Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Rus gör det svårt att byta kanal

Kan man ha en smart förhållningssätt till alkohol? Klart att man kan, säger organisationen IQ*. I sin senaste kampanj vill de nå unga vuxna som ibland dricker för mycket. Budskapet är enkelt: ”Ta vara på glädjen. Var rädd om dig själv. Och om andra.” Navet i kampanjen är filmen ”Rus”, som visar en blötglad bröllopsfest som spårar ur i smärre misär. Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget Chamdin & Stöhr. Anna Qvennerstedt och Jacob Nelson har skrivit (med god hjälp av Peps Persson).

Filmen

Copyn
Låten, som heter Rus, är skriven av Peps Persson och framförs här av Lill Lindfors.

När vinet glöder i de fyllda glasen
och vi börjar bli i gasen
då lossnar tungans band
Vi som gått omkring vart så blyga
vi slutar upp att smyga
modet kommer efter hand

Hej, tjo och klackarna i taket
nu visar vi helt naket hur modiga vi är
Inga ord kan bli för stora
vad har jag att förlora
Så är det med det!

Senare när berusningen har lagt sig
och det som jag har sagt dig
verkar ganska meningslöst
Då undrar jag över hur du ser mig
man får se upp hur man beter sig
och då skrattar jag nervöst

Mitt hjärta har en frusen inneboende
med pajat självförtroende
som inte mår så bra
Hon plockar fram allting
jag gömmer minns allting jag glömmer
Hon säger att hon är jag

Var rädd om dig.
IQ – För en smartare syn på alkohol.

Korta reflektioner
Min första tanke: ”Nä, vilken tragisk film”. Alla mina tankar efter det: ”Fy f-n vilken bra film”. Okej, ämnet är tacksamt och Forsman & Bodenfors har plöjt upp fåran, men ändå: än en gång träffar de hjärtat med sin kommunikation för IQ. Än en gång skapar de en känsla som dröjer sig kvar. Och en berättelse som gör det svårt att byta kanal. Det skulle mycket väl kunna ha blivit ett platt fall. Men med ett närgånget bildspråk, dramaturgisk finess och sättet karaktärerna sjunger lösryckta textrader lyfter filmen mer och mer för varje gång man ser den. Jag kan inte undgå att bli imponerad av hantverket, tonen och det träffande budskapet.

Är du av samma åsikt?

* IQ är ett dotterbolag till Systembolaget.

Läs också
Resumé: Fyllefest i IQ:s nya kampanj



14 svar till “Rus gör det svårt att byta kanal”

  1. tioli skriver:

    Var det de som låg bakom filmen med budskapet "Problemet med alkoholism är att vägen dit är så rolig" (ungefär)? Älskar ärligheten i båda de här filmerna. Det var inte så hemskt länge sedan jag gick på högstadiet och blev utsatt för diverse nolltolerans-moral-kampanjer som totalt förnekade alla goda sidor. Fantastiskt att våga erkänna även de sidorna, först då kan man nå fram till "oss ungdomar" tror jag.

  2. tioli skriver:

    Google är din vän. Det var ju Alkoholkommitten som låg bakom den andra filmen. Tycker faktsikt fortfarande att den är snäppet bättre. Finns här: renck&category=01commercials” rel=”nofollow”>http://www.raf.se/index.asp?director=01johanrenck&category=01commercials

  3. Mikael Carlsson skriver:

    Jag tror det är Peps Persson och inte den kära Lill som har skrivit låten.

    Jävligt bra film för övrigt.

  4. Mattias skriver:

    Mikael Carlsson: Jag tror att du har rätt. Nu har jag ändrat.

  5. Sund lunga 2000 skriver:

    Jag tycker att filmen har en känsla och förmedlar den. Men ett faktum är att den saknar idé. Man illustrerar alkoholens negativa sidor och gör det genom att visa en fyllefest som går lite överstyr. Vidare så tycker jag att det är lite synd att man inte kan vara lite mer ambitiös med scenerna och inte bara kopiera både manér OCH många av scenerna rakt av från Mike Skinners helt genialiska video som du kan titta på här:

    http://www.youtube.com/watch?v=4A8T4lVu074

  6. Mattias skriver:

    Sund lunga 2000: Intressant – det kan inte undgå någon att Rus-filmen är kraftigt "inspirerad" av Mike Skinner-filmen.

  7. Fredric skriver:

    Tack för asterisken. Jag hade inte riktigt koll på vad IQ var. Ärligt.

  8. Berg skriver:

    Fantastiskt. Så här ska reklam vara. Påminde förövrigt lite om filmen Festen av Thomas Vinterberg.

  9. Desiré skriver:

    Den går rakt in i hjärtat på mig och stannar länge, absolut. Skapar faktiskt lite ångest. För vare sig man vill erkänna det eller inte så är det inte alltför långt borta att se sig själv i den situationen. Alla har vi varit för fulla, gjort saker vi aldrig skulle och vaknat upp med ångest.

    Otroligt bra!

  10. c skriver:

    hehe.. ja älskar låten där. ja vill bara vara full när jag hör den, inte tvärtom :)

  11. robin skriver:

    Låten e grym, jag blir bara sugen på att gå på fest när jag ser filmen.ohh snart helg, då blir det fest minsann.

  12. Boywing skriver:

    Låten är bra och filmen är genialisk oavsett hur mycket inspiration som är taget från annat håll. Vill se mer sådant :)

  13. Lisa Blomqvist skriver:

    Jag skriver för tillfället min b-uppsats i retorik om just denna reklamkampanj, och om retorikens roll inom liknande kampanjer. Tack för goda uppslag!

  14. calle skriver:

    Kan man ha en smart förhållningssätt till alkohol? Klart att man kan, säger organisationen iq. en liten undran, hur får man alkoholister att ha ett smart förhållningssätt till alkohol? låten är bra, texten likaså men denna filmsnutt vänder sig till vanliga dödliga, inte den miljon problematiker i landet. dubbelmoralen systembolaget säger: köp våra varor men drick dem inte. själv blev jag sugen på en riktig omgång när jag såg filmen. skönt, snart lördag.

Kommentera