Här är ljusen bland reklambyrånamnen



Hey, it’s Enrico Pallazzo och Konovalenko. Tack för att ni finns.

The right name is an advertisement in itself.”
– Claude C. Hopkins

En reklambyrå måste ha ett namn, måste heta någonting. Och namnet är viktigt; det formar byråns personlighet. Det skvallrar om vilka vi är, hur vi är och vad vi vill vara. En titt på svenska reklambyråer kan göra vem som helst mörkrädd. Inte få ger med sina efternamnskombinationer sken av att vara advokatbyråer med skjortan knäppt ändå upp i halsen. Andra är mer avslappande, och har sett till att hitta ett namn som är tänkt att dofta kreativitet. Bara några få har lyckats (jag kommer till det). Annars hittar de flesta svenska reklambyråer hem i någon av dessa fack:

Advokatbyråerna
Säg hej till: Ehrenstråhle & co, Forsman & Bodenfors, Åkestam.holst, Adamsson Appelfeldt Advertising, Fältman & Malmén, Valentin&Byhr, Sandberg Trygg, Jerlov, Storåkers McCann och WatersWidgren/TBWA, Oesterreich.
Alla över en kam: Hit letar sig sex av tio svenska reklambyråer (mellan tummen och pekfingret). Att de är många innebär dock inte att det är begåvat att välja ditt-namn-och-mitt-metoden. I någon slags kreativ namnprocess är den standard- 1A-lösningen. Det ligger nära till hands att tro att lättja och självupptagenhet har fått styra valet. Resultatet blir föga spännande.

Nätverksbyråerna
Säg hej till: ANR. BBDO, DDB Stockholm, Granath Euro RSCG Sweden, Leo Burnett, Jung von Matt, Trigger Momentum, Ogilvy Group Sweden, Storåkers McCann.
Alla över en kam: De här byråerna är lätta att räkna och lätta att känna igen; de kånkar – mer eller mindre dolt – runt på ett gäng kreativa höjdarnamn från den anglosaxiska världen. De surfar på kultvågen som dessa män skapat, och har själva ingen möjlighet att påverka namnet. Kreativt bakbunda, men med imponerande muskler.

Substantivbyråerna
Säg hej till: Syre, Volt, Pool, Respekt, Vinter, Sanning, Spenat.
Alla över en kam: Här är byråerna som haft visheten att strunta i sina efternamn, och istället gett sig ut på jakt efter ett lagom flummigt slash pretentiöst substantiv. Det blir sällan särskilt lyckat. Istället blir det lätt en kombo mellan jazzhänder och seriösa minen. Väldigt, väldigt, väldigt mycket reklambyrå med andra ord.

Resebyråerna
Säg hej till: Miami, Mecka, Milano, Minnesota, Pluto.
Alla över en kam: Här är folket som vill sätta byrån på kartan. Var är tydligt, varför mer diffust. Handlar det om en längtan bort – till en annan reklamvärld? Eller ett försök att verka världsvanare än de faktiskt är? Själv sörjer jag att Inte Rio nyligen bytte till mer stompiga Holy Diver. Inte Rio var ett fint namn.

Förkortningsbyråerna
Säg hej till: AOU, ZCO, CCJ, ID16, LOG, P&P, RBK, WJOS, XXL, WBL, WDO.
Alla över en kam: Här blir det riktigt mörkt. Inte kul, inte konkret, inte kreativt. För de här förkortningarna skulle lika gärna kunna vara programmeringsspråk, könssjukdomar eller innedroger. Hur tänker ni där?

De som har lyckats
Men det finns ljus. En och annan reklambyrå har vaskat fram ett namn som det glimmar om. Om du frågar mig vilka kommer jag att svara: The Fan Club, Sturm und Drang, Hey, it’s Enrico Pallazzo, Farfar, Le Bureau och Konovalenko. Ni har alla någonting som gör mig nyfiken och lycklig. Bra att ni finns och vågade. Fler både borde följa i era spår.

Här kommer men:et
Jag begriper lika bra som du att reklambyrånamnet inte allt. Det handlar choklart om människorna, jobben, priserna, kaffet, hemsidan och hela den biten också. Men namnet är första intrycket. Och du är – i andras ögon – som du heter. Därför är det inte oviktigt.

Nu du: Vilka reklambyrånamn lyser det om?

***

Läs också
Copycopy: Stoppa plågsamma namnförsök
Hey, it’s Enrico Pallazzo: Namnskryt