Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Rum för reklam laddar om i nya lokaler

Har det gått dig förbi att vi i Sverige har ett reklammuseum? Där ser man. Kanske beror det på att det ligger i Landskrona (utanför Stockholms tullar med andra ord). På söndag, den 12 oktober, nyöppnar Rum för reklam med utställningen REBOOT.

På fjärde våningen i Landskrona museum hittar du 500 kvadratmeter om svensk reklam. Utställningen REBOOT är fyra rum med historiska nedslag, det bästa från Guldägget och 100wattaren, samt aktuell forskning kring reklamens roll. Där presenteras bland andra Einar Korpus (Reklamiska) och Marie Grusell (Reklam – en objuden gäst?).


Foto: Janne Jönsson

Under de senaste åren har en rad framstående reklamkreatörer, däribland Melin/Österlin, Anders Beckman och Olle Eksell, valt att överlåta sina alster till Rum för reklam; dessa alster ställs nu ut tillsammans med en presentation av kreatören. Samtidigt som REBOOT öppnar en specialutställning om Ove Pihl, tidigare art director på Arbmans och Falk & Pihl. Förutom utställningarna rymmer museet också ett reklamhistoriskt bibliotek, arkiv och arbetsrum. Rum för reklam är kort och gott Sveriges arkiv för reklam och grafisk design, och resultatet av ett samarbete mellan Landskrona museum och Reklam & Designhistoriska Föreningen.

Läs mer
Rum för reklam
Relevans: Reboot

Är det skit samma med reklamens historia? Eller behöver vi både rötter och vingar?



3 svar till “Rum för reklam laddar om i nya lokaler”

  1. Karin skriver:

    Ja, museet är jättebra. Och väldigt nära för mig.

  2. Kontaktmannen skriver:

    Klart att det är viktigt. Men jag känner mig lite jävig i frågan.

  3. Lars Carlén skriver:

    Plötsligt känns en resa till Landskrona brådskande. Självklart är reklamhistoria viktigt, det finns mycket att lära genom att ta del av reklamen från förr.

Kommentera