Nya ord till salu: Johan Holmström
Det hade varit så enkelt att sätta i sig hela tårtan i ett nafs. Bara moffat i sig bit efter bit, för att alldeles copystinn sjunka in i reklamkoma. Men nä. Så lätt går jag inte i fällan. Istället skär jag med omsorg upp en rejäl bit, häller upp kaffe i mormorskoppen och sätter mig tillrätta i skinnfåtöljen.
I kväll: första kapitlet – bokstavligen signerat Johan Holmström. Han borde inte behöva någon presentation, men får en kort ändå. Johan Holmström är 31 år och creative director på DDB Stockholm. Tidigare har han jobbat som copywriter på Lowe Brindfors och TBWA. Alkoholkommitten, Friends, Arla Yoggi, Nintendo, McDonald’s, Volkswagen, Försvarsmakten och Skoda har de senaste åren fått låna (läs: köpa) hans tankar, engagemang och ord. (Kolla in reklamfilmerna längre ner!)
En reklamisk drog
Det Johan Holmström skriver i öppningskapitlet till Nya ord till salu är så uppfriskande, intensivt och befriande att jag blir alldeles reklamförälskad. Du vet den där känslan när allt viktigt i världen tynar bort och den där fantastiska idén är den enda drog du någonsin jagar och vill ha.
"Copywriters har ofta Passionen. En sann kärlek till det skrivna ordet. Sådana copywriters försvinner hem med nitton pärmar text om regummeringsverksamhet och kommer tillbaka till kontoret med ett regummeringsdrama på en halv sida som får ögonen att tåras." Det är sant och det är starten. Sedan rullar resan på – genom skolan, mappar, briefer, första jobbet, kunder, målgrupper och idéer.
"Ingen rubrik, ingen text. Utfallande uppslag. Ett riktigt reklam-runk."
Reklambyrå: Lowe Brindfors. Art director: Richard Villard.
Copywriter: Johan Holmström. Uppdragsgivare: Nintendo. Guldägg 2004.
Vi kommer fram till medierna
Det finns många medier, och det är lockande att köra ut kampanjen i varenda ett. Frågar du Johan Holmström svarar han att det är det säkraste sättet att skjuta kampanjen i sank. "Ibland kan det vara bra att begränsa sig. Gör en sak och gör det bra. Det är inte alltid duktigt att göra många saker." Sedan gör han en redig genomgång av de vanligaste reklammedierna. Föreslår en svinstor rubrik på utomhustavlan. Säger att ett bra reklamfilmsmanus ska kännas kort. Att radio är roligt och billigt. Att internetreklam konkurrerar med precis allt annat kul i hela världen. Och att print är mäktigt och mossigt på en och samma gång. Typ.
Sedan är det slut
Och det är först då jag inser det: att ett försök att sammanfatta bara blir patetiskt. Lite som att samla sina vänner och spela upp två sekunder på den nya älsklingslåt och säga: "Grymt visst?" Alla borde ju få höra hela låten, läsa hela texten, sätta i sig hela boken. Det här patetiska sammanfattningsförsöket kan aldrig göra Johan Holmströms text rättvisa. Den är på tok för bra för det. Jag kapitulerar. Fullständigt. Läs den så förstår du. Läs den högt. Och ofta. Amen.
Se till att skaffa Nya ord till salu hos Adlibris eller hos Bokus. Den kostar 269 kronor. Det är ju ingenting.
***
Reklamfilm för Friends – SMS-mobbning
Reklambyrå: Lowe Brindfors. Art director: Lina Elfstrand.
Copywriter: Johan Holmström. Uppdragsgivare: Friends. Guldägg 2006.
Reklamfilm för re:member – Impulses
Reklambyrå: DDB Stockholm. Creative director: Johan Holmström.
Art director: Simon Higby, Ted Mellström. Copywriter: Mattias Manitski.
Läs också
Mine goes to eleven: Nya ord till salu. Vad har hänt sen sist?