Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Kreativitet och nyfikenhet styr världen – ser du vad som händer just nu?


Fredrik Härén och Fredrik Härén talar under Kunskapens dag. Nu har han skrivit en högintressant bok om vad som händer i världen.
Boken Vad som händer i världen är ett manifest för nyfikenhet och kreativitet. Den handlar om den snabba utvecklingen som just nu sker i världen, och om hur vi i den ”utvecklade världen” borde börja se den med två ögon istället för med ett. Författaren Fredrik Härén flyttade i december 2005 till Beijing med insikt om att ”något höll på att hända i världen”. Sedan dess har han rest och träffat människor i ett femtontal utvecklingsländer. De flesta av dem finns i Asien (som Sydkorea, Sri Lanka, Indien, Thailand och Kina), men också i Europa (Estland, Litauen, Turkiet) och Afrika (Sydafrika). Det han kommer fram till är lika spännande som provocerande.

Vad är det då som håller på att hända?
För decennier sedan beslutade vi oss för att dela världen itu; en del (där fanns vi) kallade vi för utvecklade länder, medan vi kallade den andra delen för utvecklingsländer. Vi började se oss som utvecklade, som klara. Det var – och är – ett stort misstag, menar Fredrik Härén. För det som händer nu är att utvecklingsländer rusar ikapp och och förbi oss. De ifrågasätter, tänker nytt och rör sig framåt i en värld som förändras i en takt vi aldrig tidigare skådat. Vi i de utvecklade länderna står förstås inte stilla. Vi rör oss bara väldigt långsamt.

Och varför?
Den viktigaste förklaringen till den här utvecklingen är platsen du just nu befinner dig på. Internet. Plötsligt finns allt där – serverat på det världsomspännande smörgåsbordet. Och ”medan internet för oss i den utvecklade världen innebar ett smidigare sätt att få tillgång till vår information så innebar internet för människor i utvecklingsländerna att de överhuvudtaget fick tillgång till information. Människor som för tio år sedan knappt kunde få tag på någon information alls fick plötsligt tillgång till lika mycket information som en akademiker i Boston eller en journalist i London. […] Även om de flesta svenskar har fått internet betyder det inte att de har börjat använda internet. De har tillgång till hela internet, men använder bara sin uppkoppling till att komma åt Aftonbladet.se och Blocket.se och en handfull andra svenska sidor. De som verkligen har förstått poängen med internet är människor i utvecklingsländer. […] Att kunna sitta var som helst på jorden och ha tillgång till all världens information har gjort det möjligt för människor i utvecklingsländer att för första gången på allvar börja konkurrera om att skapa världsledande innovationer.”


Kinesiska Huawei (1) gör mobiltelefoner som konkurrerar med Sony Ericson, landsmannen Aigo (2) har skapat världens första mp5-spelare och indiska Tata Motors (3) har tillverkat en småbil – Tata Nano – som kostar under 17 000 svenska kronor.

Försprånget
De där världsledande innovationerna föds ur kreativitet. Och kreativitet handlar om förundran, om att vara nyfiken och att häpna över allt som kan göras. Först när en människa tar sin kunskap och sin information och parar ihop dem på ett nytt sätt har vi en idé. Och om du frågar Fredrik Härén svarar han att det är människor i utvecklingsländerna som tänker de mest spännande tankarna och drömmer de mest vågade drömmarna just nu. Där ökar universitetsutbildningarna, företagandet och självförtroendet. Där föds nya spännande produkter och affärslösningar, och där utmanar företag nu västerländska varumärken på den global marknaden. Dags att vakna?

Summan
Att läsa det Fredrik Härén skriver är ett brutalt uppvaknande – en ögonöppnare i samma klass som hans omtalade föreläsning på Kunskapens Dag i september 2007 [se hela föreläsningen 1, 2, 3, 4, 5]. Vad som händer i världen är en provocerande bok med ett ytterst allvarligt budskap. Många kommer att fortsätta blunda för det som sker. Men den som tar sig tid kommer förhoppningsvis att ta till sig det viktigaste budskapet: att alltid vara nyfiken, att jobba på sin kreativa förmåga och att aldrig någonsin sluta utvecklas.

Nyfiken? Köp Vad som händer i världen hos Adlibris. Den kostar 209 kronor.

***

"Bli mer nyfiken" – Joppe Pihlgren intervjuar Fredrik Härén (4 minuter)


Vad tänker om den här utvecklingen – är den spännande eller skrämmande? Och oavsett vilket: är du nyfiken på vad som händer i (hela) världen?



2 svar till “Kreativitet och nyfikenhet styr världen – ser du vad som händer just nu?”

  1. Anna Lundqvist skriver:

    Ramlade över boken för några veckor sedan och jag anser (liksom du) att detta är en bok du bör ha koll på även om det är en rad med spekulationer om framtiden.

    Ett citat som fick mig att inse "allvaret" är denna:

    "Om två personer konkurrerar och den ena är hungrig och motiverad med saknar rätt verktyg och redskap och den andra är erfaren och har rätt verktyg är det troligt att den som har verktygen vinner. Men vad händer om den hungrige och motiverade också får tillgång till verktygen?"

    Tror att vi kreatörer i den "färdigutvecklade" världen måste ladda upp med motivationen och börja se och lära oss utav utvecklingsländerna…

    Blir ett spännande 2009, det är ett som är säkert.

    Anna

    AD/grafisk formgivare

  2. Martin skriver:

    En fråga som jag ställt mig i samband med globaliseringen är: Hur längre dröjer det innan nästa kund ifrågasätter varför vi ska kampanjen på svenska och inte på engelska.

Kommentera