Transparent kampanj utan något i

Illusionisten och tankeläsaren Henrik Fexeus har gjort sig ett namn genom tv-serien Hjärnstorm och boken Konsten att läsa tankar. Nu är han tillbaka med boken När du gör som jag vill. Forum bokförlag gav reklambyrån Ester Stockholm i uppdrag att marknadsföra den. Och eftersom boken handlar om att genomskåda de krafter – däribland reklamen – som vill påverka oss valde arbetsgruppen* att göra utomhustavlorna genomskinliga.

Copyn
Rubriken: Se genom reklamen.
Henrik Fexeus avslöjar hur vi egentligen påverkas av reklamen omkring oss. Köp den nu.

Korta reflektioner
Det här är sådan där kampanj som – om den fångar en – verkligen fångar en. Den är svår att värja sig emot, men kanske också lätt att missa. Så varför inte en större rubrik? Och varför inte tydligare visa att det är en bok man vill sälja? Dessutom saknar jag omedelbart i:et som förvandlar genom till igenom. Men ändå blir summan denna: en kanonkampanj som sticker ut med ett ovanligt uttryck och en uppmanande rubrik.

Vad tycker du? Och saknar du det där i:et?

* Daniel Vaccino, copywriter tillsammans med Annika Trangius och Lotta Mellgren, art director