Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

PaperCut och DDB bjuder på spännande dr

Klassiska Badlands stängde – och öppnade i maj 2008 under namnet PaperCut. Svenska Dagbladet kallar butiken för en delikatessdisk för filmälskare. På webben och på Krukmakargatan (Sverige, Stockholm, Södermalm) hittar du till på köpet de där böckerna, skivorna och tidningar som är kniviga att få tag på någon annanstans. Nu har DDB Stockholm gett sig i kast med att marknadsföra butiken. Och man gör det med det enda rätt (nåja): ett dr riktat till de som bor i kvarteret runt Mariatorget och Zinkensdamm samt hela Knivsöder. Med en fyrstegsraket rätt ner i brevinkastet berättar man att "Nu har ditt kvarter blivit lite mer spännande". I ett första steg når utskicket ett hundratal hushåll. I mellandagarna rullar kampanjen vidare. Bli inte förskräckt om en vampyr flyttar in, någon hittar en ryggsäck med sedlar, eller en man plockar fram sitt hagelgevär.

I tätt samarbete med Magnus Jakobsson kommer Please copy me se till att du inte missar en sekund av spänningen. Vi börjar med det första raketsteget:


Klicka på bilden för lite större text (eller strunta i det och läs texten här nedanför)

Copyn

Sthlm 08-12-19

Hej, jag bor granne med dig. Vi har har sprungit på varandra i trapphuset vid ett flertal tillfällen. Jag skriver till dig med anledning av en rad märkliga incidenter beträffande din lägenhet och de personer som besöker den när du är borta under dagtid. Vid ett flertal tillfällen har jag bevittnat hur två personer, en mycket kortvuxen man iklädd kostym i sällskap med en blond kvinna, låser upp dörren till din lägenhet och går in. Jag har alltid tagit för givet att det är dina vänner och att dom har din tillåtelse att låna lägenheten.
Varför skulle jag lägga mig i det? Men förra veckan, då två helt okända ansikten stod och låste upp din dörr, blev jag misstänksam. Båda var män, iklädda svarta kläder. En av dom bar en lång svart mantel. Precis när jag passerade dom i trappan, försvann männen in i lägenheten och slängde igen dörren bakom sig. Det var uppenbart att dom inte ville bli upptäckta. Jag ställde mig en halv trappa ner, så att jag precis kunde se din dörr genom spjälorna till trappräcket. Då, plötsligt, öppnades dörren till din lägenhet igen och mannen i manteln tittade ut, som för att försäkra sig om att jag inte var kvar. Hans ansikte var blekt, nästan kritvitt. Ögonen var röda. Blodspruckna. Som en vit kanins ögon. Det låter löjligt, eller hur? Men jag svär på mitt eget liv att det jag skriver är sant. Jag sprang ner för trapporna, och gjorde mitt bästa för att dämpa mina steg mot trappstegen. Jag tror inte att han upptäckte mig. Jag vill absolut inte tala med dig om detta, då jag inte vill bli indragen i något jag inte har att göra med. Men jag känner mig ändå tvungen att informera dig om att allt inte står rätt till. Mitt råd är att du kontaktar polisen. Eller att du gömmer dig i din lägenhet och väntar. Förr eller senare kommer dom tillbaka. Nu har ditt kvarter blivit lite mer spännande. Välkommen till PaperCut på Krukmakargatan 24-26. Hos oss hittar du ett ovanligt spännande sortiment filmer, böcker och tidningar.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: DDB Stockholm
Copywriter: Magnus Jakobsson
Art director: Fredrik Simonsson
Produktion: Daniel Sundin

Korta reflektioner
Den människa som får det här i brevlådan och skiter i att läsa finns inte. Det är vrickat, spännande och skumt nog för att varenda kotte ska glufsa i sig de där sista viktiga meningarna. Att det hela bara är början gör förstås saken ännu bättre. Heja!

Vad tycker du?



22 svar till “PaperCut och DDB bjuder på spännande dr”

  1. Anonym skriver:

    Spännande, och jag skulle skratta högt av förtjusning om jag fick något sådant i brevlådan. Men jag är lite tveksam om att alla skulle reagera så… Tänk en gammal och förvirrad människa som inte förstår att det är reklam, för det är ju onekligen ett nytt grepp, och kanske blir rädd. Eller är jag överdrivet ängslig nu?

  2. Mattias skriver:

    Ja.

    Den som läser lär mot slutet förstå att det inte är på allvar, utan blott oförarglig (?) reklam för PaperCut.

  3. Administrationius Jakobssonius. skriver:

    Observera att inga äldre personer får detta utskick. Så någon risk för hjärtinfarkt finns inte. . . förhoppningsvis.

  4. Vilken kul grej! Önskar jag hade kommit på det!

  5. Stefan skriver:

    Kul, men det håller inte. Säcken knyts inte ihop på ett bra sätt. Spänningen byggs upp men den solklara kopplingen mellan männen i lägenheten och PaperCut tycker jag fattas. Det blir rumphugget och det blir för otydligt att det är reklam det handlar om. Avslutningen är för svag och lämnar mig lite förvirrad. Vad är det jag förväntas göra? Dock är det en text som går rätt in i vardagsrummet, in i mitt liv och påverkar, skapar tankar och känslor. På så sätt är den klockren. Synd att den inte håller hela vägen.

  6. Uki skriver:

    Bra och intressant story. Men kopplingen till PaperCut känns inte helt hundra.

  7. ANDY skriver:

    Kul skrivet, halvkul idé. Däremot finns ingen relevans till Papercut. I alla fall inte för mig. Papercut må vara kul och inspirerande. Men inte spännande.

    Tycker dock att Magnus J gjort många andra bra jobb.

  8. Hannah skriver:

    Orden transporterar mig verkligen hela vägen fram till slutet, men när jag kommit dit så blir jag lite besviken. Det hela hade varit mer relevant om det funnits en tydlig koppling till någon av böckerna/filmerna/tidningarna som flyttat in hos Papercut. Eller finns det en sådan koppling som vi alla missat?

  9. Magnusius Jakobssonius skriver:

    Halloj!

    PaperCut har ett spännande utbud spännande filmer och böcker. Det är det denna kampanj fokuserar på. Sen blir det många, många fler. Oj oj oj. Detta kommer aldrig ta slut. Det är som en nagel i ögat på . . . ja, ingen egentligen. MEn det är lite spex. God jul och gott nytt!

  10. Fredrik R skriver:

    Jag tycker att den omtalade gorillan känns som ett under av relevans jämfört med det här. Agda, 84, kommer att bli livrädd, ignorera de sista meningarna och ringa polisen direkt.

  11. Anders F skriver:

    Jag tror inte att någon över 45 får detta utskick. Eller jag läste precis det i kommentarerna. Jag tycker fö att det är grymt bra.

  12. Johanna Nilsson skriver:

    Men va? Högst relevant, tycker jag. Köpte själv Hitchcock-dvdboxen till farsan på Papercut igår. Och sen när är hans filmer inte spännande?

  13. Fredrik R skriver:

    Johanna: Det jag vänder mig emot är att hela brevet är lögn rakt igenom, oavsett om PaperCut har öppnat eller inte. En bra slutmening hade vänt hela perspektivet åt något oväntat håll, så att allt som står i texten plötsligt framstod som fullt logiskt. Men den meningen kommer aldrig, och mitt förväntade "aha!" blir till ett "öh?".

  14. Fredrik R skriver:

    Eller rättare sagt: meningen kommer, men den är alldeles för svag. "Nu har det öppnat en spännande butik i ditt kvarter, så därför har vi skickat ett bisarrt brev om att folk bryter sig in i din lägenhet." Nä, det håller inte.

  15. Anders F skriver:

    Jag tycker att det är lite charmigt. Det är ju inget "öh" eftersom brevet i sig är så bizarrt att man inte "förväntar" sig något. Man kan liksom inte bli besviken.

  16. olle skriver:

    men fredrik, är det inte det som är kreativt i det hela? spännande butik och just spänningen i ditt brev du får? ett av få utskick som faktiskt håller tycker jag. så långt från mediamarkt man kan komma.

  17. Anjo skriver:

    Nix, jag hoppas del 2-4 blir bättre. Det här hade inte lockat mig. Det är välskrivet, men tyvärr – det lockar inte alls. Förhoppningsvis ökar 2-4, för det jag läst av Magnus J tidigare är klart vassare.

  18. Kalle skriver:

    Spännande! Ser fram emot resten.

  19. Fredric skriver:

    Kul med brev, men varför formge det med versaler? Om man tänker sig hur ett brev skulle kunna se ut från avsedd avsändare tycker jag att man hade kunnat få till det på ett annat sätt. Vad är det för fel på versalgement Times? 😉

  20. Rob skriver:

    Times? Är det inte Trajan* som är filmfonten numero uno? :)

    <a href="http://www.movieposteraddict.com/2008/01/24/trajan-is-the-movie-font/">Trajan</a&gt;

  21. Rob skriver:

    Oops, det gick visst inte att länka på ovanstående sätt…

  22. Petra skriver:

    Otroligt bra.

Kommentera