöta veganer på glid.

  20. Mattias skriver:

    Jakobsson: Skönt att det finns olika grader i våra moraliska val.

    M: Jag har inte hävdat att Försvarsmakten tar livet av folk. Diskussionen rör sig på ett mer generellt plan.

  21. lord Fredruk skriver:

    Att moralisera måste vara ett individuellt val. Det beslutet bör inte byrån ta kollektivt.

    Om så är fallet bör man i vilket fall vara mycket tydlig med detta redan vid rekryteringen.

  22. R skriver:

    Debatten kokar ändå snabbt ner till ens personliga värderingar. Jag är till etthundra procent övertygad att allt krigrelaterat är av ondo. Skulle min byrå komma dragandes med Bofors, JAS-projekt, Svenska armén eller liknande så skulle det onekligen bli en fråga om my way or the highway.

    Visserligen en ekonomisk smäll för mig. Men hellre det än att göra reklam för något jag är emot ända in till benmärgen.

    Sedan finns det, som sagt, alltid någon annan med andra moraliska värderingar, som gör jobbet och garvar hela vägen till banken.

    Men det blir inte jag.

  23. Fan också. Bildlänkarna verkar inte fungera. Prova att googla på:

    saatchi & saatchi + singapore + navy

  24. Eric Lindesvärd skriver:

    Per: Fick inte upp länkarna.

    Det är ju ett roligt tema. Att leta efter nålar i höstackar. Och att leta efter talanger där folk inte letar jobb.

    Det där med upprepningen, som kanske inte är en upprepning, kan man kanske lösa genom att just säga "Det är nog inte dig vi letar efter" istället.

    Vad jag saknar är löftet. Dvs, vad man faktiskt får ut av att ansöka, hur man blir behandlad, att det är viktigt, etc. Underförstått? Kanske. Men jag tycker att de lyckades väldigt bra med de där testerna som man själv kunde utföra i förra kampanjen. Där är löftet att man kan upptäcka att man är speciell och lovande. Vilket i sin tur kan lova en spännande karriär.

  25. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag såg filmen. Det är vad jag menar med löfte. Superstarkt. Man kan bli någon!

  26. Eric Lindesvärd skriver:

    Ursäkta, jag läste visst lite slarvigt där uppe. Det står tydligt klart att bland annat tetrisövningar finns med även i den här kampanjen. Iofs så är tetris kanske inte det första jag kommer att tänka på i samband med den här sortens utmaningar.

  27. R skriver:

    Visst var Saatchi & Saatchis-filmen fint genomförd. Men då hela upplägget är ogenerat stulet från inledningen av Monty Python's "Mening of life" så känns den kanske inte helt 100 som reklamfilmsidé, ändå.

    Att de inte kom på ett annat upplägg på samma grundidé. Det blir så platt när det är helt rakt av knyckt.

  28. R igen skriver:

    Här är en länk till Monty Python-filmen jag menade. Öppningsscenen i "Meaning of life".

    http://www.youtube.com/watch?v=ecFBcpY9NHI

  29. Eric Lindesvärd skriver:

    R: Det har du rätt i. Jag tänkte också på det när jag såg Saatchis film. På något sätt tycker jag det är en helt ok stöld. Det känns i alla fall inte som en kliché. Dessutom tycker jag att dom hade gjort det till sin egen grej på ett bra sätt. Fick känslan av att de inte försökte dölja varifrån de fått sin inspiration.

  30. R skriver:

    Nej, det har du visserligen rätt i. De har inte hymlat med det – utan det är ganska rakt av. Men jag kan ändå tycka att det är lite fantasilöst. Det borde inte brhövas allt för många brainstorm-timmar för att koka ihop en annan galen story som personen i filmen kan drömma om.

  31. Patrik skriver:

    Hej! Flång ny här. Fyller på R:s senaste inlägg. Förutom lånet från Monthy Python har man letat bland gamla trailers från Battle Field 1942 och kanske ett och annat från filmerna Pearl Harbour och Star Wars.

    Jag tror dock att unga amerikanska män (och kvinnor) känner sig hemma i gränssnittet och mycket väl kan tänka sig att spela datorspel på riktigt. Då är förmodligen US Navy en av världens bästa lekstugor – obegränsade resurser, alltid med rätten på sin sida och misslyckas man finns det otaliga andra oroshärdar som den amerikanska världssheriffen måste ta hand om.

    Etiskt tilltalande? Njae, då giller jag nog vår egen annons bättre. Känns mer verklighetsförankrad på något sätt.

    Tack för ordet!

Kommentera