Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Mer bräk än "du" i nya Tele2-kampanjen

Tele2 är på lågprisoffensiven igen. Efter att ha dumpat Small Bill och Big Bill presenterar man nu det svarta fåret Frank. Igår, idag och imorgon håller han presskonferens på tele2.se, och har hittills erbjudit oss kunder låga priser på mobiltelefoni och bredband*. Kampanjen – signerad Forsman & Bodenfors – rullar ut med annonser, tv-reklam, webb och viralfilmer (ett, två och tre). Payoffen? Born to be cheap. Ska vi läsa annonsen nu?

Copyn
Rubriken: Born to be cheap.
Det är inte var dag man får chansen att slå sig för bröstet. Det anses ju dessutom vara opassande. Men vi är inte som alla andra. Det har vi aldrig varit. 1993 startade Jan Stenbeck Tele2. Ett bolag med rötterna bland helt vanliga människor med helt vanliga inkomster och helt vanliga jobb. Det var på den tiden då det kostade skjortan att ringa utomlands och man behövde en plånbok tjock som en finansvalp för att kunna köpa mobiltelefon. Det hade sin enkla förklaring i att det inte fanns någon konkurrens. Överhuvudtaget.

Uppdraget var glasklart: Utmana det svenska tele-monopolet och pressa priserna till anständiga nivåer. Bland det första vi gjorde var att sänka kostnaderna för samtal till utlandet med 95%. Jo, du läste rätt. 95%. Och det är bara ett exempel på vilka hiskeliga överpriser kära gamla Televerket höll sig med på den tiden.

Nästa steg var att subventionera mobiltelefoner så att de kunde bli var mans egendom. Vi sålde dem för en krona. Idioti, tyckte konkurrenterna. Vi tyckte det var ganska smart. Om ingen hade råd att köpa mobiler, skulle vi ju aldrig kunna tjäna pengar på samtal.

På den vägen har det varit. Femton år efter Stenbecks intåg på telekomscenen har vi lanserat kontantkortet (långt före alla andra såklart), bonus när du blir uppringd, Comviq Kompis, Bredband, Mobilt bredband och Gud vet allt. Oavsett vad, har det alltid handlat om en och samma sak: Att pressa priserna och göra ny teknik tillgänglig för alla.

Nästa steg blir att göra precis som vi alltid gjort. Fast mycket snabbare. Och på nätet. Från och med nu kommer vår butik på tele2.se att vara den ultimata platsen för dig som vill hitta smarta abonnemang, billiga lurar eller bara få allmän koll på läget. Idag mellan kl 18 och 20 kör vi Happy Hour och du är förstås hjärtligt välkommen dit.

Nu har vi skrutit färdigt för den här gången. Men när du minst anar det gör vi något annat som inte passar sig. För sådana är vi.

Korta reflektioner
F&B och Tele2 har gjort det igen. Och då spelar det noll roll vad mer eller mindre bittra belackare inom reklambranschen tycker, tänker eller känner. Här har man hittat en karaktär som funkar fint som talesman för varumärket, fått till en ordvits som är relevant och dessutom skapa ett nyfiket surr kring lanseringskampanjen. Inte mycket att orda om där. Men annonsen? Nä och bä. Trist payoff-rubrik, trist form och en trist text som gång efter annan ursäktar sig för att den är skrytsam (och sedan fortsätter att vara det). Jag saknar du-tilltalet. Jag ogillar vi-vi-vi-bräkande. Jo, jo, klart det är uppfriskande med en telekom-aktör som utger sig för att vara underdog. Problemet är bara att Tele2 inte (längre) är någon underdog. Numera är man en av de stora elefanterna. Då är det smart att säga att man är ett får.

Vad tycker du?

* En lågoddsare är att Frank imorgon fredag berättar att Tele2 kommer att sälja iPhone.
Uppdaterat 2008-10-11: Jag fick fel. Inget iPhone-släpp i sikte.



9 svar till “Mer bräk än "du" i nya Tele2-kampanjen”

  1. Alex skriver:

    Jag tyckte framför allt att den extra touchen att de ställt ut små skyltar (liknande "varning: blött golv" eller vad det brukar stå) runt om i Stockholm är grymt!

    Såna saker får mig att heja till och jag gick direkt in på hemsidan via mobilen…

    Men som du säger, nej bu och bä för den. Den tanken skulle man kunna göra nåt betydligt bättre av.

    Men all and all, en kul kampanj!

  2. Alex skriver:

    Oj.. "den" är annonsen så klart :)

  3. Tess skriver:

    Underbara får, bra TV (har dock bara hunnit se den en gång). Ordleken faller tvärplatt i skrift, och jag håller med dig om brödet Mattias. Men är det inte så att får generellt är trevligare att titta på än att lyssna på..?

  4. MEJ skriver:

    Sluta nu. Du va mycket bättre när du gick i skolan. Tyst.

  5. Nina skriver:

    Men ärligt. Varning-för-får-skyltarna var bara helt värdelöst. Hade det inte vart för att jag är nörd skulle jag aldrig gå in på deras hemsida för att se vad dom vill.

    Nä fy sa fåret om fisken.

  6. Nina skriver:

    Och ja Mattias, brödet höll på att självantändas så torrt var det.

    Något sådant skulle Uffe aldrig göra. Det är jag säker på.

  7. Hasse Carlsson skriver:

    Vi, vi och vi.

    Historia, historia och åter historia.

    Var är erbjudandet som gör att jag vaknar med ett leende i morgon?

  8. L80 skriver:

    Senaste filmen som utspelade sig i kontorsmiljö, fick mig att tro att alla som jobbar på TELE2 är fårskallar. Är det meningen?

  9. Jacob skriver:

    alltså, hela den där fårgrejen och om det nu är en ordvits "cheap" / "sheep" – känns bara nattstånden nyårsrevy för mig… och att dom skulle vara ett "svart får" näh, tyvärr. bottennapp

Kommentera