Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Kreativitet är ett steg vidare (eller ”Det händer i sängen”)

Faktafrossa är ett populärvetenskapligt SVT-program om allt mellan himmel och jord. Måndagens program (7:10) handlade om kreativitet. Vi fick följa med till Google i Zurich, höra om misslyckade uppfinningar och fråga mellanstadiekids vad man kan använda en tegelsten till. Dessutom medverkade Fredrik Härén, inspiratör och författare till kommande boken Vad som händer i världen – och varför det är så viktigt att förstå. Han berättade att ingen idé är särskilt ny.

”Kreativitet är en vidareutveckling av kunskap. Det visar att det finns inga nya idéer; det finns inte någon människa någonsin i världshistorien som har hittat på någonting som inte byggde på någonting som någon annan redan kommit på.”


Google-kontoret i Zurich. Och då har du inte sett rutschbanan, brandstången eller spelrummet.

I programmet konstaterar man att modet att misslyckas och förmågan att fatta egna beslut är två av alla saker som skiljer kreativa människor från de inte fullt så kreativa. Och på frågan om var människor är mest kreativa svarar Fredrik Härén med en fem-i-topplista:
1) I sängen
2) I duschen
3) I bilen/bussen/tåget
4) På promenad i naturen
5) På fyllan

Den listan stämmer rätt bra överens med vad du och andra läsare på Please copy me ser som kreativitetens guldgruvor. Sängen och promenaden (24 procent vardera) toppade följda av jobbet (16 procent) och bussen (9 procent). 135 personer har svarat på frågan.

Se programmet
SVT Play: Faktafrossa om kreativitet (7:10)

Läs mer
Dagens Nyheter: Han söker kreativitetens väsen
Please copy me: Ett kraschande flygplan fick mig att (äntligen!) läsa om boxen
Please copy me: Copypanelen: Vad kräver kreativiteten?



Kommentera