Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Scandic ger segervapnet mot svärmor

När julen öppnar sin dörr ger sig svenskarna ut och far. Till mammas nya mans släkt i Ockelbo, till syrran i Skåne och till kusinerna i Åmål. Vi snackar långhelg med förväntningar och övernattningar. Den som bryter traditionen lär få veta att han lever: ”Vad är det du säger? Inte ska ni bo på hotell inte när ni tagit er hela vägen hit med barnen och allt. Kommer inte på fråga!”. Kampen lär bli hård. Segervapnet kan bli kampanjen som Åkestam Holst skapat tillsammans med Scandic.

Copyn
Rubrik: Finns det hjärterum
så finns det ändå någon slags gräns

Fira julen hos tjocka släkten men sov ut hos oss. Mellan 19 december och 7 januari bor du på Scandic till julröda priser om du bokar på scandichhotels.se. Ekologisk frukostbuffé ingår.

Korta reflektioner
Ett litet leende spelar i mitt ansikte när jag ser den här annonsen. Det är varm och lite rolig. Den sätter ner foten. Här får det slitna ordspråket en oväntad vändning. Och här finns en insikt: om hur det kan vara på jul när släkten stuvas in på golvet i vardagsrummet – hela långa helgen. Ur den insikten springer en lösning: sov på Scandic. Och med det knixiga uppdraget att ändra en attityd, förändra ett beteende och ge svärmor ett punkterande svar gör den här annonsen sitt jobb med bravur.

Det tycker jag. Vad tycker du?



22 svar till “Scandic ger segervapnet mot svärmor”

  1. Ulrika Good skriver:

    Och så skönt att vi slapp svärmor! Kan vi inte allihop enas om att svärmor är bannlyst från alla rubriker från och med nu?

  2. Mattias skriver:

    Ulrika Good: Ehh… jo. Jag skrev just en rubrik med svärmor, men det kan också få bli den sista.

  3. Magnus Jakobsson skriver:

    Högintressant! Svärmors-inflationen i serietidningar under 70-talet var absurd. Varenda tidning handlade om en man och hans elaka svärmor samt elaka fru. Åsa Nisse, Lilla Fridolf, Tuffa Viktor, Adamson . . . det fanns ingen ände. Dessa tidningar låg förmodligen på den tidens byråers toaletter och präntade in subliminala avtryck för eftervärlden att beskåda i Guldäggsdiplom anno 78. Eller nåt.

  4. Kontaktmannen skriver:

    Jag tycker att kampanjen är svag. Det beror inte på idén utan det kranka utförandet. Lång väg till målet i både art- och copy.

    Att folk tycker att det är jobbigt med alla helgbesök kunde illustrerats mycket tydligare än med det överregisserade fotot.

  5. magnus Jakobsson skriver:

    Mattias, du begår svärmord.

  6. Mattias skriver:

    Verkligen? Är det så illa?

  7. Magnus Jakobsson skriver:

    Jag håller med. Rubben är ok/bra. Bilden är under all kritik. Ser ut som den är direkt hämtad ur containern utanför Getty Images.Jag skulle föredra annonsen helt utan bild, faktiskt. Nu drunknar den lite i sig själv, så att säga. "Vi har en bra rubrik. Låt oss gömma den i en bild som ser ut som familjen Barbie på tältsemester . . . "

  8. Mats skriver:

    Det är väl en helt okej annons, men avsändaren kanske kunde vara en aning starkare. Den lilla "do not disturb"-skylten med priset i övre vänstra hörnet skulle kunna få ta lite mer plats. På så sätt är det ingen som tror det är sängar annonsen säljer. Det skulle så klart inte vara lika snyggt eftersom det skulle bli mer utbudsannons då, men det kan man väl skita i om den säljer.

    Copyn är bara bra.

  9. Caligula skriver:

    Har du gjort nån ny inställning som gör att hela texten inte dyker upp i rss-läsaren?

  10. L80 skriver:

    Tolkade bilden som att kvinnans älskare nere i högra hörnet var en antydan till var gränsen går. Det var lite småkul tyckte jag.

  11. Fredrik H skriver:

    Jag gillar den här annonsen. Bilden är lite lam men det är okej–i det här fallet är det ju rubriken som tar för sig och glänser med sin oväntade vändning.

    För övrigt avskyr jag att bo "hemma hos folk" och tilltalas av budskapet som sådant.

  12. Per T skriver:

    Nej, det här är bra, rätt igenom. I övre delen en typiskt stylad snyggbild, i nedre delen blir det plötsligt något som händer. Den andra, med foten i fejset, har samma uppbyggnad tror jag. Titta, tänka, fatta.

    Vändningen i talesättet är kul och oväntad. Just att det är "någon slags" tycker jag adderar, det blir ett resonemang.

    Mer attityd än utbud, men kom igen: det svåra är inte att betala en sexhundring per natt, det svåra är ju … ja, som Mattias redan sagt.

  13. Krossis skriver:

    Men Per, om reklambyrån Runan i Göteborg hade gjort annonsen då? Bilden är trist. Rubriken bra. Synd med den klichemässiga splashen utformad som en dont disturb-lapp också. extra minus för den.

  14. Mattias skriver:

    Caligula: Nä, jag har inte gjort någon ändring i inställningarna. Vilken rss-läsare kör du?

  15. Caligula skriver:

    Jag kör Newsfire. Det är skumt, för fram till förra veckan syntes hela blogginlägget, men nu syns bara rubriken och första meningen.

    Tänkte att du tvingat oss att klicka för att höja klickraten :)

  16. Mattias skriver:

    Caligula: Jag kör Bloglines, och såg också att den plötsligt bara visade inledningen på inlägget. Jag ändrade detta manuellt i inställningarna. Självklart har jag inte ändrat för att höja antalet besökare. Det vore lågt.

  17. Caligula skriver:

    Nä, det trodde jag inte heller. Jag bara sköjade mä däj.

  18. Per T skriver:

    @Krossis: Ja, tänk vad kul om Runan gjort den! Men vilken roll spelar det?

    Är jag Åkestam-lover? Nej. De gör mycket bra men även dåligt. Hemtex-filmerna hör till det senare tycker jag.

    Så slappna av, jag gillar den här annonsen, that's it. Kanske beror det på att jag inte är kreatör …

  19. Krossis skriver:

    Jag är avslappnad.

    Jag bara undrar.

  20. Per T skriver:

    @Krossis: Ooops. Sorry för den tråkiga tonen.

    Men allvarligt: varför spelar det roll?

  21. Krossis skriver:

    Nej, det är bara intressant.

    Om rubriken skulle ha varit: Runan gör annons.

  22. Karin skriver:

    Jag tycker det här är bra. Copyn har dubbel betydelse, är ett välkänt uttryck med en överraskande vändning och när man slår en andra blick på den bilden och upptäcker högre, nedre, hörn får copyn ännu en dimension.

    De som säger att bilden är trist kanske enbart har sett likheten med en schablonbild från en sova-annons?

Kommentera