Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Konsten att skriva för en äventyrare


Magnus Flock, äventyrare, och Mattias Åkerberg, copywriter.

Ibland är det svårt att känna skillnad på tisdag och torsdag. Men vissa dagar i mitt jobb är annorlunda än de andra. Som idag till exempel (en söndag till på köpet!). Tillsammans med ad-Kajsa och folket på Bobby har vi spelat in en inspirationsfilm för Business Region Göteborg. I huvudrollen: äventyraren Magnus Flock, som i maj 2005 blev den första svensken att bestiga Mount Everest längs den tuffa nordsidan.

Det senaste veckorna har jag skrivit manuset till filmen – och formulerat hur Magnus ska uttrycka sig. Det är svårt att skriva vad någon annan ska säga. Det ska låta trovärdigt, ligga rätt i munnen – och dessutom tilltala uppdragsgivaren, ”skådespelaren” och oss på reklambyrån.


En kort paus i inspelningen.

Efter att ha skrivit läser jag texten högt för mig själv. Sedan låter jag den som ska leverera texten att läsa den högt. Då blir det supertydligt vad som är svårt att uttala eller låter krångligt att säga. Det blir ofta till att ändra och skriva om här och var. Jag har lärt mig massor om inställning och motivation genom att diskutera talmanuset med Magnus Flock. Jag ändrar när det är befogat och funkar, men behåller det som är på tok för bra för att tas bort. När väl kamera-Andy säger ”Tystnad – och varsågod” är det för sent att radikalt ändra bland orden. Då ska de sitta som ett slag i magen.

Resultatet



Hur tänker du när du skriver filmmanus?


Foto, ljud, ljus, text, smink och rekvista – många bitar ska falla på plats.

Objektivbyte och peppsnack inför nästa tagning.


Ett svar till “Konsten att skriva för en äventyrare”

  1. johan skriver:

    Det är variationen som jag tycker är det roligaste med reklam. Kan vara skönt att få komma ut och se sig omkring ibland, och inte bara sitta och stirra ner i skrivbordet varenda dag.

Kommentera