Försvarsmakten: ”Det är nog inte dig vi söker”

2008 är året för DDB Stockholm. Och för deras kunder såklart. Som Försvarsmakten. Sedan 2005 har reklambyrån på Torsgatan jobbat med att ompositionera och stärka varumärket Försvarsmakten genom både interna och externa kampanjer. Under året har man gjort en omfattande rekryteringskampanj för framtidens officerare. En kampanj som juryn i Guldägget belönade med den finaste valören i klassen Integrerad kampanj. Nu följer kampanjen för att jaga morgondagens specialistofficerare till Aspirantutbildningen. Annonser pekar med hela handen mot kampanjsajten aspirant.nu, där du får lösa kluriga tetrisövningar och får mer information om den krävande utbildningen.

Copyn
Rubrik: DET ÄR NOG INTE DIG VI SÖKER. MEN VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN.
Har du det som krävs för nya Aspirantutbildningen? Sista ansökningsdag 7:e september. Värnplikt inget krav. Gå in på aspirant.nu för mer information.

Korta reflektioner
Det verkar vara tufft i den militära världen. Svårt att komma in. Själv vapenvägrade jag och blev hemskickad innan jag ens hann in till psykologen. Men jag fattar grejen; det här är tufft och passar inte vem som helst. Och med en annons i Metro skjuter (ursäkta!) Försvarsmakten säkert över huvudet (puh) på var och varann som läser den här annonsen. Men den som är tänkt att träffas (ah!) hajar säkert och går igång på utmaningen. Därför blir detta en fullträff i det lilla formatet. Om budskapet är sympatiskt? Inte särskilt. Utestängande? Alla gånger. Bra jobbat? Oh yes, Officer.

Vad tycker du? Fruktansvärt osympatiskt eller fruktansvärt träffsäkert?

***

Läs också
Dagens Media: Ny kampanj ska locka praktiskt lagda till Försvarsmakten