Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Häng med rätt in i schlagerorkanen!

De senaste veckorna har jag virvlat omkring i en schlagerorkan. Varje ord har vibrerat, varje mening har fått en tonartshöjning. Jag har flygit högt över havet, sett stormen riva ett hav och råkat köra på en fågel ute på Lidingö (och begrava den). För nu rullar Diggiloo – sommarens stora musik- och humorshow – igång igen, och vi har krattat gången fram till biljettsläppet den 25 november. Det hela är ett ljuvligt avbrott i arbetsschemat, och det är ett kul uppdrag att skriva för en show som sommar efter sommar sprider sprudlande schlagerglädje till ofantligt många människor runtom i landet.

Detta har vi gjort
En toppad arbetsgrupp* hos oss på Valentin & Byhr har kommit på idé och manér, och skapat webbplats, annonser och en glassig broschyr inför sommarens turné. Webbplatsen hittar du på www.diggiloo.com. Annonserna hittar du snart i en tidning nära dig. Och broschyren får du hem i brevlådan om du är en riktigt inbiten Diggiloo-besökare. Men här och nu (och bara för att du är min kompis) får du läsa ett par smakprov.

Copyn
Sommarens musik har klingat ut och vardagen har återvänt som bara vardagen kan. Det är kallare nu. Och mörkret kommer tidigare om kvällen. Men kan du höra? Långt där framme, lyssna noga, stämmer någon upp i sång, ett intro går igång och den tusenhövdade publiken klappar takten. Är du där? Visst katten är du där igen. Dröj dig kvar. Blunda. Känn doften utav sommargräs, känn kvällens ljumma vind. Öppna dina ögon igen, och möt sommarens stjärnor på nästa sida.

För varje år har Diggiloo tagit ännu ett steg uppåt. Och just när du trodde att det knappast kunde bli bättre: här är Diggiloo-artisterna 2009! Vi räknar till en… två… tre… fyra… fem… sex… nya filmisar du inte vill byta bort. Och även i sommar öser vi på med välkända underhållare som Lasse Holm, Linda Bengtzing och Thomas Petersson. Vi är omåttligt stolta över att kunna presentera: (hör du trumvirveln?)



Diggiloo vill få dig att må bra. Sådär bra som när man har sett en riktigt bra film. Man vill aldrig att den ska ta slut, och man lever på den upplevelsen hela året. Diggiloo 2009 är – mer än någonsin – feelgood-kvällen för hela familjen. Med fart och fläkt, med dans och humor, och med schlagers och rock ’n’ roll. Inte en död sekund – bara en helkväll att leva väldigt länge på.

Vad tycker du? Klockrent eller superfalskt?

* Alexander Kristoffersson, Frida Berglund, Johan Börjesson, Henrik Jademyr, Tobias Hellström, Magnus Tengby, Rob Vanstone och Shohreh Zare. Och jag.



20 svar till “Häng med rätt in i schlagerorkanen!”

  1. Fredrik R skriver:

    Klockrent. Den här texten hade så lätt kunnat bli en orgie i klyschor, men du undviker det nästan helt och hållet. Det enda jag hade velat stryka är "fart och fläkt".

    Någon som vill gå på Diggiloo med mig? 😉

  2. Olle skriver:

    Text: Bra.Opretentiös.

    Kampanj:Trist bulk.

  3. Typen skriver:

    Känn doften utav sommargräs…

    Hade det inte räckt med av?

  4. Mattias skriver:

    Fredrik R: Du kan gå med oss.

    Typen: Jag tyckte av "utav" gav en mer poetisk och skön känsla, som passade in i "drömmen".

  5. Jonas skriver:

    känns som du kopplar texten mycket till allsång på skansen. schlager är väl i vanliga fall inte så otroligt stort under just sommaren.

    att vara poetisk är fin, men det känns som reklamig poesi. man kanske skulle haft en stand-in-poet.

    1 delen tycker jag är sådär, 2:a och 3:e är bättre. sammanlagt bra jobbat!

    dock är hemsidan kass, musik som startar utan att jag vill, kan inte minska eller höja text. många schlagerälskare har nog läsglasögon. fast denna bloggen är om copy :)

  6. Jonas skriver:

    haha, jag som har noll koll, ingen schlagerfantast och tittar aldrig på tv. trodde diggiloo bara var ett tv-program.

    tyckte väl det var konstigt att det var en scen där bakom på hemsidan..

  7. Mattias skriver:

    Jonas: Jag begriper tyvärr väldigt lite av dina synpunkter. Vad är kopplingen till Allsången? Är schlager inte stort på sommaren? Vad är reklamig poesi? Och en stand-in-poet? Blir hemsidan verkligen kass för att det spelas musik och texten inte går att öka och minska i grad?

    Olle: Vad menar du när du pratar om bulkreklam? På vilket sätt är detta bulkreklam?

  8. Olle skriver:

    Kampanjen sticker inte ut. Det är ren information + fina färger.

    Texten: Bra.

  9. Hasse Bessic skriver:

    Håller med om att detta knappast kan kallas kampanj – snarare förpackad information.

    Mattias: hade du ngt svar på utav/av?

  10. Jonas skriver:

    Mattias: Kopplingen till allsång på Skansen är för mig som inte ens tittar på programmet uppenbar. Du talar om sommaren, tusenhövdad publik, alla klappar takten. Tillsammans med den musik Diggiloo står för så är väl det en väldigt logisk koppling :)

    Och schlager har väl inte sin storhetsperiod just under sommaren, utan under tiden melodifestivalen tar plats. till april typ.

    Reklamig poesi? Vet inte, det kändes passande. När man försöker förmedla en känsla på ett lite poetiskt vis, som att solen inte skiner utan att man säger att skyns gyllene guld dränker oss med sin närvaro (sjukt dåligt exempelt jag vet).

    och ja, hemsidor där musik spelas är hemskt, ponera att du klickar upp 5 sidor, och alla spelar musik. som tur är kan man stänga av den lätt på vissa, andra inte..

    och ja, den blir kass, om man ser på användbarheten.

    så, hoppas jag förklarat mig :) tack för en bra blogg också, det är skitkul att se era/dina grejer!

  11. Jonas skriver:

    jobbigt att man inte kan redigera sin kommentar. hemsidor där musik spelas automatiskt är hemskt. när det blir påtvingat.

    meningen "och ja,.." syftar på teckenstorleken..

  12. Mattias skriver:

    Olle och Hasse: Faktum är att jag inte har omtalat detta som en "kampanj". Jag kan ändå inte hålla med om att detta skulle vara bulkreklam (vad som nu egentligen ligger i det något hafsiga uttrycket). Inte om definitionen är "förpackad information". För oss i arbetsgruppen har det handlat om att skapa en skön känsla runt sommarens stundande turné. Självklart blir det en mix av hjärta och hjärna. För fakta finns väl i alla "kampanjer"? Vad menar ni fattas/skulle kunna ha gjorts annorlunda? Och till alla andra: vad betyder bulkreklam för er? Det vore skönt att räta ut frågetecket kring uttrycket.

    Hasse: Jag tyckte att "utav" gav en mer poetisk och skön känsla, som passade in i "drömmen"."

    Jonas: Jo, kanske är schlager som hetast februari till maj, men allt annat än sval på sommarens folkparksturnéer.

    Musiken på hemsidan är givetvis till för att skapa känslan att du kliver in i Diggiloo-världen. Jag antar att det är en smaksak.

  13. Hasse Bessic skriver:

    bulkreklam var inte mitt ord, men jag antar att det betyder sånt som är gjort med vänsterhanden… typ "här är texten, här är bilden – gör något fint"

  14. Mattias skriver:

    Hasse Bessic: Intressant. Tror du på allvar att det här är gjort med vänsterhanden och att vi har "förpackat information"?

  15. Nina skriver:

    Jag kom helt av mig när det gäller Diggiloo och fastnade på "utav". Håller med dig Mattias. Det blir vackrare med just det ordet än "av". Men det var inte det inlägget handlade om egentligen, så jag borde vara tyst. Men det är jag sällan. Ytterligare en onödig kommentar från mig. Varsegod.

  16. Hasse Bessic skriver:

    Som sagt – bulkreklam var inte mitt ord. Det syns att ni har lagt ner mycket tid och gjort det snyggt och prydligt. Dock är det fortfarande "förpackad information", dvs ni informerar om Diggiloo med hjälp av text och bilder…

  17. Per T skriver:

    Jag tycker verkligen att du lyckats bra med copyn denna gång. Varje gång du närmar dig gränsen till det kletiga och dåliga, lyckas du balansera och vända. Du inleder i en pigg ton. I många fall (generellt, inte just du) byts den ganska snabbt till en torr och redovisande, men du lyckas behålla tonen rätt igenom – bra!

  18. betty skriver:

    känns som något man slänger ihop på fem minuter. efter några år i gemet. men cred för att du vill så mycket. tyvärr faller hela grejen på att det saknas en kreativ idé. varning också för att försöka härma poesi. låt posein uppstå i mottagarens känslovärld, tycker jag. den här texten hamnar nog på fel sida om pinsam-gränsen för vissa läsare. men det märks ju att du kan skriva. lägg krutet på en bra idé, så kommer det bli stordåd till slut. och hey – glöm inte att en duktig copy alltid, alltid är ödmjuk inför synpunkter. att försöka övertala sina läsare om att man gjort bra kommunikation är inte rätt väg till att utvecklas. tack för (och förlåt för) ordet.

  19. Mattias skriver:

    Per T: Tack.

    betty: Tack för att du delar med dig av dina tankar och åsikter. Låt oss börja från slutet: du har rätt om ödmjukheten. Jag försöker alltid förklara varför texterna ser ut som de gör, utan att "övertala". Ibland blir synpunkter dock ordentligt ofokuserade och svävande, som diskussionen om "bulkreklam" här. Där visar jag tydligt att jag inte håller med.

    För det känns ju trist när du antyder att jag gjort det här på fem minuter, borde hålla mig borta från den poetiska tonen och dessutom trampar över pinsam-gränsen. Jag tar med mig dina synpunkter. Och din kritik om den kreativa idén.

Kommentera