Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nya ord till salu: Johan Holmström

Det hade varit så enkelt att sätta i sig hela tårtan i ett nafs. Bara moffat i sig bit efter bit, för att alldeles copystinn sjunka in i reklamkoma. Men nä. Så lätt går jag inte i fällan. Istället skär jag med omsorg upp en rejäl bit, häller upp kaffe i mormorskoppen och sätter mig tillrätta i skinnfåtöljen.

I kväll: första kapitlet – bokstavligen signerat Johan Holmström. Han borde inte behöva någon presentation, men får en kort ändå. Johan Holmström är 31 år och creative director på DDB Stockholm. Tidigare har han jobbat som copywriter på Lowe Brindfors och TBWA. Alkoholkommitten, Friends, Arla Yoggi, Nintendo, McDonald’s, Volkswagen, Försvarsmakten och Skoda har de senaste åren fått låna (läs: köpa) hans tankar, engagemang och ord. (Kolla in reklamfilmerna längre ner!)

En reklamisk drog
Det Johan Holmström skriver i öppningskapitlet till Nya ord till salu är så uppfriskande, intensivt och befriande att jag blir alldeles reklamförälskad. Du vet den där känslan när allt viktigt i världen tynar bort och den där fantastiska idén är den enda drog du någonsin jagar och vill ha.

"Copywriters har ofta Passionen. En sann kärlek till det skrivna ordet. Sådana copywriters försvinner hem med nitton pärmar text om regummeringsverksamhet och kommer tillbaka till kontoret med ett regummeringsdrama på en halv sida som får ögonen att tåras." Det är sant och det är starten. Sedan rullar resan på – genom skolan, mappar, briefer, första jobbet, kunder, målgrupper och idéer.


"Ingen rubrik, ingen text. Utfallande uppslag. Ett riktigt reklam-runk."
Reklambyrå: Lowe Brindfors. Art director: Richard Villard.
Copywriter: Johan Holmström. Uppdragsgivare: Nintendo. Guldägg 2004.

Vi kommer fram till medierna
Det finns många medier, och det är lockande att köra ut kampanjen i varenda ett. Frågar du Johan Holmström svarar han att det är det säkraste sättet att skjuta kampanjen i sank. "Ibland kan det vara bra att begränsa sig. Gör en sak och gör det bra. Det är inte alltid duktigt att göra många saker." Sedan gör han en redig genomgång av de vanligaste reklammedierna. Föreslår en svinstor rubrik på utomhustavlan. Säger att ett bra reklamfilmsmanus ska kännas kort. Att radio är roligt och billigt. Att internetreklam konkurrerar med precis allt annat kul i hela världen. Och att print är mäktigt och mossigt på en och samma gång. Typ.

Sedan är det slut
Och det är först då jag inser det: att ett försök att sammanfatta bara blir patetiskt. Lite som att samla sina vänner och spela upp två sekunder på den nya älsklingslåt och säga: "Grymt visst?" Alla borde ju få höra hela låten, läsa hela texten, sätta i sig hela boken. Det här patetiska sammanfattningsförsöket kan aldrig göra Johan Holmströms text rättvisa. Den är på tok för bra för det. Jag kapitulerar. Fullständigt. Läs den så förstår du. Läs den högt. Och ofta. Amen.

Se till att skaffa Nya ord till salu hos Adlibris eller hos Bokus. Den kostar 269 kronor. Det är ju ingenting.

***

Reklamfilm för Friends – SMS-mobbning

Reklambyrå: Lowe Brindfors. Art director: Lina Elfstrand.
Copywriter: Johan Holmström. Uppdragsgivare: Friends. Guldägg 2006.

Reklamfilm för re:member – Impulses



Reklambyrå: DDB Stockholm. Creative director: Johan Holmström.
Art director: Simon Higby, Ted Mellström. Copywriter: Mattias Manitski.

Läs också
Mine goes to eleven: Nya ord till salu. Vad har hänt sen sist?



9 svar till “Nya ord till salu: Johan Holmström”

  1. Ulrika Good skriver:

    Man blir förbannad, så bra är han, Johan H.

    Bra inlägg också, Mattias.

    Fast det där första citatet, om regummeringscopy, mynnade ju vidare i att han egentligen ogillar att skriva.

    Vilket också var mycket intressant. Vem har inte svarat "jag tycker om att skriva" på frågan om varför man blev copywriter, liksom?

  2. Peter skriver:

    Jag tycker att det är pretentiöst och osant.

  3. Mattias skriver:

    Ulrika: Visst blir man?

    Jag vet såklart det där om första citatet, men tänker att alla de som köper boken och läser kommer upptäcka vändningen. Om jag skulle tagit med en längre del av det citatet, skulle jag känt mig tvungen att citera hela sidan, och kanske för att den är så bra, och det skulle slutat med att jag hade knyckt hela kapitlet. Då hade jag åkt dit för kopiering (copyering… sorry, kunde inte låta bli).

    Peter: Intressant med en helt motsatt åsikt! Vad menar du är pretentiöst och osant? Har du läst kapitlet eller bara detta inlägget?

  4. Fredric skriver:

    Vad kul. jag SKA köpa boken sa jag ju. 😉

    Sen slutar jag aldrig att förundras över att man väljer att bli copywriter fast man inte gillar att skriva. Jag vet att reklamkreatörer kan vara generalister, men låt oss då kalla dem för något annat istället för att devalvera ett ords betydelse. Jag kommer att gå med copyfanan högt för att jag älskar att skriva och för att jag tycker att man ska stå för det man har valt att vara.

    Hör bara själv hur fånigt ”han är skrivande copy” låter. Eller vad sägs om: ”hon är flygande pilot”.

  5. niklas skriver:

    Personligen är jag mycket impad över det som Johan varit inblandad i som resulterat i de filmer från/om Friends och deras verksamhet. I synnerhet den film som visas här ovan. Med tanke på att jag själv har jobbat på Friends och har utbildat elever och barn inom både skola och idrott. Och för att återknyta till inledningen så behövs det mycket för att få ner det komplexa med barn och mobbning, och med dagens teknik inte bara i skolan utan även hemma. Som i filmen visas på ett helt genialiskt sätt.

    I övrigt finner jag diskussionen kring varför man blev copywriter, för att man gillar att skriva, vara mycket intressant. (Och självklar.) Om man nu gillar att skriva, som jag och många andra som läser denna utmärkta blogg gör, då är det ju klart att vi vill eller vill bli copywriters inom ramen av den verksamhet vi rör oss i, det vill säga reklam. Men i en annan kontext skulle vi då blivit journalister eller författare? Eller är vi det också?

    Oj, nu blev det kanske ett lite rörigt resonemang, men någon kanske förstår hur jag tänker?

  6. niklas skriver:

    Hoppsan, det gick visst lite fort.

    "(..)vi vill eller vill bli copywriters"

    Vi är, ska det naturligtvis vara.

  7. Per T skriver:

    @Mattias: grattis till dig, själv gick jag i fällan och sträckläste. Och recensionen ställdes till i januari, så helt i onödan … Well well.

    Det där med att skriva: jag blir irriterad på journalister som säger att de älskar att skriva. En journalist ska älska att leta information, skrivandet löser sig på ett eller annat sätt.

    Är det inte något liknande med copywritern, att idén måste komma först? Och att inte alla måste älska att skriva, men att alla måste älska att lösa kommunikativa problem?

  8. Desiré skriver:

    Jag ryser, blir knäsvag och beställer direkt från Adlibris! Amen.

  9. Jimmy skriver:

    Jag blir sur på formatet. Sjukt opraktiskt. Får ju inte plats i väskan. Jag vill alltid kunna ha med mig mina böcker överallt. Men med Nya Ord Till Salu så är det icke en feature. istället valde de ett "reklamrunkigt" format med överdrivna marginaler.

Kommentera