Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nya ord till salu – redan en klassiker

För 30 år utkom Ord till salu. Den blev en bibel för svenska reklamskribenter. Jan Cederquist, Lars Falk, Love Lundquist och Lars Wannberg skrev varsitt evangelium. Nu kommer uppföljaren – Nya ord till salu. De nya evangelisterna heter Johan Holmström (DDB Stockholm), Carl Lewenhaupt (Åkestam Holst), Johan Olivero och Anna Qvennerstedt (Forsman & Bodenfors). De har skrivit ett kapitel var om sina erfarenheter av att vara reklamskribent. Där skildrar de yrkets våndor och glädjestunder, och ger tips och råd till dig som arbetar eller vill arbeta som copywriter. Boken är ett applådvärdigt initiativ av Henrik Täppmark och Johan Fredrikzon på reklambyrån Ruth.


Johan Holmström (DDB Stockholm), Carl Lewenhaupt (Åkestam Holst), Johan Olivero och Anna Qvennerstedt (Forsman & Bodenfors).

Reaktioner
Redan har Nya ord till salu fått Ulrika Good (Goss) att bli bubblande lycklig och stolt, Olle Nordell (ANR BBDO) att rapidbeställa, och reklamdoktor Einar Korpus att bortprioritera både kunder och sömn. Med andra ord: det här lär bli en klassiker. Ett måste för varje copywriter med någon som helst ambition och vett i skallen.

Kan du motstå?
Köp Nya ord till salu hos Adlibris eller hos Bokus. Den kostar 269 kronor.

Läs också
Please copy me: Boken: Ord till salu (Jan Cederquist)



10 svar till “Nya ord till salu – redan en klassiker”

  1. En man vars liv är slaget i spillror. skriver:

    Jag tycker att boken är fantastisk på många sätt. Men samtidigt lite synd att det bara är ganska pretentiösa/allvarsamma copywriters som har skrivit den. Välskrivet i all ära, men väldigt enkelriktat i fråga om "copystil" osv. Bitvis väldigt högtravande. Bara Calles intro? Det är nästan lika pretentiöst som Ranelids samlade verk, i mitt tycke. "Redan som barn hatade jag bokstaven O", alltså, ursäkta. Men skona mina ögon. Och inte minst min själ. Men som sagt: Välskrivet av trevliga personer. Men måste dom vara såååå trevliga? Haha.

  2. Ulrika Good skriver:

    Tyvärr sitter jag just nu och filar på ett inlägg om hur dur förbyttes i dovaste moll.

  3. Man utan egenskaper. skriver:

    Är det någon som läste numret av Gods och Gårdar där C.Lewenhaupt visar upp en av sina miljardgårdar? Gör det, och läs sedan boken. Som ett kul experiment. Hur mycket påverkar Jantelagen vår uppfattning av copy? Tycker vi lika mycket om en text författad av en ziljardär som en författad av en missbrukare av SMS-lån? MYCKET intressant ämne.

  4. Magnus Jakobsson skriver:

    Jag, en lekman i sammanhanget, kan tycka att det är synd att man inte "drygat ut" med att låta en mer nyskapande textförfattare få lika stor plats i boken som "de gamla vanliga". Jag skulle inte ha något emot om, låt säga, Sveriges bästa copy, Petrus Kukulski, fick vara med. Lewenhaupt och gänget är bra och stabila, men visst kunde det ha varit kul med någon som var mindre Safe Leif och lite mer "vågad" i stilen? Missförstå mig rätt, jag älskar dessa copyskribenter, men lite på samma sätt som jag älskar att älska.

  5. Mattias skriver:

    Ulrika Good: Här är länken du vill åstadkomma:

    http://www.ulrikagood.com/2008/12/min-nya-favoritbok-kraschlandar-p-sidan.html

    Högintressant förresten – klumpigt av Calle Lewenhaupt. Det blir kul att se hur han förklarar de orden.

    Magnus Jakobsson och En man vars liv är slaget i spillror: Jag håller med er – visst hade författarna gärna fått vara fler och stretigare. Lekmannen Magnus Jakobsson hade till exempel varit en frisk fläkt. Och om Ulrika Good hade fått läsa Lewenhaupt faksimil innan det gick i tryck hade boken garanterat innehållit en spännande debatt om könsroller.

  6. Kontaktmannen skriver:

    En modig man Lewenhaupt. Han sätter det i pränt som få män ens skulle våga yttra. Eller så är han bara alltför självklar i sin egen värld. Vad vet jag?

    En sak är dock säker. Att Magnus Jakobsson titulerar sig "lekman" vittnar om att det faktiskt finns copywriters med humor.

    /En helt ok kontaktman, men tyvärr sämre människa.

  7. Fredric skriver:

    Ska köpa bums. Och ”Helmut Krone. The book.” Bästa julklappen, helt enkelt. Är det någon som vet om Julian Koenig har skrivit någon bok?

  8. Mattias skriver:

    Fredric: Tack för tipset. Jag "puffar" för boken nu.

    Jag hittar inte Julian Koenig har skrivit någon bok, tyvärr.

  9. Ulrika Good skriver:

    Kontaktmannen: Är "modig" den enda reflektion du gör över Lewenhaupts text?

  10. Kontaktmannen skriver:

    Ja, Ulrika. Eftersom du känner mig vid detta laget kanske du noterat att det ibland finns lite mer information att krama fram mellan raderna.

    Måste säga att jag är lite besviken på Calle. Stelopererat och konserverat kan vara andra passande ord. Man undrar hur han egentligen tänkte. Är det en provokation? Försökte han vara rolig?

    "Dum" är ofta en träffande synonym för "modig".

Kommentera