Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Fysiken: Hos oss får du träningsvärk i hela kroppen

Fysiken erbjuder göteborgarna träning. Mycket träning. Den främsta målgruppen är studenter, men erbjudandet riktar sig till många fler än så. Med över hundra aktiviteter på programmet rullar Fysiken ut sin höstkampanj. Tre spännande nyheter och lika dagar med prova-på-träning ska marknadsföras. Men viktigast av allt: den oslagbara bredden. Ingen annan träningsanläggning i Göteborg fyller schemat med fler programpunkter, allt från gym och aerobics till yoga och taekwondo.

Kampanjen innefattar utomhusreklam, spårvagnsreklam, radio och dagspressannonser.

Copyn

Hos oss får du träningsvärk i hela kroppen.


208 muskler på ett ställe.


Alla muskler vill bli starka.

Vi som gjorde det
Reklambyrå: Valentin&Byhr
Art director: Mari Jansson
Copywriter: Mattias Åkerberg
Operativ projektledare: Ann McManus
Grafisk formgivare: Pernilla Åberg

Du har åsikter. Shoot!



17 svar till “Fysiken: Hos oss får du träningsvärk i hela kroppen”

  1. lord Fredruk skriver:

    Förklara gärna hur man per automatik får träningsvärk i hela kroppen av att gå till Fysiken.

  2. SCATDOG skriver:

    Asch. Dussinkampanj. Vad tycker ni själva på Valentin? Att det är helt magiskt? Eller att det är just en dussinkampanj? Helt ok kommunikation, inget som får någon att lyfta på ögonbrynen direkt. Men det vet ni ju själva. Smart är det jul, förresten.

  3. Mattias skriver:

    lord Fredruk: "träningsvärk i hela kroppen" är ett sätt att förklara Fysikens breda erbjudande. Den som nyttjar sitt träningskort till max kan räkna med att det känns. Per automatik.

  4. Mattias skriver:

    SCATDOG: Kul att ta del av dina åsikter. Alla kampanjer blir inte magiska. Tyvärr. Många gör "bara" sitt jobb, ibland riktigt bra. Om det är en dussinkampanj eller inte får stå för dig.

  5. Anjo skriver:

    Jag träffade min PT igår och förstår innebörden till fullo, Mattias. Min enda fråga är – har du upplevt vad du skriver? Smärtan? Ångesten? Det har jag. Akta dig för frivändningar, det är mitt råd.

  6. Anjo skriver:

    Fredruk har dock en poäng, så jag har ett par tankar till.

    Jag fick en känsla när jag läste, bara omedelbart; vänta, har han inte förväxlat antalet ben med muskler? Ta det för vad det är, en tanke…

    Varför får jag mer träningsvärk på fysiken än på Active i Lunden? Det är mitt sista ord ikväll…

  7. Mattias skriver:

    Anjo: Jag vet inte riktigt var du vill komma med din fråga, men självklart har jag upplevt smärta i samband med hård träning. Men knappast träningsvärk i hela kroppen. Självklart är det en fördel att ha upplevt det man skriver. Ibland är det inte möjligt. Och ibland är det mer en bild än ett bokstavligt faktum.

    Din tanke verkar tyvärr stämmer. Bristande faktakoll från min sida (jag tar helt och fullt på mig den).

    Jag menar såhär: du får inte mer träningsvärk på Fysiken. Däremot får du träningsvärk i hela kroppen, eftersom de har betydligt fler aktiviteter än någon annan träningsanläggning i den här stan.

  8. Fredric skriver:

    Jag fattar direkt och gillar det. Men jag förstår egentligen inte var man vill komma med frågor som: "Förklara gärna hur man per automatik får träningsvärk i hela kroppen av att gå till Fysiken."

    Bra kommunikation som går rakt in på en nanosekund tycker jag är bra kommunikation. Sen kan vi i branschen sitta där med våra mikroskop och skalpeller och försöka dissekera. Till ingen nytta.

    Frågan är däremot relevant ur målgruppens synvinkel, eftersom det är den man vill att de ska ställa sig. Det var mest så jag menade.

  9. Anjo skriver:

    Bra förklaring, Mattias. Jag köper den rätt av.

  10. lord Fredruk skriver:

    Antar att jag uttryckte mig otydligt igen.

    Jag tycker inte att "träningsvärk i hela kroppen" är en bra illustration för ett brett utbud. För träningsvärk i hela kroppen får man utan problem av bara en bänk och en skivstång. Ganska platt alltså.

    "Träningsvärk i hela kroppen" är också något som gäller den som är otränad och det kanske stämmer bra in på Fysikens målgrupp: Lönnfeta studenter med 350 spänn över i månaden.

    Men jag gillar arten och att kampanjen i viss mån är bildande. Modigt att de vågade köpa Hellraiserillustrationerna. Det blir ofta tillrättalagt när man leker wellness.

  11. Fredric skriver:

    Ja, det är inne med Hellraiser nu. Nästa grepp från IKEA blir den lilla flickan i Poltergeist när hon flyttar stolar i köket. Vänta nu. Det är ju rätt kul när man tänker efter.

    Ringer F&B

  12. Jonas skriver:

    yoyo, lite OT men har någon här förslag på ett tryckeri i Göteborg? för mindre saker som visitkort och broschyrer etc.

    angående annonsen så är det "träningsvärk i hela kroppen" som jag också stör mig på. antar att ni tyckte den var ganska bra när ni kom på den. jag tycker man ska utgå ifrån vad problemet är och sen visa lösningen på det problemet. ett litet hemmagym kan också träna hela kroppen så tycker inte det känns klockrent.

    förövrigt så är det en snygg annons. lite väl mainstream form på den och det är väl lite trist. menmen, den går säkert fortfarande hem.

    peace

  13. Bra idé att använda anatomi-illustrationer. Jag tror att dom fascinerar många. Rubrikerna »208 muskler på ett ställe« och »Alla muskler vill bli starka« är också bra.

    Ska man säga något som stör lite är det bristen på kontraster:

    Formen är lite rörig. Om ni hade ersatt den gröna bakgrundsfärgen hade illustrationen kommit fram mer, liksom logotypen och öppet hus-bubblan.

    Jag hade provat med att utgå ifrån maximal storlek på figuren och låta de övriga elementen anpassa sig till den.

  14. Förtydligande: »ersatt den gröna bakgrundsfärgen med vitt« menar jag såklart.

  15. Erik Toresson skriver:

    Jag har sett de här annonserna några dagar nu och kan inte riktigt bestämma mig. Jag har inget problem med budskapet, och "Hos oss får du träningsvärk…". Men jag måste faktiskt säga att designen av människorna är ganska kackig. Men men… Det här är ju inte en blogg för Art Directors.

  16. Karin skriver:

    Reklam behöver inte vara magisk för att göra sitt jobb och fungera bra. Även om vi blir lyckliga när den är just magisk. Jag tycker den kommunicerar vad den ska och syns. Dessutom är den olik all annan reklam vi ser från gym- och träningsanläggningar som brukar innehålla fuktiga apelsiner och leende människor med handduk runt nacken.

  17. Viktor Byhr skriver:

    Hej SCATDOG ( coolt namn hur fick dina föräldrar tag i det?)

    Varför ska man göra magisk reklam när det inte krävs magi för att sälja en produkt?

    är det får att få ett guldägg som man inte kan äta?

    är det för att folk i branschen ( som är helt oviktiga jämfört med kollegor och kunder) ska tycka att man är grym?

    Jag kan tummtricket och skulle gärna jobba på SCATDOG Magic advertising LTD, so magic you can feel the difference of hiring a company that is trying harder and loving it.

    Ps. om du vill köpa ett LTD eller en magisk svamp….Just do it.

Kommentera