Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Goss hjälper hemlösa få en adress

Göteborgs Räddningsmission hjälper hemlösa, missbrukare och andra utsatta till ett värdigt liv. Deras arbete blir möjligt genom gåvor från sådana som dig och mig (och också genom kollekter, fonder och stiftelser). Under ett år handlar det om cirka 8 miljoner kronor. För bara i Göteborg finns närmare 1500 hemlösa människor. Reklambyrån Goss har under flera år och med stor framgång (både insamlingsmässigt och reklamtävlingsmässigt) skapat kampanjer för Göteborgs Räddningsmission. Här är en av annonserna.

Copyn
Rubrik: Nu har Göteborgs hemlösa fått ett telefonnummer.
Ring så kan de få en adress också.
Ring 0900-109 99 90 så går 100 kronor till ett mål mat, en säng för natten eller lite hjälp att sortera tankarna. Pengar som kan göra en dålig dag lite bättre och som på lite sikt kan hjälpa någon tillbaka till ett drägligt liv.

Korta reflektioner
Det är enkelt att göra det svårt. Det är lockande att krångla till det. Det har Goss lyckats undvika här. Istället har man tagit den rakaste vägen fram. Pang-på bara. Det finns en smartness inbyggd här som känns sympatisk. Det finns en insikt. Och man lyckas förmedla känslan av att det inte är så värst svårt att göra lite skillnad för den som har det värre. Jag lyfter på luren.

Vad känner du?



13 svar till “Goss hjälper hemlösa få en adress”

  1. myran skriver:

    Jag ringer – och ler!

  2. Anjo skriver:

    Instämmer. Effektiv och träffsäker annons. Jag lyfter luren ikväll…

  3. Fredric skriver:

    Jag gillar pang-på. Och telefonnummer som hjälplina är det starkaste sättet att få folk att lätta på plånboken. Och sms. Problemet är att operatörerna ofta tar hutlöst betalt även om reklamen syftar till en god sak.

  4. Tess skriver:

    Klockrent. Det här är en av mina favoriter.

  5. Kontaktmannen skriver:

    Ett utmärkt hantverk. Brödet är i princip överflödigt.

  6. Mats skriver:

    Dunderbra copy. Men jag fick titta två gånger för att se telefonnumret…näää det var petigt, flåt.

  7. Anonym skriver:

    Inget fel på annonsen. Men jag ställer mig själv frågan; varför är 90% av alla svenska printar ren copy, i synnerhet göteborgsbyråerna?

  8. javisst skriver:

    inget fel på annonsen, men jag undrar; varför är 95% av alla svenska printar (i synnerhet från göteborgsbyråerns) rena copy-annonser. aldrig visuella lösningar?

  9. Anjo skriver:

    javisst >> 95%? Tar du inte i lite nu? Å andra sidan kanske det beror på att skribenterna i Göteborg är så jävla bra :-)

  10. MJaukobsson. skriver:

    Bra annons.

    Ödmjukast, m.

  11. Florida skriver:

    Tror Anjo har en poäng. Som vanligt.

    Och Goss, alla tummar upp för er.

  12. Hasse Carlsson skriver:

    Lyfter på hatten och luren.

  13. Göran skriver:

    Jag lyfter hatten för att även Räddningsmissionen syns på ett humoristiskt men träffande sätt.

Kommentera