Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Transparent kampanj utan något i

Illusionisten och tankeläsaren Henrik Fexeus har gjort sig ett namn genom tv-serien Hjärnstorm och boken Konsten att läsa tankar. Nu är han tillbaka med boken När du gör som jag vill. Forum bokförlag gav reklambyrån Ester Stockholm i uppdrag att marknadsföra den. Och eftersom boken handlar om att genomskåda de krafter – däribland reklamen – som vill påverka oss valde arbetsgruppen* att göra utomhustavlorna genomskinliga.

Copyn
Rubriken: Se genom reklamen.
Henrik Fexeus avslöjar hur vi egentligen påverkas av reklamen omkring oss. Köp den nu.

Korta reflektioner
Det här är sådan där kampanj som – om den fångar en – verkligen fångar en. Den är svår att värja sig emot, men kanske också lätt att missa. Så varför inte en större rubrik? Och varför inte tydligare visa att det är en bok man vill sälja? Dessutom saknar jag omedelbart i:et som förvandlar genom till igenom. Men ändå blir summan denna: en kanonkampanj som sticker ut med ett ovanligt uttryck och en uppmanande rubrik.

Vad tycker du? Och saknar du det där i:et?

* Daniel Vaccino, copywriter tillsammans med Annika Trangius och Lotta Mellgren, art director



20 svar till “Transparent kampanj utan något i”

  1. Greger skriver:

    Nice! Snygg pack!

  2. Janne skriver:

    Snyggt, enkelt och ett begåvat sätt att använda reklamutrymmet på.

    Jag förstår hur du tänker, men jag tror det finns en risk att man tappar "reklamkänslan" om man blåser upp rubriken.

  3. Lorentz skriver:

    Ja, jag saknar ett i. Tänkte också genast på det. Men det kunde ju ha varit värre – t.ex. kunde idén ha varit dålig och genomförandet äckligt.

  4. Tomten skriver:

    Nja. För det första är det lite Pelle metar minst sagt. För det andra så gjorde DDB exakt detta för TDC för två år sedan. Inga dolda villkor.

  5. Jäs skriver:

    Att gå genom eld. Att gå igenom eld. Att se genom att öppna ögonen. Att se igenom någon. Att leva genom reklamen och att se genom den. Genom eller igenom – budskapet är dubbelbottnat – snyggt.

  6. andy skriver:

    Håller inte alls med Tomten. Budskapen är ju helt olika; att inte dölja något kontra att kunna se igenom. Visst har jag sett fler liknande visuella uttryck, men det spelar mindre roll så länge det är relevant för produkten. Detta är bra!

  7. Tomten skriver:

    Nej nej. Jag menar exakt samma lösning. Gjordes i sthlm och gbg för 2 år sedan. TDC. Inga dolda villkor. Men värre saker har väl hänt. Ingen unik idé bara. Sen kan man ju tycka lite vad man vill om budskapet SE IGENOM REKLAMEN i kombination med en genomskinlig reklamtavla? För mig är det lite som när barn gör reklam. Men det är ju bara jag som verkar tycka det.

  8. Tomten skriver:

    Se genom reklamen och en genomskinlig reklamtavla? Kom igen? Nån?

  9. Mattias skriver:

    Tomten: Jag börjar bli trött på dig och din ton. Du verkar mest vara ute efter att racka ner på saker till höger och vänster. Du behöver inte vara positiv, men en smula konstruktiv hade inte skadat. Och varför gömmer du dig bakom en fånig pseudonym? Många här verkar klara sig utan en sådan.

  10. Fredrik R skriver:

    Tomten: I en pellemetare säger som bekant bild och rubrik samma sak. Alltså kan man ta bort den ena utan att något går förlorat.

    Vad tror du om det i det här fallet (där "bilden" är den genomskinliga ytan)? Fungerar rubriken lika bra på vit bakgrund? Går det kanske att ta bort rubriken helt och låta genomskinligheten tala för sig själv?

    Prova, vetja.

  11. Tomten skriver:

    Nej nej. Inte alls. Jag tyckte bara att det var lite Pelle Metar-varning på enheten. Förlåt? Jag visste ej att man var tvungen att tycka på ett speciellt sätt här.

  12. Mattias skriver:

    Tomten: Egentligen är det inte särskilt svårt; det handlar om att ha samma ton som du skulle haft om vi alla satt runt ett bord och pratade. Och självklart är ingen tvungen att tycka på ett speciellt sätt här (det har jag aldrig hävdat).

  13. Tomten skriver:

    Läs mina inlägg. Inte har jag någon "ton" direkt? Jag tycker några olika saker.

  14. Kontaktmannen skriver:

    Tycker att det är en ganska trevlig lösning. Men jag saknar "i:et" så att det gör ont.

    Har förresten sett pseudonymen "Tomten" förut, t ex vid jul och i var och varannan trädgård. Känns gjort.

  15. Per T skriver:

    Nej, jag gillar den inte.

    Jag tycker att det är en kreativ lösning som visar att byrån tänker utanför ramarna, men jag får inte budskapet att gå ihop. Jag tycker inte att vi ser genom reklamen, bara genom reklamtavlan. Utan Mattias förklaring till bokens innehåll skulle jag inte koppla alls.

    Den är dessutom ganska osynlig, men om jag ser tavlan och igenom den, missar jag ändå kanske boken ner i hörnet.

  16. Nina skriver:

    Kontaktmannen, rätt på spiken. Eller vad man nu säger.

    Men allt är ju redan sagt och gjort så jag håller tyst.

  17. Helena skriver:

    Jajomensan. Jag saknar ett "i".

  18. Joel skriver:

    Jag tycker i-frågan handlar om vad man egentligen vill säga. Ska man "se igenom" reklamen eller ska man "se" genom reklamen? Om man avstår i:et så uppstår en dubbeltydighet. Bra eller dåligt?

Kommentera