Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Atna är hermelinen bland byråkatterna

”Jag tror att om två år har du betalat en miljon till oss, vi har haft sjuhundra möten och vi har ändrat din logga – pyttelite.”

Webb-Johan skickade ett mejl. ”Bästa svenska reklambyråhemsidan jag sett”. Länken ledde till reklambyrån Atna på Kåkbrinken i Gamla Stan. Man har låtit stå-upp-komikern Kristoffer Appelquist ta hand om hela byråpresentationen – och som han gör det! Hans snack om kreativitet, Forsman & Bodenström och förortsvindarna på Riddargatan är så fantastiskt befriande att man inte kan låta bli att skratta. En rak höger på reklambranschen, följd av en blixtsnabb slagserie. 8… 9… 10… knockout.


Atna har bland annat gjort årsredovisningen för produktionsbolaget Zodiak. Lysande.

Om det här sätter Atna på kartan? Jag tror det. Men lockar det kunder? Jag är tveksam.
Vad tror du?



17 svar till “Atna är hermelinen bland byråkatterna”

  1. Henrik skriver:

    Fantastiskt!

    ATNA (tidigare Fabric) är jäkligt bra. De kommer att gå långt.

  2. Mjaukobsson skriver:

    Detta skulle kunna ha varit väldigt roligt. Men det är ju inte det? Vad är det som är kul? Kan någon ”med den typen av humor” berätta? No offence. Idén är jag med på. Men innehållet?

  3. Mattias skriver:

    Mjaukobsson: Humor förstörs i samma stund den behöver förklaras. Antingen tycker man att det roligt, eller så tycker man att det inte är roligt. Svårare är det inte.

  4. Mjaukobsson skriver:

    Japp. Det är sant. Men vafan? Lite roligare skulle det kunna vara? Förträfflig idé, lite för tråkig bara.

  5. Typen skriver:

    Helt fantastiskt; ja till och med superkul. Appelquist är briljant. Bra jobbat Etna…

  6. Mjaukobsson skriver:

    Jag måste kolla på detta en gång till. Jag måste ha fel. Det måste vara roligt. Hold on…

  7. myran skriver:

    Sjukt bra, jag älskar atna!

  8. Linda skriver:

    Jomen, det här är roligt. Jag skrattar högt. Del 2 och 5 är bäst..haha..

    Mattias, jag tog mig friheten att länka till det här inlägget från min blogg. Tack för en strålande blogg, som växt med tiden.

  9. Petter skriver:

    Är beredd att håll med Mjaukobsson.

    Kanske bara för att jag är så sjukt trött på att folk blandar svenska och engelska à la "..on the tak" när de ska vara roliga.

    Får försöka igen imorrn..

  10. Mjaukobsson skriver:

    Jag tittade på den igen och kommer till en och samma slutsats, nämligen Jon Skolmens i Sällskapsresan: Not sooooo funny.

    Kul idé, dock. En eloge till den.

  11. Niklas skriver:

    Nu har hela byrån stått runt en dator och skrattat avundsjukt åt Atnas sajt i en hel kvart. Kan man fakturera dem för bortfallen arbetstid?

  12. Kontaktmannen skriver:

    Mjaukis: Filmen är riktigt kul. Tro mig, för jag skrattar inte i onödan. Den är nästan lika bra som din apa.

  13. Mjaukobsson skriver:

    Helvete. Jag har förlorat "humorkriget".Jag ger mig. Det måste väl vara kul då.

  14. Fredrik H skriver:

    En riktigt bra idé som är väl genomförd. Tror kanske inte att den vinner några kunder direkt, men indirekt. Hur då?

    Jo, en sådan här idé borde tilltala en och annan duktig AD eller copywriter, som väljer att ta anställning på Atna. Och duktiga människor föder sakta men säkert fler och bättre uppdrag. Det är så man bygger en långsiktigt framgångsrik byrå.

  15. Kajsa skriver:

    Har precis hittat till den här bloggen och surfar runt lite bland inläggen – därav min senfärdiga kommentar.

    Fredrik H: tycker att din kommentar är rent häpnadsväckande. En parallell till det du säger är att en bra produkt säljer sig själv. Eller att vilket tjänsteproducerande företag som helst kan leva gott om de bara har tillräckligt duktiga medarbetare. För mig diskvalificerar du därmed din egen yrkeskategori (jag förutsätter att du jobbar med reklam)… Som marknadsförare är det min absoluta övertygelse att det inte och aldrig räcker med en bra produkt, eller med bra människor. Och att indirekt är en omväg till direkt :-)

  16. Fredrik H skriver:

    Till Kajsa:

    Jag har inte skrivit att det enbart räcker med en bra produkt eller med bra människor. Det är din tolkning, ingenting annat.

    Vad jag menar är helt enkelt att jag gillar Atnas film, och att jag tror den kan locka en och annan kund samt duktig medarbetare till byrån. Och det där med att locka bra medarbetare till en byrå, det gör man ju bland annat genom att prestera fina jobb. Att det är en indirekt väg kan ju inte jag lastas för, det är så branschen funkar.

    Du har för övrigt rätt i att jag jobbar med reklam. Jag har varit copywriter i drygt tio år och är delägare i en byrå sedan knappt två år tillbaka.

    Hoppas mitt svar gjorde det hela lite klarare. Annars, skriv igen!

  17. jo skriver:

    Även om man nu jobbar med reklam så borde man väl kunna säga att en bra produkt gör en massa jobb av sig själv. Ta en titt på den dator du antagligen jobbar på. Jag är medveten om att även de använder sig av mycket reklam men det intressanta är att det faktiska budskapet redan finns där. Så varför inte vara med och jobba lite mer från "andra sidan"?

Kommentera