Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Magnus Jakobsson – ge mig en rast


Magnus Jakobsson på reklamfilmsinspelning i Rumänien.

Den svenska reklambalkongen är full av präntande pelargoner, tänkande panséer och ordnade margeriter. Många av oss är ganska lika och ganska ospännande. Vi vajar åt samma håll, sneglar på grannen och smälter in i allt det enfärgade.

Men allt är inte slätstruket på den där balkongen. En och annan fladdermusblomma och ödlekalla sticker ut, och titta, kolla där! – Magnus Jakobsson. Han verkar växa ur betongen. Själv säger han sig arbeta med annonsering i Afghanistan. Men i sanningens namn är han copywriter på DDB Stockholm, där han jobbar med kunder som McDonald’s, Volkswagen och Försvarsmakten.

Mitt i den där blomman finns en sällsynt kreatörshjärna som ”älskar bra reklam mer än livet självt”. Det gör det lätt att se skillnad på honom och pelargonerna. Han tokbrinner för det han gör – och vägrar att bli inspirerad av det som andra blommor går igång på. Han hittar sitt eget spår. Han behövs på balkongen. För vi skulle må bra av fler skarpa virrpannor där. Och om du för en stund vill kika in genom de små dörrarna i Magnus Jakobssons huvud är Ge mig en rast en fin början.

Andra spännande bloggblommor på balkongen
Ulrika Good, Goss / Olle Nordell, ANR / David Orlic, Garbergs / Sandra Beijer, Garbergs / Per Öhlin / Anders Tempelman, Tempel / Fredrik Olsson, Miami / Niclas Strandh, Heimer & Company / Andreas Johansson, Norma / The girls of Florida, Dedicate



6 svar till “Magnus Jakobsson – ge mig en rast”

  1. Johan skriver:

    Jag har jobbat med Mange. Och ja. Han är väldigt extrem på gott och ont. Det rolligaste han har varit inblandad i var väl den där grejen där han och några till lurade hela världen att man skulle kunna köpa kändisars inramade könshår till förmån för tredje världen. En kampanj som sen varnån helt vanlig välgörenhetsgrej utan könshår för någon välgörenhetsorganisaion. Hatad/älskad kampanj men mycket mycket speciell. Pubes aid tror jag den hette.

  2. Anjo skriver:

    De där två annonserna är BRA, riktigt bra. Jag tar av mig mössan.

  3. Kontaktmannen skriver:

    Jag har bråkat med Magnus och jag måste säga att han är en riktigt trevlig motståndare.

    Nu ska byrån till en äcklig hamburgerkedja och äta konceptburgare. Och det är tack vare Magnus jag ens hänger med.

  4. Mattias skriver:

    Kontaktmannen: Alla som känner dig inser vidden av den komplimangen. Stort.

  5. L skriver:

    Tycker reklamreferenserna ar lite missvisande men detta ar riktigt bra prylar undertecnade samma snubbe som jag har aran att fa jobba pa samma byra som. Inga svenska bokstaver pa tangentbordet tyvarr. Out of the box minst sagt:

    http://www.youtube.com/watch?v=oaaW4gyi2s8

    nose” rel=”nofollow”>http://adsoftheworld.com/media/tv/mcdonaldsnose

    bird” rel=”nofollow”>http://adsoftheworld.com/media/tv/mcdonaldsbird

    http://www.youtube.com/watch?v=SrTLSHmXSEA

  6. Mjaukobsson. skriver:

    Smickrande artikel. Jag lyfter på min obefintliga hatt.

Kommentera