Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Hej då, 2008! Kom, kom, kom nu, 2009!

"All I know is there’s something new this year
All I know is there’s something new real near
I don’t know much, there’s something new coming near"

– Hello Saferide – 2008

Den här känslan har växt sig stark de senaste veckorna. Egentligen är det kanske fjantigt. Vad kan ett nytt år göra för skillnad? Men jag struntar i kanske fjantigt och väljer att tro på känslan. Den som säger att 2009 kommer att bli ett fantastiskt bra, spännande och omvälvande år. För det är vad jag tror. Och jag längtar dit.

Framför allt har jag högt ställda förväntningar på vad vi i den svenska reklambranschen kan skapa och förändra. Jag lovar att Please copy me ska vara en knuff i rätt riktning. Under 2009 blir det intervjuer med Jan Cederquist, Leon Nordin och Anna Qvennerstedt. Och förnyat utseende och ny webbadress. Och mer debatt. Fler värdefulla tips. Och mer inspiration.

Gott nytt år – vi ses där!

Läs också
Please copy me: Goda nya år med yoghurt
Kontaktmannen: Det ser ljust ut

Vad tror du om 2009?



8 svar till “Hej då, 2008! Kom, kom, kom nu, 2009!”

  1. Fredric skriver:

    Och gott nytt år till dig. Du gör ett bra jobb med Please copy me. Jag tror också på 09.

  2. Helena skriver:

    Gott nytt år! Det ska bli roligt att fortsätta läsa nästa år. Helt klart bästa bloggen jag läser!

  3. Mattias skriver:

    Fredric: Tack.

    Helena: Tack. Det var fina ord.

  4. Nina skriver:

    Hoppas du får ett fint och spännande 2009. Tjing tjing.

  5. Anjo skriver:

    Jag kan inte annat än tro att det här året blir det bästa någonsin.

    Keep up the good work, o du som inte blev min kollega…

  6. Hasse skriver:

    Gott nytt år på dig, Mattias!

    PS skrev ett inlägg om drömmar inför 2009 på min blogg och lyssnade samtidigt på Bruce Springsteens "Dream Baby Dream".

    Skönt att du är inne på samma känsla. DS

  7. Sofia skriver:

    Hej! Jag är en tjej som går andra året på gymnasiet. Läser media/grafisk kommunikation. Däremot känner jag att jag inte är helt inne på rätt linje. När jag såg att du är copywriter tänkte jag att jag måste checka av några grejer. Jag vill jobba inom media, men kanske inte just som formgivare utan text är egentligen det som intresserat mig enda sen liten. Jag tänkte väl inte så långt när jag valde inriktning. Jag ångrar mig otroligt mycket idag att jag inte satsade på texten istället.

    Jag har redan börjar fundera inför högskolan och har funderat på Jönköping (Läste att du studerat där) Hur var det och tror du att jag som nu studerar mycket kring formgivning sen kan gå över till att studera lite mer kring text. Det hänger ju trots allt ihop på ett sätt. Just det grafiska nu på gymnasiet handlar bara om formgivning. Copy är ett yrke som jag ofta funderat på och det verkar passa mig. Däremot vet jag långt ifrån allt vad yrket innebär. Jag älskar allt som har med text att göra så jag vet att jag alltid på något håll kommer hålla på med text.

    Tack för en bra blogg och det vore kul om du kunde dela med dig lite :) Hoppas på svar. Tack på förhand!

  8. Therese skriver:

    Jag håller med dig Mattias; 2009 kommer att bli ett fantastiskt år. Och det är ju underbart oanvänt och nytt. Som ospårad pudersnö.

    Till Sofie:

    vägarna är många, och snälla stressa inte ännu. Jag bestämde mig inte för yrket förrän vid 28. Och många bättre har börjat betydligt senare än så. Min favvo-klyscha: livserfarenhet gör dig bara bättre.

Kommentera