Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ända från Lischöping för badsalt och en handduk – precis hur kul som helst


Det här en Ing-Britt från Lidköping. Hon är en dålig förlorare.

God fortsättning! Jag har firat julen hos flickvän och flickvänsfamiljen i Lidköping. Med d. LiDköping. Eller som de flesta säger här: Lischöping (jag brukar känna mig som en smalare variant av Bert Karlsson när jag säger det sådär på inhemska). Hursomhelst: Lidköping vid Vänern har 25 000 invånare, och är känt för sitt Rådhus, sitt Scotts och sitt Rörstrand. Och lite för Ing-Britt, som nyligen var med tv och hade chansen att vinna en kryssning hos Bosse Larsson. Men hon fick vända hem i besvikelse. För trots att hon hade åkt ändå från Lischöping fick hon bara badsalt och en handduk. Hur kul är det? Svaret: precis hur kul som helst. Under hela julen har vi skrattat åt hennes dåliga-förlorar-takter. Plötsligt fick någonting hela familjen – som likt alla andra spolar förbi reklamen i den inspelade långfilmen på tv:n – att bänka sig framför skärmen. För reklam. Repliker som ”Du ville stressa mig?” och ”Du bara ryckte upp luckan” har blivit till skämt att använda och variera i evigheters oändlighet.

Förlåt om jag är otydlig. Det handlar självfallet om den ena av årets två reklamfilmer för Riksgälden, där Bosse Larsson och Arne Hegerfors får varsin dålig förlorare på halsen. Riksgälden säljer premieobligationer, en sparform som passar dåliga förlorare, eftersom du bara kan vinna. Storåkers McCann har de senaste åren axlat ansvaret för reklamen. Kolla:

Riksgälden – Ing-Britt och badsaltet (den långa versionen)

Riksgälden – Ing-Britt och badsaltet (den kortare versionen)

Reklambyrå: Storåkers McCann Projektledare: Robert Nygren/Emma Pernald Art director: Justine Lagache Copywriter: Petrus Kukulski

Kortkorta reflektioner
+ Klockren humor som går hem – nittio procent underhållning, tio procent ”reklam”
+ Bosse, skådespelarna, studion – allt känns så äkta 1987 (inte undra på att många trott att det rörde sig om avdammade fynd ur tv-arkivet)
+ En alldeles fantastiskt träffsäker dialog

– Kopplingen till produkten är otydlig (jag tror tyvärr att många skrattar åt reklamen, men missar avsändaren och vad som är själva grejen)
– Kännedomen om både Riksgälden och produkten premieobligationer är toklåg (jag gissar nu), och filmerna förändrar inte på den saken

+ Men som sagt: Bravo och hurra!

Vad tycker du?



10 svar till “Ända från Lischöping för badsalt och en handduk – precis hur kul som helst”

  1. Magnus Jakobsson skriver:

    För mig är detta årets i särklass bästa svenska reklamfilmer. Så extremt välproducerade att man till och med trillar av en pinne som är 1 x 1 meter i diameter. Extra plus för att kampanjens copyskribent är Sveriges bästa copywriter. Ett klockrent och odiskutabelt guldägg. Men det blir väl IQ filmen eller Comviq-filmerna (i vilka vuxna beter sig som tonåringar på semester) som tar årets guld i film. För det är som det är och cashet ska in.

  2. Bob skriver:

    Inte bra. Verkligen inte bra.

  3. Kontaktmannen skriver:

    Helt sagolika filmer. Förmodligen något av det bästa Storåkers gjort. Ett riktigt bra hantverk i allt från manus till casting.

    Min personliga favorit är den snedögde gubben i soffan bredvid Ing-Britt. Sicken karaktär.

  4. Fredric skriver:

    Mig lyckades de nästan lura. Det var den ”gamle” Bosse som avslöjade det. Fast produktionen är grymt autentisk.

  5. Anjo skriver:

    Den är för härlig. Påminner väldigt mycket om hur TV var förr i tiden.

    …fast om det var härligt, det vet jag inte.

  6. gibben skriver:

    Riktigt kul! Kan väl inget om reklam så, o brukar byta kanal när det är dags, men som sagt, denna har satt sig, speciellt eftersom man är inflyttat Lidköpingsbo. :)

  7. Fredric skriver:

    Det skulle vara kul om någon Stockholmsbyrå vågade driva med stockholmare i reklamfilm. Oftast är det nån ”konstig” dialekt utanför tullarna som får stå föremål för den komiska kryddan. Vem är först ut? Magnus J?

  8. Nina skriver:

    Bättre än så här blir inte Lischöping.

    Filmen är sjukt bra och dialekten är oförskämt ruskig 😉

    Lucka nummer fem tack

  9. Sara skriver:

    Som den Lidköpingsbo jag är från början så måste jag påpeka att kommunen har 38 000 invånare. Måste säga att reklamen är riktigt bra. 😉

  10. Mattias skriver:

    Sara: Du har rätt – kommunen har 38 000 invånare. Centralorten har dock "bara" 25 000. (Källa: lidkoping.se)

Kommentera