Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Äntligen! Alla får upp energifrågan på sin agenda

Svenskt Näringsliv har de senaste åren rullat ut den ena kampanjen tveksammare än den andra. Den senaste – julkampanjen med sagorna – fick ordentligt med uppmärksamhet, men fungerade knappast som sympatihöjare för organisationen. Kanske är det därför man väljer att gömma sig bakom pseudonymen Krafttag.nu, när man nu rullar ut sin nya kampanj med sidan-tre-annonser i landets morgontidningar. Ämnet är energiförsörjning.

Bakgrunden
För ett par dagar sedan publicerade DN Debatt ett upprop, där Carl-Henrik Svanberg, Ericsson; Leif Johansson, Volvo; Hans Stråberg, Electrolux; och Anders Nyrén, Industrivärlden; kräver en ny blocköverskridande energiöverenskommelse. Men nu till annonsen.

Copyn
Rubrik: En energipolitik för tillväxt och jobb
Sverige står inför stora utmaningar. Vårt näringsliv utsätts för knivskarp internationell konkurrens, samtidigt som vi alla behöver minska vår klimatpåverkan. För att detta ska vara möjligt krävs en uppdaterad energipolitik, där gamla låsningar inte längre tillåts hindra utvecklingen.

För det svenska näringslivet är säker tillgång på energi till konkurrenskraftiga priser en avgörande konkurrensfaktor. Det gäller inte minst i de delar av Sverige som ligger utanför de tätbefolkade storstadsregionerna.

Utgångspunkten för den svenska klimat- och energipolitiken måste vara att förena målen om god ekonomisk utveckling och sysselsättning med global klimatnytta. Den framtida svenska energiförsörjningen kommer att behöva baseras på en rad olika tekniker med den gemensamma nämnaren att minimera utsläppen av växthusgaser.

För att ge Sverige stabila förutsättningar krävs en bred energipolitisk uppgörelse över blockgränsen. Vi behöver en verklighetsanpassad energipolitik som kan ge trygghet och förutsägbarhet att planera för framtiden, att säkra konkurrenskraften och jobben. Gå in på krafttag.nu och läs mer om vad en sådan överenskommelse kan innehålla.

Vi tycker att det är viktigt att denna fråga börjar diskuteras runtom i samhället. Därför tar vi under november och december initiativ till åtta rundabordssamtal mellan företrädare för fack, näringsliv, politik och akademi. På krafttag.nu kan du se när vi är på din ort!

Korta reflektioner
Jag blir mörkrädd när jag läser det här; jag trodde att så här dåliga annonser var illegala. Den som läser vidare under rubriken ”En energipolitik för tillväxt och jobb” har antingen väldigt mycket tid eller ingenting bättre för sig. Resten av oss är redan på sportsidorna eller bland serierna. Men vad missar vi? Någonting spännande? Nepp. För den här texten saknar nerv och driv. Och den saknar någonting som ens påminner om ett personligt tilltal. Den pratar på i allmänna termer och rör sig på ett plan långt ovanför våra huvuden. Den är inte konkret. Den är von oben. Den är inte kommunikation. Och när jag har läst klart stirrar jag ut i luften och undrar: Varför skulle jag läsa det här? Vad har det här med mig att göra? Vad vill de att jag ska göra? Men inga svar kommer susande. Och då har jag inte ens kommenterat själva sakfrågan.

För övrigt är den här annonsen den verkliga versionen av parodin i WWF:s klimatkampanj. Se filmen här:



Favoritfloskeln: "Vi bör genast se till att alla får upp denna fråga på sin agenda."

Nu vet du vad jag tycker. Vad tycker du?



19 svar till “Äntligen! Alla får upp energifrågan på sin agenda”

  1. Daniel skriver:

    Trökvärlden ringde och ville ha tillbaka sina sömnpiller…

  2. Florida skriver:

    Det där är ingen happy socks bäste herr Åkerberg. Men den var också fin, fast lite tråkig.

  3. Mattias skriver:

    Florida: Nä, alla sockar/sockor/strumpor i lådan är ju inte Happy Socks. Ännu. Just den där är Evelinas fina brunvita strumpa. Tråkig? Nä.

    Skapligt av-ämnet, förresten. Vad tycker du om annonsen? Happy ad?

  4. Janne skriver:

    Vilket sug jag känner efter de stundande rundabordssamtalen. Kudde, någon?

  5. Nina skriver:

    Nu var det ju happy copywritern som kommenterade sockan och jag orkar inte ens läsa. Förlåt. Men allt var bara så tungt och mastigt.

    Återkommer om jag får ork i eftermiddag.

  6. Niklas skriver:

    Alltså, jag kan gilla meningslekar med adjektiv…OM de tillför något. Men den här: "knivskarp internationell konkurrens"…vad betyder det EGENTLIGEN?

  7. Desiré skriver:

    Jag kommer inte ens ihåg vad jag läste.

  8. ANDY skriver:

    MIn fråga är om det är en skolad copywriter som skrivit texten. För när jag försökte läsa annonsen började det klia i mitt skelett, och det är inte ett bra tecken.

  9. Fredric skriver:

    ZZZZZZZZZ … öh … ZZZZZZZ

    drömmer om kommunikation

  10. Janne skriver:

    Håller med Andy. Det här känns som ett typexempel av bästa-texten-skriver-vi-själva-kunden.

  11. Hasse Carlsson skriver:

    I mina öron låter det som om dom kopierat den där prästen i barnfilmen; Sunes "nånting"

    "Bla bla bla …"

  12. Mattias skriver:

    Nina: Nu menade jag "ad" som i advert(isement), inte som i art director. Kom igen, du är copywriter, du orkar nog läsa de här 208 orden (som tillsammans ger lix-värdet 50 – rätt högt). Sedan vill jag ha din åsikt.

    Niklas: Ja, vi är många som undrar. Jag har kontaktat Svenskt Näringsliv och bett dem förklara varför annonsen ser ut som den gör. Väntar med spänning…

    Andy och Janne: Jag delar er känsla, kanske är detta ett inhouse-jobb. Det återstår att se.

    Hasse Carlsson: Haha. Bla bla bla. Om du vill se scenen från Sunes jul finns det fem minuter in på http://www.youtube.com/watch?v=mDO6lv1xe6o

  13. David skriver:

    Sitter och spontansurfar fram olika kampanjer som Spola kröken, Rör inte min kompis! osv. Men nu behöver jag er hjälp. Vilka kampanjer (samhällskampanjer?) är era favoriter? Och finns det fler än de jag räknade upp ovan?

    Tacksam för all hjälp.

    Mvh

    80-talist som inte varit med om så många Spola kröken kampanjer. Hittills.

  14. Mikael Carlsson skriver:

    Igår var annonsen med i DN, men den var så pixlig att den inte gick att läsa. Frågan är om det var nån förlust.

    Men den MÅSTE väl vara ett inhousejobb? Ingen byrå kan väl producera nåt sånt här?

    "Öh gubbar jag vet vad vi gör! Vi gör en annons som ser ut som ett papper upptejpat på en lila vägg! Och så rubriken "En energipolitik för tillväxt och jobb" och sen skriver vi en görlång copy på det!"

  15. Mikael Carlsson skriver:

    Förresten så funderade jag igår på om det var DN:s eller annonsörens fel att annonsen var så pixlig. Alla andra bilder på det pappersarket (och i hela tidningen för den delen) var i sin ordning.

    Nån som vet? Har era annonser blivit pixliga nån gång? Och vems fel är det när det händer? Får annonsören pengarna tillbaka?

  16. Janne skriver:

    Mikael:

    Annonsören brukar oftast få någon form av kompensation. Det vanligaste är att annonsen levereras som en tryckbar pdf till tidningen. Om annonsen blir pixlig så kan det antingen bero på att byrån gjort sin pdf i för låg upplösning, eller så har tidningen missat att länka upp annonsen när de producerat sitt tryckoriginal.

  17. Nina skriver:

    Ok Mr. Åkerberg. Nu har jag läst, läst och läst. Men jag har inte den blekaste aning om vad jag har läst.

    Kan vara den tråkigaste texten ever.

    Nu har du min åsikt.

  18. Alex skriver:

    Hej!

    Jag läser ofta din blogg och jag har en fråga. Du behöver inte svara om du inte känner för det, du kan hänvisa mig till någon annan också!

    Jag läser media- och kommunikationsvetenskap på universitet nu för en slags grund. Vill sedan gärna läsa detta (eller något liknande):

    informationochPR” rel=”nofollow”>http://www.berghs.se/27/sv/StrategiskinformationochPR

    Men jag är väldigt intresserad av att läsa utomlands, helst i USA. Har sett Berghs Bachelorutbildningar, men är ute efter något annat.

    Men jag är lite osäker på vad man ska söka efter. Vad tror du att ovanstående utbildning (eller liknande) kan heta i USA? Är det mass communications med inriktning på.. ja vadå?

    Om du har tips på bra skolor i USA, Australien eller något annat land så tas det tacksamt emot också!

    Man vill ju inte plugga utomlands bara för sakens skull, vore ju bra om det gav ett jobb när man kommer hem sen också.

    Tack på förhand!

    MVH

    Alexander

  19. Mats skriver:

    Ja, den texten är stendöd. Hela annonsen som sådan är enormt gammalmodig. Man undrar vad Svenskt Näringsliv tror de ska få ut av den (detsamma kan man fråga sig när det gäller förra årets sago-annonser).

    Jag tror inte det är kunden som skrivit texten. Jag tror det är en copy som är 70+. Den teorin bygger jag på att jag på mitt första jobb blev tvingad att jobba en del med en copypensionär som skrev på exakt det här sättet.

    Det var inte bättre förr.

Kommentera