Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är ljusen bland reklambyrånamnen



Hey, it’s Enrico Pallazzo och Konovalenko. Tack för att ni finns.

The right name is an advertisement in itself.”
– Claude C. Hopkins

En reklambyrå måste ha ett namn, måste heta någonting. Och namnet är viktigt; det formar byråns personlighet. Det skvallrar om vilka vi är, hur vi är och vad vi vill vara. En titt på svenska reklambyråer kan göra vem som helst mörkrädd. Inte få ger med sina efternamnskombinationer sken av att vara advokatbyråer med skjortan knäppt ändå upp i halsen. Andra är mer avslappande, och har sett till att hitta ett namn som är tänkt att dofta kreativitet. Bara några få har lyckats (jag kommer till det). Annars hittar de flesta svenska reklambyråer hem i någon av dessa fack:

Advokatbyråerna
Säg hej till: Ehrenstråhle & co, Forsman & Bodenfors, Åkestam.holst, Adamsson Appelfeldt Advertising, Fältman & Malmén, Valentin&Byhr, Sandberg Trygg, Jerlov, Storåkers McCann och WatersWidgren/TBWA, Oesterreich.
Alla över en kam: Hit letar sig sex av tio svenska reklambyråer (mellan tummen och pekfingret). Att de är många innebär dock inte att det är begåvat att välja ditt-namn-och-mitt-metoden. I någon slags kreativ namnprocess är den standard- 1A-lösningen. Det ligger nära till hands att tro att lättja och självupptagenhet har fått styra valet. Resultatet blir föga spännande.

Nätverksbyråerna
Säg hej till: ANR. BBDO, DDB Stockholm, Granath Euro RSCG Sweden, Leo Burnett, Jung von Matt, Trigger Momentum, Ogilvy Group Sweden, Storåkers McCann.
Alla över en kam: De här byråerna är lätta att räkna och lätta att känna igen; de kånkar – mer eller mindre dolt – runt på ett gäng kreativa höjdarnamn från den anglosaxiska världen. De surfar på kultvågen som dessa män skapat, och har själva ingen möjlighet att påverka namnet. Kreativt bakbunda, men med imponerande muskler.

Substantivbyråerna
Säg hej till: Syre, Volt, Pool, Respekt, Vinter, Sanning, Spenat.
Alla över en kam: Här är byråerna som haft visheten att strunta i sina efternamn, och istället gett sig ut på jakt efter ett lagom flummigt slash pretentiöst substantiv. Det blir sällan särskilt lyckat. Istället blir det lätt en kombo mellan jazzhänder och seriösa minen. Väldigt, väldigt, väldigt mycket reklambyrå med andra ord.

Resebyråerna
Säg hej till: Miami, Mecka, Milano, Minnesota, Pluto.
Alla över en kam: Här är folket som vill sätta byrån på kartan. Var är tydligt, varför mer diffust. Handlar det om en längtan bort – till en annan reklamvärld? Eller ett försök att verka världsvanare än de faktiskt är? Själv sörjer jag att Inte Rio nyligen bytte till mer stompiga Holy Diver. Inte Rio var ett fint namn.

Förkortningsbyråerna
Säg hej till: AOU, ZCO, CCJ, ID16, LOG, P&P, RBK, WJOS, XXL, WBL, WDO.
Alla över en kam: Här blir det riktigt mörkt. Inte kul, inte konkret, inte kreativt. För de här förkortningarna skulle lika gärna kunna vara programmeringsspråk, könssjukdomar eller innedroger. Hur tänker ni där?

De som har lyckats
Men det finns ljus. En och annan reklambyrå har vaskat fram ett namn som det glimmar om. Om du frågar mig vilka kommer jag att svara: The Fan Club, Sturm und Drang, Hey, it’s Enrico Pallazzo, Farfar, Le Bureau och Konovalenko. Ni har alla någonting som gör mig nyfiken och lycklig. Bra att ni finns och vågade. Fler både borde följa i era spår.

Här kommer men:et
Jag begriper lika bra som du att reklambyrånamnet inte allt. Det handlar choklart om människorna, jobben, priserna, kaffet, hemsidan och hela den biten också. Men namnet är första intrycket. Och du är – i andras ögon – som du heter. Därför är det inte oviktigt.

Nu du: Vilka reklambyrånamn lyser det om?

***

Läs också
Copycopy: Stoppa plågsamma namnförsök
Hey, it’s Enrico Pallazzo: Namnskryt



29 svar till “Här är ljusen bland reklambyrånamnen”

  1. MJ skriver:

    En parameter är iofs alltid att byrånamnet inte får vara bättre än produkten (irriterande ofta icke existerande när namnet glimmar för starkt).

    Mitt favoritbyrånamn, tillika favoritbyrå (Droga5 undantagen) är kanadensiska Taxi.

  2. Bisonfredrik skriver:

    Good Old är ett bra namn. (funkar dessutom bra som prefix till andra grejer – good old blog, good old kontor etc)

    http://www.goodold.se

  3. Mattias skriver:

    MJ: Du menar att namnet inte får vara för bra om reklamen de skapar är skit? Jag håller med dig.

    Tack för tipset om Taxi. Alla borde kolla in http://www.taxi-nyc.com

  4. Anjo skriver:

    Strawberry Frog

  5. Ulrika Good skriver:

    På åttiotalet fanns det en hel drös byråer i Göteborg (som man aldrig kunde skilja från varandra) som hette namn som började på Ad-.

    Och så har vi familjerelationsbyråerna: Mother, Daddy och Farfar.

  6. Kontaktmannen skriver:

    Jag är besviken. Du glömde resebyråerna. De fantasilösa stackarna som var tvungna att döpa sig efter ett land eller ort. En lika stor som sorglig genre.

  7. Fredrik R skriver:

    Ska man vara petig är "vacker" ett adjektiv.

    Och världens bästa byrånamn hittar ni här: http://www.danslaprairie.fr

  8. Mattias skriver:

    Bisonfredik: Good old – bra förslag. Jag var lite trångsynt, och glömde webbyråerna. Där finns faktiskt de mest fantasifulla namnen.

    Ulrika Good: Varför heter ni Goss?

    Anjo: Och i Sverige?

    Kontaktmannen: Var inte besviken. Jag fixar in resebyråerna! Strax.

    Fredrik R: Dina ögon missar inget, haha. Jag tar bort Vacker. Tack för tipset om Lilla byrån på prärien – fantastiskt!

  9. Stefan skriver:

    Jag kan hålla med. Men har man både ett namn som snabbt förklarar byråns kreativitet, känsla etc som fixID (lite inspiration av det gamla Svenssonuttrycket "fixidé") eller fix (skapa) ID (Identitet) som det var tänkt från början, så kan inget gå fel :-)

    Måste ju göra lite reklam.

  10. PoolJenny skriver:

    Great Works är ett namn jag gillar starkt, John Doe World Wide är jag däremot väldigt skeptiskt till. Frågan är om det finns flera flicknamnsbyråer… just nu kommer jag bara på Clara, Ruth och Ester…

  11. Mike skriver:

    Creative Republic är en byrå med ett slönt namn. Man får hoppas att de håller vad de lovar. M

  12. Anjo skriver:

    Öh, hade jag läst lite noggrannare, så hade jag förstås hajat att det var svenska.

    Vargen är ett namn som fick mig att fundera lite, liksom Food & Friends. Frank & Earnest är ju roligare än gamla namnet Preera.

    Finns det inte också en byrå i Göteborg som heter Hate? Ett något udda namnval…

    PoolJenny >> Jag jobbar (ett kort tag till) på en flicknamnsbyrå, Norma.

  13. Ulrika Good skriver:

    GOSS började som en advokatbyrå (Good, Skarland, Schultz) som sedan blev en en förkortningsbyrå som blev en hittepånamnsbyrå.

  14. Mattias skriver:

    Ulrika Good: Ett steg i rätt riktning, tycker jag. Från advokatbyrå till mer sympatiska Goss.

  15. Mats skriver:

    För en del år sedan fanns ju reklambyrån "Och" (eller finns de kvar? Vet någon?). Att använda svenska språkets vanligaste ord som byrånamn tycker jag är rätt klyftigt.

    Annars är väl "Anyone for tennis?" ganska fantasifullt.

  16. Mattias skriver:

    Mats: Om jag är korrekt underrättad var OCH en av utbrytarbyråerna från Arbmans. Det skulle förvåna mig mer än mycket om den finns kvar. I dagens lite mer ironiska samhälle tror jag dock att namnet hade uppfattats som ganska slött och ointresserat.

    Jag tror att du menar Tennis, anyone? Bra namn? Ja. Fredrik Ganslandt därifrån ligger bakom Hey, it's Enrico Pallazzo.

  17. Bob Dobalina skriver:

    Kommer att tänka på den gamla byrån Efternamn & Efternamn.

  18. L80 skriver:

    Byrån "Hallå" har valt ett bra namn tycker jag. Framförallt låter det så kul när man ringer till dom – och dom svarar.

  19. Berg skriver:

    Snyggt. Fast jag har för mig att Osterreich också är en efternamnsbyrå, även om namnet luras lite.

    Förövrigt, ni som inte läser ett liv i exil: Kolla in http://www.charlies.co.nz, guld rakt igenom. Titta runt och Inspireras.

  20. Mattias skriver:

    Berg: Ja, Oesterreich har blivit advokatbyrå. Pluto är säkert också mer tänkt som antropomorf hund än planet.

  21. Mats skriver:

    Tennis, anyone? var det ja…my bad.

    Nej, OCH verkar inte finnas längre (det finns dock ett företag som heter OCH IT AB).

  22. Hasse skriver:

    Städerna?

    Borås Reklambyrå.

  23. Olle Nordell skriver:

    Det bästa byrånamnet har gått i graven: Cole, Russel & Pryce.

    Själv har man fått det här helt oironiska namnet i knät: Allansson Nilsson Rififi Batten Barton Durstine Osbourne. Vi funderar på att lägga till några namn.

  24. Mattias skriver:

    Hasse: Städerna, ja. Snark. Höjden av kreativitet och unicitet. Inte. Säg hej till: Byrån i Tranås, IK Stockholm, Västerås Reklambyrå, Stockholm Södra.

    Olle Nordell: Vad är historien bakom Cole, Russel & Pryce? Ironiskt eller finns personerna på riktigt?

    Och ja, ni har en skön radda namn. Inte undra på att ni vill förkorta.

  25. Nina skriver:

    Tycker Svensson är roligt.

    Men namnet framför alla är förstås the girls of Florida.

    Ingen byrå än, men det kanske kommer.

    Om hundra år.

  26. Karin skriver:

    Min kollega har en byrå som han driver sidan om. Namnet Lovechild passar bra. I dubbel bemärkelse.

    Annars jobbar vi på Relevans. Lite torrt men det är även läkemedelsbranschen vi jobbar mot.

    Heart är en av våra konkurrenter. De har lyckats bättre.

  27. S skriver:

    Smartaste namnet för en copybyrå: words (där de tre mittersta bokstäverna är understrykna).

    Ett annat byrånamn som är läskigt bra är Frankenstein…

  28. CP skriver:

    Oddville tycker vi om som byrånamn.

  29. Pat skriver:

    Namnet Frank & Earnest tog jag från sluscenen i A Long Kiss Goodnight (1996) där Samuel L Jackson i rollen som den rättshavererade detektiven Mitch Hennesey fick ur sig " I'm always frank and earnest with women. Uh, in New York I'm Frank, and Chicago I'm Earnest". Tyckte redan då att det var ett riktigt bra byrånamn. Jag klev av Frank & Earnest 08 och startade Ballwall Advertising Agency för att agera bollplank år kunderna, men jag blev mest förtjust i förkortningen BAA som kändes lite flygbolag. Men det blev lite för mycket gliringar och fokus på just Ball. Till syvende och sist handlar det om vad man fyller det med. "Kan man heta Acne kan man heta vad fan som helst" som en kund uttryckte det.

Kommentera