Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En bra idé som värmer hjärtat

Ibland krävs inga stora ord, inga överdådiga illustrationer eller klatschiga färgkombinationer. Ibland räcker det milslångt med en riktigt bra idé. Som den här för den tyska resebyrån Giller Reisen. Reklambyrån Serviceplan kom på den och genomförde den i München 2005. Det hade varit en kall och eländig vinter, den kallaste på bra länge i den bayerska huvudstaden. Folk var trötta på snö och pigga på sol. Reklambyrån fönsterskrev lågpriser till Mallorca och Ibiza, och satte ytterligare-informations-lappar under torkarna. Ibland behöver det inte vara svårare än så.

Är det här en bra idé?



11 svar till “En bra idé som värmer hjärtat”

  1. MJ skriver:

    Idén är MKT bra. Men eftersom det handlar om ett efter-lunchen-streck som plåtades med digitalkameran för att kunna tävlas med i diverse tävlingar, så är det som vanligt . . . tävlingsreklam. Menvafan. Bra skit liksom. Kul. Tävling, kul va? (Källa: Göta Kanal).

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    Riktigt bra idé. Jag gillar den skarpt. Tror också att den lätt sprider sig utanför parkeringsplatsen.

  3. lord Fredruk skriver:

    Det lär väl bli väldigt mycket glapp för nästan inga pengar, så visst är det en bra idé.

    Förmodligen blir effekten extra bra i München under rådande omständigheter. De brukar ju inte ha våra vintrar där (eller de vi hade, rättare sagt).

  4. Janne skriver:

    Befriande när idén får bära fram budskapet hela vägen, utan inblandning av diverse snajdiga photoshoppare och tredeanimatörer. Deutschland, Deutschland über alles.

  5. Fredric skriver:

    MJ: Det var väl lite cyniskt sagt. Eller? 😉

    Mycket bra idé. Oavsett om det ska tävlas med eller inte.

  6. Jac skriver:

    Klockrent! Man borde använda sig av miljön kring sig lite oftare!

  7. Karin skriver:

    Underbar idé. Önskar också att man hade möjlighet att använda sig av miljön och sammanhanget oftare.

  8. Nina skriver:

    Jag håller med dig Mattias, visst blir hjärtat varmt.

    Ett riktigt bra exempel på bra reklam som både har relevans, en gnutta humor och dessutom billigt. Tummen upp.

  9. Dabitch skriver:

    Jo, sjukt enkel och bra idé – även om man hatar reklamlappar på bilen.

  10. Thomas skriver:

    Ja, det är en bra idé. Bra därför att den är enkel och kräver ett finger som resurs. Skulle jag bli en smula irriterad? Nja, kanske. Men kort därefter imponerad, trots allt.

Kommentera