Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vem vill köpa modig reklam?


Om de [kunderna] efterfrågar djärv och modig reklam produceras sådan. Det handlar om utbud och efterfrågan. Vill företagen inte betala eller ha den mest fantastiska reklamen kommer ingen att göra den. Tittar man generellt på reklam i Sverige och andra länder är den fruktansvärt dålig och det beror helt och hållet på köparna. Människor som sitter som marknadschefer är rädda om sina poster. De skyddar sig själva och arbetar inte för sina varumärken och företag.

Joakim Jonasson, Paradiset-grundare och numera Farfars starke man i New York, skrädde inte orden när han 2005 var juryordförande i Guldägget. [Källa]

Hade han rätt? Har han fortfarande rätt?



5 svar till “Vem vill köpa modig reklam?”

  1. lord Fredruk skriver:

    Klart han har rätt. Det har han alltid haft. JJ är den ende som har stake att kritisera svenska storköpare på helsida i DI. Att han själv inte har levererat speciellt mycket på sistone spelar ingen större roll. Skulle vilja se någon storbyrå-vd kritisera köparna på debattplats i morgonpressen. Nä, just det.

    Det fina med Jocke är att han drar ett tungt lass även för idioterna som häcklar honom.

  2. MJ skriver:

    All heder åt Jochen. Klart han har rätt.

  3. M skriver:

    Instämmer till hundra procent.

  4. Eric Lindesvärd skriver:

    Så rätt så. Ingen tvekan om att det gäller än.

    Samtidigt betyder det att vi på byråerna har en skyldighet att visa köparna exempel på exempel där kreativ reklam gjort stor nytta.

    Nåt sånt där klokt kinesiskt ordspråk, som jag nu glömt i sin helhet, säger att det man läst det vet man, medan det man gjort det kan man.

    Jag tror det fungerar likadant för reklamköpare. Den som köpt en kreativ kampanj och själv upplevt att den fungerar har förstås lättare att upprepa bedriften.

  5. Fredric skriver:

    Summering: In med fler reklamare på marknadsavdelningarna. Med feta fallskärmar och svängdörr till byrån de kom ifrån. Bara under en mandatperiod. Då skulle det bli fart på skiten.

Kommentera