Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Skräddaren säger nej


Skräddaren på bilden har inget samröre med de skräddarsydda helhetslösningarna (tack och lov).

Det finns såklart många ord jag aldrig någonsin skulle skriva i en reklamtext. Men det finns ett som jag inte kommer använda så länge jag kan försvara mig. Det är ordet skräddarsy. Som i ”skräddarsydda helhetslösningar” eller som i ”vi skräddarsyr resan efter dina önskemål”. Det går bara bort. För helhetslösningar och resor är inte skräddarsydda. Skjortor, slipsar och finbyxor kan vara det, men där tar det stopp. Det skräddarsydda har slitits, mosats och finhackats sönder för att till sist malas ner till en flosklig sörja. Det som blir kvar är någonting fullständigt oanvändbart. ”Att anpassa” är ett bättre alternativ.

Dessutom undviker jag in i det sista att skriva ”Vi strävar efter bla bla bla”. Istället väljer jag ”Vi vill vara…” eller ”Vi är…”.

Vilka ord och uttryck undviker du?



20 svar till “Skräddaren säger nej”

  1. Anjo skriver:

    Du ska nog inte läsa GP:s helgmagasin Två Dagar idag, Mattias. Där finns, på samma uppslag, reklam för soffor och bokhyllor – självklart skräddarsydda.

    Tack för senast, förresten. Kul att få se kontoret inifrån.

  2. Ida skriver:

    matnyttigt. Jag HATAR allt som är matnyttigt.

  3. Ulrika Good skriver:

    "Handen på hjärtat."

  4. Kontaktmannen skriver:

    "Ärligt talat". Jag säger det inte ens.

  5. Jimmy skriver:

    "Köp"

  6. L80 skriver:

    "Jag säger så här!" Onödigare information får man leta efter.

  7. Per T skriver:

    "Kan" / "ska" / "kommer att".

    Har du inte annat att komma med än löften om framtiden, har du inget alls att komma med.

  8. Fredric skriver:

    ”Kostnadseffektiv”.

    ”Miljövänlig” blir allt svårare att använda rätt om man inte har gjort sin research.

  9. Nina skriver:

    "Spetskompetens". Ordet "Nämligen" hör inte heller till favoriterna.

    För övrigt ska jag försöka låta bli att skicka tomma inlägg.

  10. Fredrik H skriver:

    Jag undviker ordet "unik". Betyder "den enda i sitt slag", och det är inte mycket som är det.

    Såg för övrigt i en mäklarannons att "unikt radhus säljes".

  11. Fredrik R skriver:

    Nina: Vad har du emot "nämligen"?

  12. Tess skriver:

    "Hållbar utveckling" gör ont att skriva, och verkar tyvärr vara mycket populärt hos B2B-kunder just nu…

  13. Nina skriver:

    Fredrik R: Det låter lite "tivoli tada". Det är säkert bara i min hjärna som det låter så. Hoppas jag.

    Tror det är en påminnelse om en tid då jag läste på tok för många författare av den sämre sorten. Dom skrev mycket "nämligen".

  14. Mattias skriver:

    Kolla, så många fina ord att undvika!

    Fredrik: Helt riktigt; få saker är unika.

    Tess: Ja, vad menar man egentligen med "hållbar utveckling"? Och vem kämpar för motsatsen?

  15. Anonym skriver:

    Det finns fler ord att undvika. Imperativet "få" till exempel, det är fan bisarrt.

  16. Per T skriver:

    Autentisk replik ur pr-persons telefonpitch:

    "Vår tryckpress är unik i Sverige – det finns bara en till"

    :)

  17. Thomas skriver:

    Löst folk. Avskyr det!

    I reklamsammanhang undviker jag "Bäst i test" och "Otroligt låga priser"

  18. Ewa skriver:

    "Du som kund"… hate it. Vad är det för fel på "du"?

Kommentera